Movie Tank

Dűne (1984)

2016. június 01. - Sparrow

David Lynch a filmtörténelem egyik legtöbbet emlegetett alkotója. Viszonylag ritka, hogy neve negatív kontextusban kerüljön elő, általában szuperlatívuszokban szokás beszélni róla a Mulholland Drive, a Twin Peaks, vagy éppenséggel a Kék bársony kapcsán. Azonban amikor a neves filmművész egy népszerű sci-fi regényhez nyúlt, és adaptációt készített belőle, a fogadtatás meglehetősen rideg volt, és az maradt a mai napig is. Habár a Dűne kivívott magának egyfajta kultstátuszt, nem túl gyakran találkozhatunk elégedett, pozitív véleményekkel a produkciót illetően.

dune2.jpg

Az ismert világegyetem berendezkedése és működése meglehetősen labilis, hiszen mindössze egyetlen tényezőn alapul. Ez az úgynevezett fűszer, ami multifunkcionális nyersanyag révén minden bolygó és dinasztia számára nélkülözhetetlen. A fűszer azonban egyetlen helyen, az Arrakis nevű sivatagos bolygón, másik nevén a Dűne vidékén lelhető fel. Paul Atreides (Kyle MacLachlan) nemesi család sarjaként intergalaktikus konfliktusok központi figurájává válik, miközben megkezdődik a háború az Arrakis uralmáért, és egyre egyértelműbbé válik, hogy ő az a kiválasztott, akire a jóslatnak megfelelően a bolygó őslakossága már hosszú idők óta vár. 

Nem olvastam az eredeti regényeket, de igazak lehetnek azok a források, amelyek azt állítják, hogy ennek a történetnek a teljes körű megértéséhez bizony szükséges a könyvek ismerete. Ugyanis a filmen így is érződik, hogy David Lynch, ha nem is nagyon, de elszúrta ezt az adaptációt. A Dűne forgatókönyvének bajai közül csupán egy az unalmas történetvezetés, ám kétségtelenül ez teszi leginkább próbára a nézőt, hiszen a 130 perces játékidő merőben indokolatlannak érződik. Ugyanakkor maga a sztori valóban eléggé komplex, sokrétű science fiction, az összhatás viszont olyan, mintha Lynch elveszett volna a részletek tengerében. Végül a cselekmény egyik vonulatába sem ássa bele magát igazán, pedig a fűszer eredetétől kezdve az egyetlen nyersanyagon nyugvó politikai rendszer megingathatóságán és a születésmanipuláláson keresztül a messiásképig bezárólag rengeteg mindent elmélyíthetett volna ahelyett, hogy példának okáért gusztustalan jelmezekbe öltöztetett negatív karaktereit parádéztatja funkciótlan és idegesítő jelenetek során keresztül.

dune.jpg

Az előbbi gondolattal már utaltam arra, hogy Lynch kissé elvont, helyenként teátrális stílusa eme rendezésében is tiszteletét teszi. Felismerhető, de nem kiemelkedő a direktor filmnyelve ebben az alkotásban, pedig többi munkáját ismerve ütősebb összképet várnánk. Persze tény és való, hogy ez egy korai alkotása. A jelenetkoreográfiák korrektek, különösen a filmvégi tömegjelenetek sikerültek mutatósra, viszont a vizuális effektek helyenként borzalmasak, de túlzás nélkül vállalhatatlan szinten. A díszletek és a jelmezek azonban jól mutatnak, kivéve amikor túl vannak lőve, például nem túl kellemes hosszú perceken át a gonosz báró pofáján feketéllő fekélyek csapolását bámulni.

A színészgárdában feltűnnek erősebb nevek és mondjuk ilyen fronton nincsenek is komoly problémák. Kyle MacLachlan korrekt alakítást nyújt a főszerepben, de feltűnik Patrick Stewart, illetve A tengeralattjáró főszereplője, Jürgen Prochnow is.

A Dűne sajnos tényleg nem sikerült túl jól, pedig az még a regények ismerete nélkül, eme elrontott adaptáció fényében is egyértelmű, hogy ez a történet rengeteg potenciált rejt magában. Kár érte, de azért nem vállalhatatlan. 6/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr78766316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.06.01. 14:23:09

Szerintem simán újranézhető, ott is figyel a polcon.

Volt egy TV sorozat remake, szerintem a mozi nem marad el mögötte...

Digitális Dzsihád 2016.06.01. 15:29:06

Amikor a filmet mozikban adták, készült hozzá egy kisokos azok számára, akik nem olvasták a regényt és nem voltak tisztában a fogalmakkal. Ezt a mozikban lerakták a székekre. Ma már kurva sokat érnek ezek a slájfnik az ebay-en:

i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/pghkmfterf0rhchmo2kq.jpg

www.google.hu/search?q=david+lynch+dune+help&biw=1366&bih=628&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiPs8za9obNAhXG1hQKHfgdC1EQ_AUIBigB#tbm=isch&q=david+lynch+dune+terminology&imgrc=_

Serrin 2016.06.01. 16:20:36

Szerintem nem rossz, főleg a későbbi film után (az talán 4 részes lett és semmivel sem lett jobb). A viziális effektekbe tényleg bele kötni, de ennyit elnézek a "mesternek".

Bár nem olvastam a könyvet, de pc--n a Dune 2-vel sokat játszottam és azért pár fogalom ismerős volt.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2016.06.01. 17:39:20

Ezt a Lynch féle változatot azért szokták kárhoztatni a könyv rajongói mert, nos, egyáltalán nem követi a könyvet, nagyon is eltér tőle rengeteg helyen. Mintha egy teljesen más sztori lenne.
Az emlegetett TV sorozat már jobb, könyvhűbb és azt jobban kedvelem.

A Lynch film viszont a diszletekért, jelmezekét érdemel dícséretet részemről.

BéLóg 2016.06.01. 18:42:51

Hát a Dűne ezen feldolgozása nálam (megvan az ÖSSZES Dűne könyv, még a szarok is :-) a 4 pontot sem érné el a tízből. Hiszen az egész sztorit megkavarta a rendező, azaz gyakorlatilag csinált egy Dűne B történetet. Ami ÖNMAGÁBAN még elmegy.
Szóval aki olvasta az eredeti művet és most nézné meg a filmet (vagy fordítva), erre alaposan készüljön fel.
Ellenben a Dűne -- A Sivatagbolygó és a Dűne Gyermekei (németül van meg Dune, der Wüstenplanet és német szinkronnal a Dune -- Children of Dune) filmek szerintem ragyogóak. nem tudom ezek magyarul hozzáférhetőek-e.
Ezek egyébként a TV sorozat darabjai, tehát nem "egészestés" mozi mint a Lynch féle verzió.

Szmeagol72 2016.06.01. 18:44:58

Hát nem. A könyv olvasóinak nem azért nem tettszik, mert nem követi a könyvet. Legalábbis nekem, aki olvastam nem azért. Hanem mert a könyv igazi, különleges hangulatot árasztó, elgondolkodtató valami, ez a film meg eléggé gyengécske lenyomat. Amúgy, ha én arra vetemednék, hogy kritikát írok a filmről, és beszélek a szereplőkről, akkor lehet, hogy megemlítem, hogy a másik főszerepet Sting játssza. Igen, az a Sting. És ráadásul elég jól szerintem.

Vierre_ 2016.06.01. 20:07:26

Mai napig az egyetlen könyvciklus, amit minden évben újra olvasok és minden évben újra és újra ráflesselek.
Több száz könyv van a polcomon, szépirodalomtól a ponyváig, de ha megkérdezik, melyik a kedvencem, akkor mindig a Dűnét (és az Édentől keletre címűt) válaszolom.

A film egy rakás szar sajnos, de pont az a baja, ami az Űrodüsszeiának is, a lényeget filmre nem lehet átültetni. A sorozat sem jobb.

Viszont merész úgy kritikát írni a filmről, hogy a könyvet nem olvastuk. Nyilván lehet, hiszen filmkritika, de merész. És egy kis érdekesség. Öcsém olvasta angolul, és a véleménye szerint úgy mérföldekkel rosszabb mint magyarul. Jó a fordítás.

Leone_510 2016.06.01. 22:36:31

nekem az egyik kedvencem, talán azért mert túl fiatalon ért el a film kb. 14 évesen , nem is értettem pontosan és sokat agyaltam rajta majd újranéztem, sok mai filmhez már túl okosak vagyunk, kell olyan is amit nem értünk csak tudjuk valahol, hogy jó és többszöri nézés után áll össze, nekem ez a Düne de megértem a kritikus hangokat is ( a könyv megvolt később )

Nahoten 2016.06.02. 09:18:08

Nagyon nehéz a könyvet átültetni filmre.
Nekem ez a film nagyon tetszett, mert szerintem ennyi időbe ennyi fér bele. Képtelenség a történet sok-sok rétegét filmre vinni. Nem sikerült ez a sorozatban sem. Azon látszott, hogy nem fektettek bele elég energiát.

A Dűne egy remekmű. Érdemes lenne talán később pénzt, energiát belefektetve, talán öt részben megcsinálni egy tökéletesebb feldolgozását. Talán azért nem lesz ilyen, mert az átlag néző sokkal felszínesebb filmekre vevő, mint amilyen egy ilyen Dűne film lenne.

moRtiZ 2016.06.02. 10:25:50

Hát én olvastam az 6 Dune könyvet, imádom a mai napig őket. DE mindezt azért mert a film szerintem hihetetlenül jó. Én nagyon szeretem. Fura hogy a 4 részest tartják jobbnak, pdeSzámomra egyáltalán nem volt unalmas, és a látványvilágát is nagyon szeretem.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.06.02. 12:54:30

A könyv után csalódás, noha vannak benne egész jó részek, de nem jön át egy csomó minden. Se ilyen se olyan.

hátsó szándék 2016.06.02. 20:09:35

@Szmeagol72: Feyd Rautha-t főszereplőnek nevezni a filmben kis túlzás szerintem, de Sting alakítása akkor is korrekt. Ilyen perverz és kegyetlen arcot azóta sem láttam. A film egyébként nálam arra volt jó, hogy felhívta a figyelmem a könyvre, ami izgalmas, romantikus és filozofikus is. Mai szemmel a film gagyi, és szerintem alapvetően - perverz.

Gyingizik 2016.06.02. 23:39:05

Nekem tetszett a könyv is és a film is. Nem értem a fanyalgást. Miért kellene egy filmnek könyvadaptációnak lenni? Még jó hogy Lynch belevitte a saját egyéniségét. Abszolút nem csalódás, más előtt is ott van a lehetőség, hogy megfilmesítse. A Dűne tv sorozatok viszont sztem jellegtelenek és unalmasak voltak.

MEDVE1978 2016.06.02. 23:40:52

Szerintem megmenti a filmet a grandiózussága (látványilag, zeneileg, hangulatilag), illetve a jó karakterszínészi teljesítmények. Prochnow, Patrick Stewart, Kyle McClahan, Sting, valamint Muadib anyját játszó színésznő, illetve Harkonnen báró is óriásit játszanak. A filmen egyébként végig azt érezni, hogy "szaggat" és hogy az alapjául szolgáló könyveket próbálja nagyon betömöríteni. Nyilván emiatt veti be a narrációt is Lynch. De valahogy végig érzed a filmen, hogy korrekt történetvezetéssel ez többszöröse lett volna játékidőben.

Ettől függetlenül jó filmnek tartom és nekem az újkori TV sorozat (mégha az betűjében hű a könyvhöz is), sokkal kevésbé tetszik.

cabeza 2016.06.03. 00:28:50

A dune vilagat a film elott a Dune 2 PCs strategiai jatekkal ismertem meg eloszor, de nekem bejott a film, meg is van DVD-n. Volt par fura pillanata es miutan mar a konyveket is elolvastam, ertem miert fujol a konyvolvasoknak egy resze, de meg mindig jobb mintha Jodorowsky fele lett volna, bleh. Es az a vicc hogy azt a konyvolvasok egy reszenek a megjelent dokumentumfilm alapjan imadta es inkabb azt lattak volna szivesebben a David Lynch verzio helyett. Pedig annak meg inkabb semmi koze nem volt a Dune vilagahoz, sot.

Szerintem 1-2 hulyesegen kivul jol eltalalt, nagyon hangulatos film lett. A TV sorozat masodik resze szerintem ok volt, csak hat TV es nincs akkora budzse jo, hiteles latvanytechnikara. Pl. ott a stillsuit botranyosra sikeredett szerintem.

fehérfarkas 2016.06.20. 23:23:08

Ez egy örök klasszikus. A hangulata, az atmoszférája, és nem utolsó sorban a zenéje zseniális. Ja, persze eredeti angolban, mert az újraszinkronizálást úgy elszúrták, hogy DVD-n pár perc után csak az eredeti angol változatot tudtam megnézni (viszont a régi VHS kazin levő szinkronizálás egész jó).
Így kell megfilmesíteni egy könyvet, hogy arra kell tenni a hangsúlyt, hogy a cselekményt minél inkább a könyvnek megfelelően legyen visszaadva, hanem magát a könyv hangulatát kell a filmre átültetni.
Láttam a későbbi újramegfilmesítést, ami nagyon a történetre koncentrál, viszont annak a hangulata majdnem nulla.
A Lynch féle Harkonnen báró, vagy Paul Atreides karakterfejlődése, vagy a Bene Gesserit boszorkány, vagy Paul húga olyan alakítást nyújtanak, hogy miattuk, meg a zene miatt akárhányszor újra tudom nézni ezt a filmklasszikust. Ja, és amikor még fiatalon hosszútáv futottam, akkor a holtponton mindig a következő sorok segítettel át: "fájdalom a kis halál".

gigabursch 2016.07.02. 08:55:06

Nekem a másik filmsorozat jobban tetszett, de főleg a folytatása a Dűne gyermekei.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2022.02.07. 14:41:27

A könyveket nem olvastam, a tavalyi film nagyon tetszett.
Nem tudom, hogy mire fel ez a nagy utálat, ez a film tök rendben van. Igen, majd 40 éves ez látszik rajta, mégis a jelmezek, a díszlet, a zene nagyon jó. Nem egy jelenet ugyanaz lett a 2021-es filmben is, szóval a történetre sem lehet panasz. Ha a kor nagy sci-fi sikereit a star warsot vagy a star treket veszem figyelembe sem kell szégyenkeznie szerintem.
A történetmesélés sokkal szájbarágósabb, mint a 2021-es verzióban, de így jobban érthető annak aki nem olvasta. Ugyanekkor nem állítom, hogy az új időt húz, de ez eljut oda kb 1 óra alatt ahova az csak 2,5 alatt...

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2022.05.04. 13:44:43

@doggfather: Annyira menő, hogy ennyi év után is kommentelsz itt. :-) Évek után kíváncsiságból fenéztem a blog adminfelületére, és valamiért az elmúlt két hétben van napi 100-150 látogató, és nem tudom, honnan. :D

Amúgy nekem a tavalyi Dűne is ezen a 6/10-es szinten mozog, csak más okokból (lassú, terjengős, nem annyira érdekes)
süti beállítások módosítása