Annak érdekében, hogy végre teljes szívvel és lélekkel vethessük bele magunkat a 2017-es filmévbe, prezentálom nagyszabású 2016-összegző toplistám harmadik, egyben utolsó részét, amelyben a tavalyi esztendő személyes véleményem szerint kiválasztott és rangsorba állított legeslegjobb mozgóképeit sorolom fel.
A lista első részéért kattints ide, a másodikért pedig ide!
Most pedig lássuk, mely alkotások voltak 2016 abszolút legkiválóbbjai!
10. Deadpool
Az X-Men kezdetek: Farkas gyalázatosan félresikerült Deadpool-adaptációja után az elsőfilmes rendező létére parádésan teljesítő Tim Miller a rajongók valóságos nirvánáját hozta el ezzel az ízig-vérig morbid, stílusosan véres és kiemelkedően látványos akció-vígjátékkal. Ryan Reynolds parádézik a főszerepben. Beszólásai ütősek, és tényleg elhisszük neki, hogy ha rajta múlik, a nap vége előtt még segget csinál a kedves Francis szájából. A filmről itt írtam bővebben.
9. Kiéhezettek
Ma már nem elég a klasszikus zombirecept. Hiába volt jó és találó, a közönség megunta George A. Romero a fogyasztói társadalom ostobaságát szimbolizáló élőhalottjait, és a tendencia szellemi örököseit. A Kiéhezettek megérzi ezt és prezentál egy olyan hihetetlenül erős, kreatív mindfuckkal vegyes, intelligens poszt-apokaliptikus képet, ami után mind a tíz ujját megnyalja a horror és a dráma kedvelője is. A zombik az evolúció következő lépcsőfokáról lenézve vicsorognak ránk, az elbukott, megfáradt emberiség képviselőire, akiknek talán jobb is lesz holtan, a feledés homályába veszve. Erre bővebben.
8. Hell or High Water
Tehéntrágyaszagú hangulatbomba westernáthallásos módon drámai körítésben. Egy világ, amelyben a pénz nem boldogít, sokkalta inkább megkeserít és őrültségekbe hajszol, miközben nyomodban lohol a végtelenül tapasztalt öreg róka, a kalapja alól halálpontosan célzó Jeff Bridges, a country előadók pedig whiskyvel ízesített, mélabús taktusokkal játsszák rekviemedet. Egy csodálatos filmélmény, amiről itt értekeztem részletesebben.
7. Hurok
Madarász Isti filmje két okból hívta fel magára szupergyorsan a nézői figyelmet. Az egyik az, hogy ilyen jellegű produkció nagyjátékfilmes köntösben talán még soha nem készült Magyarországon, a másik indok szerint pedig nemes egyszerűséggel rohadt jól sikerült. Szövevényes időutazós thriller, amelynek megértésére még törekedni is kár, de varázsa pont ebben rejlik, hiszen a sokrétű és pörgős cselekmény nyomán nagy eséllyel gazdagodhatsz maradandó filmélménnyel. Itt valamivel hosszabban szól a fáma.
6. Zootropolis - Állati nagy balhé
A Disney tavaly nem a hercegnős receptet képviselő Vaiana-val, hanem ezzel az állatmesébe ágyazott, kőkemény krimivel alkotta a legnagyobbat. A nagyszerű történetben kiválóan alkot kerek egészt a bűnügyi szál, illetőleg a jóleső, kreatív humor, mindez ráadásul remekül megírt karakterek narrációjában érvényesül, nagyon szép animáció köntösében. Itt bővebben.
5. Kút
Lehet el sem hiszitek, de bizony a legjobb tízbe kettő magyar film is bejutott. A Hurok után Gigor Attila mesterműve jóval földhözragadtabb, van benne egy kis Tarantino meg talán egy kis Guy Ritchie is, miközben végig ízig-vérig magyar és ilyen minőségében tökéletes. Morbid fekete komédia, erőteljes karakterdráma és életszagú gengszterfilm. Így egyben. Nagyszerű film, 2016 talán leghatásosabb zárójelenetével. Itt hosszabb elemzés olvasható.
4. Az ember, aki mindent tudott
Paul Dano és Daniel Radcliffe csodásan tragikomikus kalandja életről és halálról szól, na meg az összes apróságról, amely eme elkerülhetetlen kettősség keresztmetszetében akár a legkisebb mértékben is számíthat. Kellemesen szürreális, szórakoztatóan szemérmetlen mozgókép, amelyben az egykori Harry Potter-t láthatjuk igazán nagy színésszé avanzsálni... igen, egy fingó hulla szerepében. Errefelé részletesebb okfejtés lelhető fel.
3. Érkezés
Denis Villeneuve most már tényleg nagyon fontos név napjaink filmlexikonjában. A Nolan-i magasságokba emelkedés útján taposó direktor bizonyítja, hogy ő is tud olyan sci-fit rendezni, ami megkapó a nagyközönség számára, de mégis mély, elgondolkodtató tartalommal operál bugyuta szexuális felhang vagy fölösleges CGI-tűzijáték helyett. Az idegenekkel való első kapcsolatfelvételt rendhagyó aspektusból, kimért narratívával vizsgáló mestermű korszakformáló művé nőheti ki magát, hiszen egyedisége nem csak a nyelvészeti vonalban, hanem a zsigeri karakterdrámában is ott van, és dolgozik aktívan. Itt még részletesebben arról, hogy miért rohadt jó ez a film.
2. Én, Daniel Blake
Ken Loach sallangtól, óvatosságtól és cukormáztól mentes, könnycsatornákat gyilkolóan és lelkeket tépően életszerű 21. századi filmdrámája a munkanélküliséget és a segélyezési rendszer csődjét mutatja be rendkívül hatásos, de végig emberközeli tálalásban. A kilakoltatás küszöbére sodródó idős munkásember és a fiatal egyedülálló anya életútjai összefonódnak egy szebb jövő reményében, amelynek beteljesülése kegyetlen és rideg bürokráciához kötött, így megvalósulási esélyei meglehetősen alacsonyra redukálódnak. Itt részletesebben.
1. Kaliforniai álom
A pofátlanul fiatal Damien Chazelle másodszorra is megcsinálta, sőt, új filmjével tán még túl is szárnyalta a Whiplash nagyszerűségét. A Kaliforniai álom ugyanis úgy válik forradalmi romantikus musicallé, hogy közben nosztalgikusan mesél Hollywoodról, az álmokról, a vágyakról és a győzelemről, ami bizony nem jön magától, és nem is olcsó. Emma Stone és Ryan Gosling mesésen eltalált párosa emlékezetes tánckoreográfiákon és csodaszép betétdalokon keresztülszökkenve mutatja be az önkifejezés és az alkotás csodájának keserűségét, saját hangunk megtalálásának keserű csodáját. A filmről itt írtam bővebben.
Ők lettek volna a legjobbak, persze csak az én szerény véleményem szerint. Kommentben nyugodtan lehet vitázni, és persze továbbra is várom a saját listákat!
Ha tetszett a poszt, like-old a blog Facebook-oldalát! Köszönöm!