Még 2011 októberében, azaz már több, mint két és fél évvel ezelőtt készítettem egy TOP10 Kedvenc sorozatom című videós toplistát. A nemrég frissült képregényfilmes toplistánál azt írtam, hogy a korábbi rangsor bővített és aktualizált változatáról van szó, viszont ez az állítás ezúttal, a TV-sorozatok esetében nem helytálló, ugyanis nem a fent linkelt videós lista frissítéséről, hanem egy teljesen új rangsorról van szó. Ez azzal magyarázható, hogy ez az írásos, tizenötös lista teljesen más szellemben készült, mint a régi videó. Kifejtem. Először is, a 2011-es videós toplista elkészítésének ötlete nagyon spontán jött, és abban az időben én már hosszú ideje nem kísértem figyelemmel egyetlen sorozatot sem, jóformán egyáltalán nem foglalkoztam a szériákkal. A videó tíz helyezettje korábbi tévénézős emlékekből állt össze, és egyfajta nosztalgiajelleggel készítettem, egyszerű tévénézőként. Viszont az eltelt két és fél évben valóságos fanatikus sorozatrajongóvá váltam. Minden a 24 című mesterművel kezdődött úgy két évvel ezelőtt. Miután rekordsebességgel lepörgettem Jack Bauer nyolc évadot felölelő kalandjait, űr támadt bennem, amit be kellett töltenem, és elkezdtem más minőségi sorozatokra vadászni. És azóta már rengeteg számomra új, és/vagy amúgy is új szériát ismertem meg, és daráltam be. Rájöttem, hogy az előző videóban szereplő tíz mű közül jó néhány, persze, jó, de azért nem a top-színvonalat képviseli. Négy visszatérő széria van, amiket változatlanul legnagyobb kedvenceim között tartok számon, és pontosan ezért elölről kezdve végig is pörgettem közülük azt a hármat, aminek korábban, még a tévében, nem sikerült minden epizódját megtekintenem. És ezzel elérkeztem a lista egy fontos szabályához, ami nem más, minthogy az alábbi rangsor összeállításakor csak és kizárólag olyan sorozatok kerülhettek szóba, amelyeknek az összes jelenleg létező epizódját láttam. Természetesen a lista szubjektív, csak és kizárólag az én véleményemet tükrözi ( másképp értelme sem lenne ), továbbá az is nyilvánvalóan igaz, hogy sok remek széria eddig elkerülte a képernyőmet, épp ezért szeretnélek titeket megkérni arra, hogy ha általatok kedvelt, imádott, bálványozott darabok nem kaptak helyett sem az alábbi tizenöt helyezett között, sem pedig a poszt végén olvasható Futottak még cikkelyben, akkor írjátok meg kommentben a címeket, hogy tudjam, mely szériákat érdemes pótolnom ( hátha egyszer majd frissítem ezt a rangsort is ).
Ennyi lenne a kissé hosszúra nyúlt bevezetés, most pedig lássátok a listát!
Kreátor: Bryan Fuller
Magyarországon: Hannibal
Kíváncsian vártam tavaly, hogy kezdetét vegye az Anthony Hopkins által ismertté tett karakter köré épülő széria. Az első évad némiképp hullámvölgyes teljesítményt produkált, de többségben voltak a bitang erős epizódok. A most futó, hamarosan befejeződő második szezon pedig kimeríti a zsenialitás fogalmát. Fullerék tényleg csak irányadóként használják az alapanyagot (a filmadaptációk alapján mondom ezt, a regényeket nem olvastam), és egészen új aspektusból mutatják be a pszichopata pszichiáter unalmas hétköznapjait. A mérleg másik karján pedig ott van Will Graham, a nem kevés szociopata hajlammal megáldott lángelme. Hugh Dancy és Mads Mikkelsen parádésan dolgoznak össze minden egyes epizódban, miközben egyre több a vér, és a komor, sötét atmoszférával rendelkező, meglepően naturális jelenetek színfalai mögül újra meg újra hallani véljük, ahogy Bryan Fuller azt suttogja: This is my design.
14. Homeland (2011- )
Kreátorok: Howard Gordon, Alex Gansa
Magyarországon: Homeland: A belső ellenség
Nicholas Brody őrmestert már mindenki halottnak hitte, hiszen nyolc éve veszett nyoma Irakban. Ám a tengerészgyalogos most csodával határos módon előkerül, és hazájába visszatérve hősként ünneplik. Mindenki a lábai elé borul, kivéve Carrie Mathisont, a CIA komoly bipoláris zavarral küzdő elemzőjét, aki nemrégiben egy átnevelt amerikai katonáról szóló fülest kapott egyik kapcsolatától. A Homeland nem véletlenül kaszálta be egymás után két alkalommal is a Golden Globe-díjakat, hiszen a paranoiára, félelemre, és megjósolhatatlanságra építkező széria csúcsra járatja a feszültségfokozás módszerét. Eleddig három évad létezik, és mindegyikben epizódról epizódra épül az atmoszféra, a kezdeti higgadt légkör a szezonfinálékra rendszerint tomboló izgalmak keltette orkánba csap át, amit rendkívül nehéz egy ültő helyben kibírni. A két főszereplő, Claire Danes, és Damien Lewis parádéznak, és habár nem tudom, hogy a harmadik szezon zárása után miképp tervezik folytatni a történetet az alkotók, de azért igazán kíváncsian várom a negyedik felvonást.
13. House M.D. (2004-2012)
Kreátor: David Shore
Magyarországon: Doktor House
Sherlock Holmes kórháziasított alteregója nem csak azért lopta be magát a nézők szívébe, mert Dr. Gregory House karaktere csak úgy dúskál az iróniában, a szimpatikus cinizmusban, az intelligenciában, és a tisztánlátásban, hanem azért is, mert az írók részről részre képesek voltak izgalmas, meghökkentő cselekményt prezentálni, amiben a legfélelmetesebb betegségek legelborultabb fúziói, és az ellenük küzdő, közben saját gondjaikkal is harcoló orvosok viszontagságai gond nélkül szögezték nézők millióit a képernyők elé. Hugh Laurie a televíziótörténet egyik legnagyszerűbb alakítását nyújtja, de a mellékszereplőket sem kell félteni.
12. Spartacus: Blood and Sand (2010-2013)
Kreátor: Steven S. DeKnight
Magyarországon: Spartacus - Vér és homok
Igazából csak az első évadnak Vér és homok a címe, a második Bosszú, míg a befejező harmadik szezon A bukottak háborúja névre hallgat. Steven S. DeKnight rendkívül egyedi látásmóddal, és megdöbbentő bátorsággal, na meg vakmerőséggel operáló szériája nem véletlenül vált nagy kedvencemmé. A szentháromság megkérdőjelezhetetlen: vér-szex-káromkodás. A vér fontos, hiszen a készítők már-már polgárpukkasztó méreteket öltő belezéseket, gyilkolásokat, kaszabolásokat prezentálnak, és mindezzel kiemelik művüket az átlagos történelmi adaptációk sorából. A szex itt gyakorlatilag softpornó, és ennek az elemnek a gátlástalan használata végig biztosítja a nézőt az alkotók elismerésre méltó bátorságáról. A válogatott káromkodások, és úgy általában a mai nyelvezet használata pedig ha tetszik, ha nem, közelebb hozza a nézőhöz a karaktereket.
11. The Killing (2011- )
Kreátor: Veena Sud
Magyarországon: Gyilkosság
Egy dán sorozat amerikai remakejéről van szó. Az eredetit nem ismerem, de az biztos, hogy az amcsik műve nem semmi, nemes egyszerűséggel lenyűgöző. A borús ég alatt bömbölő, rossz emlékektől átnyirkosodott seattle-i színfalak mögött szörnyetegek rejtőznek, akik számára semmi sem szent. Rendhagyó krimisorozat ez, ugyanis felépítése nem epizodikus jellegű, a történetmesélés folytonos, egyetlen gyilkossági nyomozás köré csoportosul. Igen, egyetlen ügy felderítését mutatja be az első két évad, majd a harmadikban már új nyomozás veszi kezdetét, de az is kitart a szezon végéig. Furcsának tűnhet ez a módszer, ám a cselekményvezetés lenyűgöző, egy percre sem válik unalmassá, a fordulatok, és a rejtélyek egymást érik, miközben a két, össze egyáltalán nem illő, de mégis remek párost alkotó főhős próbál fényt deríteni az igazságra, miközben saját kínzó múltjuk is emészti a lelküket. Mert már egy egész város kérdezi: Ki ölte meg Rosie Larsent?
10. The Walking Dead (2010- )
Kreátor: Frank Darabont
Magyarországon: The Walking Dead
A halálhörgések, a vérözön, és a soha nem látott méreteket öltő szenvedés közepette a tévéképernyőkön valaha látott egyik legerőteljesebb dráma bontakozik ki. Tulajdonképpen nem az élőhalottakon van a hangsúly, bár tény, hogy a maszkmesteri munka minden epizódban lenyűgöző, hanem a túlélés, és a fájdalom pszichológiájáról. Hogyan képes életben maradni a Világvége után, a szakadék szélére sodródott maroknyi túlélő? Mivé válik az ember, ha megérzi a halál szagát? Mit hoz elő belőlünk a Kaszás látványa? Válogatott borzalmak, megrendítő érzelmi csúcspontok, és a képernyőt szétszaggató feszültség jellemzi a Frank Darabont vezénylete alatt készülő mesterművet. A The Walking Dead újra és újra megerőszakolja a lelkedet, és te pont ezért nézed meg minden héten az aktuális epizódot. Mert néha ilyen is kell.
9. Friends (1994-2004)
Kreátorok: David Crane, Marta Kauffman
Magyarországon: Jóbarátok
A valaha volt legjobb sitcom mit sem veszített a varázsából tíz év alatt. Az 1994 és 2004 között futott széria minden egyes epizódja aranyat ér, hiszen a fantasztikus poénokat, a remekül megírt és megkoreografált szituációkat, és a hat főszereplőt nem lehet megunni. Egymástól nagyon különböző és pont ezért együtt tökéletesen működő figurákról van szó, akiket a hibátlanul megválasztott főszereplők tökéletesen keltenek életre. Itt már bővebben is értekeztem a Jóbarátokról.
8. Game of Thrones (2011- )
Kreátorok: David Benioff, D.B. Weiss
Magyarországon: Trónok harca
A Vastrónért folyó, számos fontos játékost felvonultató háború lassacskán már annyi vérrel és halállal árasztja el Westeros földjeit, hogy ember legyen a talpán, aki képes állva maradni. A George R.R. Martin regényciklusa alapján készülő széria rendkívül sok karaktert mozgat, akik által a történet számos cselekményszálon haladva tárja elénk a sokféle emberi jellem által formált, feszült atmoszférába burkolódzó világot. A fantasztikusabbnál fantasztikusabb figurákat tehetségesebbnél tehetségesebb színészek és színésznők keltik életre, miközben a hullaszagban és ármánykodásban gázoló cselekmény izgalommal és sokféle érzelemmel tölti fel a néző nappaliját, aki elégedetten veszi tudomásul: Függő lett az HBO remekművétől.
7. Supernatural (2005- )
Kreátor: Eric Kripke
Magyarországon: Odaát
Oda vagyok ezért a rendkívül változatos, mára már óriásivá nőtt mitológiát prezentáló szériáért. Vérfarkasok, vámpírok, dzsinnek, démonok, kísértetek, angyalok, skandináv istenek, görög istenek, cerberusok, és még megannyi különleges lény, amit rendkívül kreatív módon mutatnak be az alkotók, mintegy kivédvén az alacsony tévés költségvetés által eléjük gördített akadályt. Sam és Dean Winchesternek évadról évadra egyre nagyobb, egyre nehezebb kihívást kell legyűrnie, miközben némi jóízű poénkodásra, temérdek popkulturális utalásra, és a két testvér kapcsolatának jól megtervezett alakítására, formálására is marad idő. Sokan mondják, hogy az Odaát már jó ideje maga mögött hagyta fénykorát, de én nem értek egyet a fikázódó véleményekkel, minden évadról igazán jó emlékeim vannak, és kíváncsian várom a 10. szezont, főleg azok után, ahogy véget ért a 9. felvonás.
6. Lost (2004-2010)
Kreátorok: J.J. Abrams, Jeffrey Lieber, Damon Lindelof
Magyarországon: Lost - Eltűntek; Pokoli Éden
Tulajdonképpen túlélős kalandtörténetként indul, ám a cselekmény kisvártatva misztikus thrillerbe kevert, erőteljes drámába csap át, hogy végül kikerekedhessen az új évezred egyik legmeghatározóbb televíziós sorozata. A Lost sokféle részletet vonultat fel: Egy csapat túlélő az óceán közepén fekvő szigeten, rejtélyes jelenések, a dzsungelben bujkáló, suttogó idegenek, a fák között suhanó és pusztító fekete füst, a Dharma, a bunker, a világvége-gomb, a többiek, de még az időutazás is megjelenik. És mégis, a készítők végül bebizonyítják, hogy minden összefügg mindennel, nem esnek logikai hibákba, és gyönyörűen varrják el a szálakat. Persze, maradnak fekete lyukak a sztoriban, de ezek érezhetően szándékos húzások, hogy általuk még maradandóbbá váljon a sztori, és hogy a néző is hozzátehesse a maga fantáziáját az összképhez. A lenyűgöző flashback-rendszer által részletesen megismerjük a számos karaktert. A visszaemlékezések pazarul megírt hálózatának helyét az utolsó évadban valami más veszi át, ami a finálébeli kiteljesedésével minden idők egyik legnagyobb televíziós bravúrjaként él azóta is a nézők fejében. Nem is véletlenül.
5. Death Note (2006-2007)
Alkotó stúdió: Madhouse
Magyarországon: A halállista
Nem vagyok nagy animés, de az biztos, hogy a Madhouse remekművét nem kevésszer fogom még újranézni. A halálbüntetés pszichológiájára épülő, a távol-keleti mitológiát aktívan felhasználó, izgalmas thrillersorozat 37 részen át tartja fogva a nézőt, hiszen minden egyes epizód végtelenül magával ragadó, a történések kiszámíthatatlanok, és nagyon sok forog kockán. A csavaros cselekményvezetés dagályában fantasztikusan megírt karakterek mozognak, úgy, mint a bűnözők ellen kereszteshadjáratot indító Yagami Light, azaz Kira, vagy éppenséggel L, a különc nyomozózseni, és persze ott van a sorozatba némi fekete humort belevivő Ryuk is. Hatásos, fajsúlyos, elgondolkodtató, és végtelenül feszült remekmű. Kihagyhatatlan!
4. Rescue Me (2004-2011)
Kreátorok: Denis Leary, Peter Tolan
Magyarországon: Ments meg!
Az alkoholista, öngyűlölettől és hőskomplexustól fűtött, nagybetűs bunkó, Tommy Gavin éppen randizik egy teljesen jelentéktelen, unalmas nőszeméllyel, aki kicsit sem izgatja hősünket. Ekkor hallja meg a sikolyokat. Nem messze egy bérház lángol, és Tommy futni kezd, ahogy a többi ember is. Ám a különbség közte, és a többiek között az, hogy ő az ellenkező irányba fut... A lángok felé...
Ilyen és ehhez hasonló, egymást érő, fantasztikus jelenetek prezentálják a Rescue Me esszenciáját, a történet lényegét. Learyék nagyszerű drámasorozata a halállal és a kétségbeeséssel dacoló hétköznapi ember kálváriáját mutatja be. Az aprónak tetsző, de annál fontosabb hőstetteket, a terjedő sötétség elleni küzdelemnek való, konok ellenállást. A pazar karakterek elsőosztályú színészgárda tolmácsolásában kelnek életre, miközben tombol a nyers, valós fájdalom, a cinikus, éltető fekete humor, és az általános gyászba és kilátástalanságba burkolódzó, vészjósló feszültség. Valami egészen egyedülálló bontakozik ki az alkoholizmus, a visszatérő holtak, a félelem, és 9/11 emlékének árnyékában. A Rescue Me nem boldog, ámde fontos dolgokról szól. Mindennapi szenvedésről, kisemberi tragédiáról, melankóliába öltözött kilátástalanságról. Hétköznapi hősökről.
3. 24 (2001-2010)
Kreátorok: Joel Surnow, Robert Cochran
Magyarországon: 24
Ez volt az a sorozat, ami először tudott úgy magával ragadni, hogy esténként fel se tudtam állni előle, csak akkor amikor már ragadt le a szemem. Jack Bauer nyolc évados pokoljárása, küzdelme a jóért, az igazságért, a gonoszság és az igazságtalanság tengerében nem véletlenül örvend méretes kultusznak. Ez a valós időben zajló, kreatív, magával ragadó, végtelenül izgalmas, fordulatos akcióthriller valósággal elszabadítja az adrenalint a tévéképernyőkön. Nincs megállás, nincs boldogság, nincs kegyelem. Jack Bauer nem boldog, nyugodt életre teremtetett. Csupán egyetlen, kimondatlan küldetése van: Megvédeni a világot, és mindenekelőtt a végtelenül hálátlan Amerikai Egyesült Államokat az éppen aktuális fenyegetéstől. És ez a feladat nem tűri meg maga mellett a családot, az örömöt, a békességet. És habár a 24 2010-ben véget ért, a történetet végre elkezdték folytatni a 24: Live Another Dayben!
2. Sons of Anarchy (2008- )
Kreátor: Kurt Sutter
Magyarországon: Kemény motorosok
Kurt Sutter rendkívül ötletes Hamlet-átirata az utóbbi évek egyik legfantasztikusabb TV-sorozata. A széria esszenciáját az adja, hogy a történet rossz emberekre, bűnözőkre, égetnivaló gazfickókra fókuszál. Nem tudunk velük szimpatizálni, de mégis érdekel a sorsuk, hiszen a maguk mocskos módján őszinte, igazságos, bár kissé marcona, és némiképp ijesztő fickók ezek. A kosárban rohadt alma van, és amikor az évekig vakon más parancsait követő Jax Teller végre észbe kap, maga körül az árulás, a hazugság, és az egyre terebélyesedő káosz hullámait látja felcsapni. Ennek a naturálisan ábrázolt brutalitással, megdöbbentő fordulatokkal, és szívszaggató drámával operáló, igazán minőségi szériának nem kérdés, hogy helye van a dobogón.
1. Breaking Bad (2008-2013)
Kreátor: Vince Gilligan
Magyarországon: Totál szívás
Walter White átalakulása, igaz valójának felszínre törése, a vérszomjas bestia eszeveszett tombolása nem véletlenül örvend kultstátusznak. A kimért tempóban haladó, minden percében végtelenül hatásos és feszült történet hétről hétre nézők millióit szegezte a képernyő elé. Az óvatosan adagolt, de kőkemény dráma garantáltan maradandó nyomot hagy, a jól felépített, tragikusan hiteles cselekményvezetés pedig az alkotók lenyűgözően keserű humora, és megvesztegethetetlen őszintesége által válik méginkább magával ragadóvá. Bryan Cranston és Aaron Paul párosa fantasztikus, de a mellékszereplőket sem kell félteni. Kétségtelenül a huszonegyedik századi televíziózás csodájáról beszélünk, egy olyan szériáról, amelyet nyugodt szívvel, vita nélkül nevezhetünk korszakalkotó mesterműnek.
Futottak még: Family Guy, American Horror Story, Smallville, Prison Break, True Detective
Ők lennének az én nagy kedvenceim. Nyilvánvalóan sokan hiányoljátok a Dextert, és erről csak annyit, hogy engem elkerült a varázs, pedig megpróbálkoztam a napfényes tengerparton gyilkolászó pszichopata történetével, de a harmadik évad végéig se jutottam el, ha jól emlékszem, 3X09-nél adtam fel végleg. A The Sopranos kimaradása miatt is valószínűleg sokan csikorgatják a fogukat, és igen, ez a széria sem idegen a számomra, asszem, háromszor is nekifutottam, de egyszer sem tudott magával ragadni. Nem, nem adtam még fel, amint lesz hozzá hangulatom, még egyszer nekiindulok, hátha.