Movie Tank

Saul fia (2015)

2015. május 23. - Sparrow

Sokakhoz hasonlóan én is akkor figyeltem fel igazán Nemes László első nagyjátékfilmjének hírére, amikor megérkeztek a cannes-i filmfesztivál beszámolói, amelyek szerint a neves mozgóképes rendezvény és verseny közönsége oda meg vissza van ettől az úgymond rendhagyó holokausztfilmtől. Rendhagyó, mert habár láthattunk már sokféle értelemben kiváló alkotásokat a zsáneren belül, a Saul fia mégis más, mégis újszerű. De ugyanolyan megrázó.

saulfia.jpg

Saul (Röhrig Géza) a Sonderkommando tagja. A Holokauszt haláltáboraiban azon zsidó foglyok tartoztak ebbe a kategóriába, akiket kivégzésük előtt csupán néhány hónapig dolgoztattak, ám ebben az időszakban olyan feladatokat adtak nekik, amelyek még a népirtás általános borzalmasságából is kiemelkednek. Az ő feladatuk volt a kivégzett zsidók, férfiak, nők, és gyerekek legvégső megsemmisítése, a krematóriumok üzemeltetése, a holttestek elégetése. Saul egy, a kivégzést túlélő, így utólag, orvosilag meggyilkolt kisfiúban saját gyermekére ismer. Elhatározza, hogy megakadályozza a holttest elégetését, és méltóképpen eltemeti a fiút, ám ehhez előbb megbízható rabbit kell találnia. Kutatás közben sodródik az árral és végül egy tervezett felkelés szervezőinek gyűrűjében találja magát.

Masszív, szürke, fajsúlyos, és minden másodpercében zsigeri mélységekig megrázó. Nemes László olyan puszta, művészi, és mégis visszafogott naturalizmussal mutatja be a haláltábor mindennapjait, aminek eredményeképpen a jelenetek hatása mélyen a néző húsába vág, a durva, de hiteles borzalom, az embertelenség a befogadó lelkét erőszakolja. A kamera a játékidő döntő részében Saul arcára fókuszál, a bestiális borzalmakat szemünk - és a vászon - sarkából, elmosódva érzékeljük. Nem látjuk tisztán a felhalmozott hullahegyeket, a meztelenre vetkőztetett, meggyilkolt ártatlanokat, és a rengeteg fájdalmat, de biztosítva vagyunk afelől, hogy mindez ott van, brutálisan szomorú kontextust képezve a főszereplő köré. Nemes László ezzel az érdekes, egyedi módszerrel elkerüli, hogy a rosszabb nyelvek hatásvadásznak, vagy ne adj' Isten önkényesnek nevezhessék. A Holokauszt eme legeslegsötétebb, legborzalmasabb szeglete sallangmentesen, minden fájdalmával, és a nézőt kőkeményen megviselő őszinteségével kel életre, hogy felidézzen, és zaklatóan közel hozzon valamit, ami nem volt régen, és amire nem szívesen emlékezünk. De mégis kötelességünk emlékezni rá.

saulfia2.jpeg

A legjobban attól tartottam a sajtóvetítés előtt, hogy az író-rendező esetleg beleesik abba a hibába, hogy megteremt egy alapvető, szomorú gondolatot, ám nem épít fel igazi, kézzelfogható cselekményt köré, ezáltal egy mérhetetlenül lehangoló, közel kétórás kesergést kapunk csupán, nem pedig igazi, erőteljes holokausztfilmet. Előérzetemre szerencsére rácáfolt Nemes, hiszen habár alapvetően a megrázó embertelenségről, a kipusztuló empátiáról, és egy olyan állapotról beszél, ahol már gyakorlatilag a túlélési ösztön is csak fantomként létezik, azért képes érdemi, izgalmas cselekményvezetést is prezentálni. Saul tudja jól, hogy nem csak a saját, hanem társai életével is játszik, ám feltett szándéka, hogy fiát méltóképpen búcsúztassa el, és ez a meghatóan becsületes, emberséges határozottság áttör az alapvető, keserű hangulaton, érdemi történetvezetést komponál, ami később még bővülni is képes. Hamarosan már nem csak azért szurkolunk, hogy Saul találjon egy olyan rabbit, aki hajlandóságot mutat az együttműködésre, hanem azért is, hogy a tervezett felkelés sikerrel járjon, és legalább a még életben lévő foglyok szabaduljanak ki ebből a földi pokolból. Nemes a film nagy részében tisztán, konkrétumokban beszél, ám a záróképekben ezeket az egyértelmű kompozíciókat némiképp elvont, szimbólumszerű hatásokkal keveri, hogy ezáltal még maradandóbbá, még erőteljesebbé tegye a befejezést, ami után érthető módon jó pár percig néma kussban ült a közönség.

Ha van valami, ami komolyabb mértékben rontja a produkció összképét, akkor az a színészgárda teljesítménye. Röhrig Géza szépen hozza azt, amit rábíztak, ám hiába a fajsúly és a rengeteg fájdalom a történet atmoszférájában, ez a feladatmennyiség érezhetően nem volt túl sok. A főszereplő valóban nagyon szomorú, komor, megviselt arckifejezéssel játssza végig a jeleneteket, de ezen túl egyéb kihívás nemigen tárul elé. A mellékszereplők sajnos elég gyengék, közülük a legjobbak is csak maximum korrekt teljesítményt képesek nyújtani.

Azonban a Saul fia összességében erőteljes, hatásos, egyedi módon naturális holokausztdráma. Maradandó alkotás, ami megérdemli a fesztiváljelenlétet, és az esetleges díjakat. Megnézni azonban csak alapos lelki rákészülés után javallott. 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr807485396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spacecake 2015.05.24. 21:42:11

tököm kivan már ezzel a témaválasztással.....nincs máááss??
szánalmas,méghogy nem hatásvadász...

miketbeszéltek 2015.05.25. 01:26:14

@Spacecake: Miért, pld. a "szerelem" témaválasztással nincs tele a "tököd"? Az a szánalmas, hogy mára tömegek kezdtek "holokamuzni"! Egy ilyen film-sajnos-aktuálisabb, mint 10 évvel ezelőtt!

Hefe 2015.05.25. 05:34:22

@Spacecake: "
2015.05.24. 21:42:11
tököm kivan már ezzel a témaválasztással.....nincs máááss??"

neked ott van egybol a Monika-show.

Spacecake 2015.05.25. 08:10:09

@miketbeszéltek: en nem holokamuztam,de azert talán meg lehet véleményem!!
Na es miért lenne aktuálisabb mint 10 evvel ezelőtt?
Bár jol hangzik,klasszik klisé...
Kar h hazugság ...

miketbeszéltek 2015.05.25. 10:20:59

@Spacecake: Persze, hogy lehet véleményed. -Azért aktuálisabb, mert úgy tűnik, egyre többen fogadják el a holocaustot tagadó náci eszméket. És közben lassan kihalnak a túlélők, szemtanúk mindkét oldalról.

Spacecake 2015.05.25. 11:02:55

@miketbeszéltek: szerintem a holokauszt tényét relatív kevesen tagadják,mint ahogyan a klasszikus náci eszmék támogatója is egy marginális réteg.
Szerintem inkább arról van szó,hogy az átlagembernek tele van a hócipője azzal,hogy ez a téma messze felülreprezentált más hasonló szörnyűségekkel szemben.
Ezáltal a legtöbben közömbössé válnak a holokauszt iránt,rosszabb esetben radikálissá.pont az ellentétes hatást váltja ki.
Lehet h ez szándékos?
Nem tudom,de a kérdés felvetődik..

Mercel 2015.05.25. 11:15:59

@Spacecake

Nem tagadod de azért holokamuzol egy jót..
Nem vagy fotelnáci sem ugye?
Nem kell zsidónak lenni ahhoz, hogy undorodjon a hozzád hasonlóktól egy normális ember.

Spacecake 2015.05.25. 11:38:20

@Mercel: te mégis miről beszélsz??
Hidd el,hogy a normális emberek pont a helyén kezelik ezt a témát...
És nem hagyják hogy a hozzád hasonló hazug kis faszszopók bűntudatot ébresszenek olyan dologért amihez semmi közük..

2015.05.25. 12:22:47

Holofilmmel nem lehet melléfogni. Kétszáz év múlva is ezek nyerik majd a díjakat. Ha elsőfilmes rendező lennék, én is csak a biztosra mennék.

kódex 2015.05.25. 17:00:19

Miért ír filmkritikát, akinek nincs véleménye, csak egy lapos közhelytára? Miért erőlteti az írást, akinek nincs stílusa? Nagy kérdések ezek...

IPARTERVES 2015.05.25. 18:06:49

Zsótér lenne a képen? Őrületesen néz ki!

tralalala 2015.05.25. 18:36:04

Végre egy ízig-vérig magyar film, egy újszerű témáról, zseniális! Szerintem egyáltalán nincs még elég holokausztfilm, én akkor lennék boldog, ha minden napra jutna egy!

miketbeszéltek 2015.05.26. 00:26:08

@Spacecake: A Tízparancsolat érdekesen fogalmaz:" Megbüntetem az atyák vétkét a fiakban harmad-negyed íziglen" Még ha az atyák vétke is lenne csak a holocaust, a bibliai szentek nem tekintették méltóságon aluliaknak, hogy olyan, felmenők által elkövetett bűnökért is bocsánatot kérjenek Istentől, amelyhez személy szerint nem sok közük volt. Azonban elég beleolvasni a legkülönböző kommentekbe, lehet tapasztalni a mostani generáció tagjainak fröcsögő zsidó-gyűlöletét, lehet olvasni a kuruc női nicknemű kommentelőinek cinikus gúnyolődását gyermekek ezreinek az elpusztítása felett, lehet olvasni a Metapedia szerzőjének a többoldalas erölködését, hogy ne kelljen bevallani: a magyar költészet talán legszebb hazafias versét egy zsidó-Radnóti- követte el...És lehet találkozni a sok "Pistikável", akiknek-nem viccesen- mindenről a zsidók jutnak az eszébe. -Igenis jócskán benne van az atyák vétke ebben a generációban, és ezért újszövetségi mérvével is jogos a bűn megvallása-ez a feltétele a bűnbocsánatnak...

miketbeszéltek 2015.05.26. 00:28:45

És ismét megkérdezem: ha ezernyi szerelmi témájú film után egy újabb kapna díjat, azzal szemben semmi kifogás nem lenne? (De mondhatnék egy tucatnyi -egyéb-sablon témát is!)

miketbeszéltek 2015.05.26. 00:36:24

@tralalala: Magyar film, magyar témáról: magyar anyanyelvű, magukat magyarnak valló, Magyarország felemelkedésében, sikereiben jelentős szerepet betöltő honfitársainkat taszította halálba a zsidógyűlölet, és németimádat. Miután pedig a nemzet kilökte magából az "izraelita vallású" polgártársait, lehet fröcsögni a gyökértelenségeikről, de lehet verni a mellünket a magukat magyarnak valló Nobel-díjasainkról...Akiknek jelentős része zsidó, és akik a vészkorszak ellenére is csak kevesen tagadták meg a magyarságukat....

Spacecake 2015.05.26. 00:44:44

@miketbeszéltek:azért a szerelmet mint fogalmat párhuzamba állítani egy történelmi eseménnyel igencsak érdekes felvetés....
De a válaszom:nem lenne kifogás.
Mondjuk azzal díjat se nyert volna,szal ilyen szempontból egy nagyon is 'okos' döntés volt a témaválasztás.

feljebb meg csúnyán összemosod az Ó és Újszovetseget,mondjuk az is igaz h az utolsó mondatoddal ezt be is ismered,de pont ezért téves a levezetésed.de azt gondolom,ezt te is tudod:)

Spacecake 2015.05.26. 00:49:50

@miketbeszéltek:a mostani frocsoges amiről beszélsz tényleg szomorú.de azért minden éremnek két oldala van....
Pl h ez 1altalan felmerül pont annál a népnél akit üldöztek.
Azt gondolom azért ez is szomorú..

444.hu/2015/05/20/izrael-mar-le-is-fujta-a-szegregalt-buszok-bevezeteset/

miketbeszéltek 2015.05.26. 00:54:43

@Spacecake: Csak arra utaltam, hogy a filmek többsége belefér néhány kategóriába, de csak a holocaust téma tölt el gyűlölettel némelyeket annyira, hogy a "Saul" Magyarország számára megszerzett sikere ellenére is cinikusan fröcsögjenek. Ezért hoztam például a szerelem tárgykörét. amelyből sokszor több készült, mint holocaustból, mégsem lenne vele szemben kifogás...Mi is a csúnyaság, és az összemosás? Nem tudom, mire gondolhatsz, fejtsd ki egyértelműen!

miketbeszéltek 2015.05.26. 00:59:51

@Spacecake: Persze, mindenki követhet el hibákat, sőt bűnöket, de egy olyan országra utaltál a linkeddel, ahol a családok korábban a gyermekeiket külön buszokkal küldték iskolába, hogy ha a terroristák felrobbantják valamelyiket, akkor legyen a családban túlélő....Át tudsz élni ilyen helyzetet?

Spacecake 2015.05.26. 01:10:04

@miketbeszéltek:a keresztényekre alapvetően az Újszovetseg törvényei érvényesek így téves az az érvelés h nekünk harmad-negyediziglen bűnhődniunk kene felmenőink tetteiért a bűnbocsánat elnyeréséért.
Persze az a frànya kollektív bűnösség 1 erdekes dolog...

miketbeszéltek 2015.05.26. 01:12:29

"Az ellenségem ellensége a barátom." Az a különbség a magyar, és nyugat-európai szélsőjobb között (hangsúlyozom, hogy egyiket se támogatom!), hogy a magyar szélsőjobb annyira elvakult a judeofóbiájától, és a zsidósággal kapcsolatos paranoid skizofréniától, hogy az iszlám világot szövetségesének tekinti. A nyugati szélsőjobb viszont az iszlám dzsihádista terjeszkedést tekinti a nyugati keresztény civilizáció fő ellenségének, ezért Izraelre, és a zsidóságra végvárként, szövetségesként tekint.

miketbeszéltek 2015.05.26. 01:14:20

@Spacecake: Jézus nem tagadta meg, sőt több esetben meg is szigorította az Ószövetség parancsolatait!

miketbeszéltek 2015.05.26. 01:19:15

@Spacecake: Máté Evangéliuma 5/17 Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a Prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem hogy eltöröljem, hanem Inkább hogy betöltsem.
18 Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a Törvényvből egy ióta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik.
19 Valaki azért csak egyet is megront e legkisebb parancsolatok közül, és úgy tanítja az embereket, a mennyeknek országában a legkisebb lészen; valaki pedig cselekszi és úgy tanít, az a mennyeknek országában nagy lészen.

Spacecake 2015.05.26. 01:20:19

@miketbeszéltek:igaz!!!
(A több esetben azt jelenti ugyebár h több esetben meg nem:)

Mercel 2015.06.02. 22:59:04

@Spacecake:

"te mégis miről beszélsz??
Hidd el,hogy a normális emberek pont a helyén kezelik ezt a témát...
És nem hagyják hogy a hozzád hasonló hazug kis faszszopók bűntudatot ébresszenek olyan dologért amihez semmi közük.."

1, Senki nem akart bűntudatot ébreszteni senkiben, ostobaságon pörögsz ostobán.
Nem mellesleg a holokausztról direktben szól vagy 20 film, és lehet sokat mondtam. Mi fáj?
Engem nem izgat a témaválasztás mondjuk sem zsidó sem kcsg szobanáci nem vagyok. Talán ezért?

2, A megszólalásaid alapján nem vagy normális ember csak egy idegbeteg gyűlölködő.

3; A f.szopózásról meg csak annyit, hogy nem az én anyámnak van térdvédője és nedveskendője készenlétben..:)

A stílusodról egyébként csak annyit, hogy egy ilyen megszólalásért élőben még a bölcsészkaron is lezúznák az ideggyenge búrádat.

Spacecake 2015.06.03. 01:06:30

@Mercel: nemcsak 1 kis faszszopó vagy,hanem 1 hazug kis pondró is,jobb esetben 1 tanulatlan proligyerek.

20film?hát akkor 1 'cseppet' hiányos a filmismereted és általános műveltséged..

A bűntudatipar dübörög,ezt még a vak is látja,még zsidó barátaim is a fejüket csóválják a jelenségen...

A bölcsészkar előtt meg javaslom h előbb juss túl a 8 áltin.;)

Csicska;)

ThePretender 2015.06.05. 04:51:16

@Spacecake: Teljes mértékben egyet értek! Bevallom nem vagyok teljesen tisztába vele, hogy mi megy egyes országokba, de szerintem a tolerancia kampány térnyerésével köthető össze, az EU-s, fejlett, Ny-Európai országok nagy részének a holokausztsérültsége. Épp ezért nyert a szakállas nő, aki eredetileg egy meleg férfi volt, csak átoperáltatta magát. Magyarországon pedig egy polgárháborús helyzet kezd eluralkodni, az ország egyik fele Trianon, a másik fele pedig Holokauszt sérült. És itt tényleg nem arról van szó, hogy megtörtént dolgok-e, vagy szörnyűek-e. A baj az, hogy ebben a polgárháborús helyzetben egy kétfelé húzó, egymásra köpködő társadalom kezd kialakulni, akik egymás tragédiáját, nem igazán tartják tiszteletben, sőt köpködnek arra. Az átlag, normális embernek meg kezd elege lenni ebből, ezért már sok esetben, ellenreakcióként, inkább ingerületet vált ki belőle, ezen sérelmek újabb és újabb felhozása. Az alapvető baj ezzel, hogy ezzel, hogy tovább neurotizáljuk ezeket a történelmi eseményeket, azzal épp hogy nem megemésztjük őket, nem tanulunk belőlük és nem a helyén kezeljük őket, hanem csak a saját meg az utódaink, meg a körülöttünk lévők életét tesszük ezzel tönkre.
süti beállítások módosítása