Movie Tank

Én, Frankenstein ( 2014 )

2014. január 27. - Sparrow

Stuart Beattie rendezéséről előzetesen és teljesen nyíltan elismerték, különböző utalások formájában, hogy az Underworld kaptafájára készül, a vámpíros-vérfarkasos franchise stílusát szándékozzák átültetni a meglehetősen extrém alapötletből táplálkozó sztori köré épülő filmbe. A direktornak ez a második rendezői munkája, korábban a Holnap, amikor elkezdődött a háború című produkciót készítette. Furcsa módon azonban pont a rendezés az, ami egészen jól működik az Én, Frankensteinben. Kár, hogy a forgatókönyv, hát most mit mondjak... Egy nagy rakás szar. És bizony, a szkript is Beattie műve.

I-frankenstein-eckhart-badass.jpg

Az alapsztori szerint Frankenstein szörnye ( Aaron Eckhart ) teremtése után 200 évvel még mindig a Földön jár, nem öregszik, és előreláthatólag nem fog meghalni sem. Amikor visszatér hosszú önkéntes száműzetéséből a modern civilizáció nyüzsgésébe, ismét belecsöppen abba a háborúba, amiből korábban már kapott egy kis ízelítőt, és ami Sátán teremtményei, a démonok, és az emberiség számára Isten által kirendelt védelmezők, a vízköpők között dúl.

Egy adag meghülyített kereszténymitológia, hozzá egy kis vízköpő-fantasy, és mindebbe beleadaptálva a klasszikus Frankenstein-történet. És hogy mit eredményez végül ez a különös elegyítési módszer? Nem mást, mint a filmtörténelem egyik legnagyobb hülyeségét. Komolyan mondom, annyira rosszul bánnak az alkotók a kortárs fantasyvel, hogy arra alig vannak szavak. Egyetlen Supernatural-évadot kellett volna csak megnézniük, hogy lássák, hogyan kell ezt csinálni, de talán jobb lett volna, hogyha hagyják az egészet a francba. Az Én, Frankenstein hihetetlenül fölösleges film, sajnos az Underworldnek a közelébe sem érhet. Még hangulatilag valamelyest emlékeztet Len Wiseman szériájára, de a forgatókönyv kivitelezése egyszerűen botrányos. A kreativitást teljesen mellőző sztorit ( az egyetlen értelmes ötlet az, amikor a vízköpők királynője elnevezi Adamnek a szörnyet, ezzel utalva a bibliai Ádámra ) abszolút fantáziátlan, kidolgozatlan karakterekkel erősítik meg. A főhősről egyszerűen nem tudják eldönteni, hogy jó, rossz, vagy valami a kettő között, pontos állásfoglalás helyett inkább ide-oda cikáztatják, mintha minden jelenetben másik figuráról lenne szó. A mellékszereplők esetében maximum annyi lehetett előre eldöntve, hogy az adott karakter nő legyen, avagy férfi, merthogy ennél mélyebbre nem ástak a jellemrajzokba a készítők, az 100%. És akkor még a szövegkönyvről egy szót sem ejtettem. Annyira, de annyira rossz, hogy az hihetetlen. Az erőltetett, tényleg baromira izzadtságszagú mondatok sértik a néző fülét, a narráció rém gyenge, és fölösleges, ráadásul, nem fogjátok elhinni, de kritikus a szóismétlések mennyisége.

I-Frankenstein-19.jpg

Azonban, ahogy már feljebb említettem, Beattie rendezői munkája egészen jól sikerült. Ez leginkább az akciójelenetekben mutatkozik meg, ugyanis az úriember ütős koreográfiákat álmodott a vászonra, ráadásul az operatőr Ross Emeryvel rendszerint kreatív kamerabeállításokat alkalmaznak, így a harcok valóban magával ragadóak lesznek, így legalább ezeket a képsorokat nézve van lehetőségünk önfeledten szórakozni. Mindennek a tetejébe ráadásul a látvány sem rossz, kifejezetten hiteles vizuális effekteket vonultat fel a produkció, különösen tetszett a vízköpők kidolgozása. Továbbá meg kell említeni, hogy a zene eszméletlen jóra sikeredett, sokat turbóz a hangulaton.

A színészgárda tagjai korrektül végigjátsszák a művet, látszik, hogy egyikük sem próbálkozik élete alakítását hozni, tudják hogy az lehetetlen ilyen pocsék karakterek bőrébe bújva. Aaron Eckhart összességében nézve jól hozza az antiszociális szociopata szörnyet, Bill Nighy ugyanazt produkálja, mint amit az Underworldben csinált, Yvonne Strahovski pedig szépen ellibeg a háttérben.

Be kell valljam, hogy titkon sokkal jobb filmben reménykedtem, de úgy tűnik, hogy végül jobb döntés lett volna, hogyha inkább megvárom a következő Underworld-filmet, vagy ha az nem lesz, akkor újranézem a korábbiakat. Mert az Én, Frankenstein nem több 5/10-nél.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr545778861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pacagánycsök 2014.01.27. 13:44:53

nem er fel az Underworld-höz? Pedig az se egy tul magas lec

Yarner · http://androlib.blog.hu 2014.01.27. 14:06:41

Elképzelni nem tudom, hogyan lehetett bármi jót várni ettől a filmtől... (Mondom ezt úgy, hogy moziban ültem végig a Van Helsinget anno)

Álsakál · http://www.teamtuning.hu 2014.01.27. 18:55:59

Számomra Hollywood legnagyobb rejtélye, hogy miközben simán eltapsolják egy kisebb ország éves GDP-jét a hülye trükkjeikre meg effektjeikre, közben csodaszámba mennek a jó forgatókönyvek. Pedig azt nem hiszem el, hogy ne lehetne tehetséges írókat találni. Persze mondhatnánk, hogy manapság a népet már csak a parasztvakítás érdekli, a jól megírt sztori és dialógok nem. De szerencsére mégsincs teljesen így, elég sok, nagy költségvetésű csodafilm hasal el azért, mert egy kalap szar a forgatókönyve. Ez nem tűnik fel senkinek? Vagy amíg éves szinten képesek 10 milliárd nyereséget termelni, addig ki nem szarja le?

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.01.27. 20:36:43

@Álsakál: Azért sok jó forgatókönyvet kitermelnek Hollywoodban is éves szinten. Tény, hogy amennyi filmet csinálnak, sokkal több jó szkriptnek kéne születnie, de azért annyira nem kétségbeejtő a helyzet.
süti beállítások módosítása