Movie Tank

Fargo ( 1996 )

2014. március 19. - Sparrow

A Coen-tesók filmjei között akad olyan, amit imádok ( A nagy Lebowski ), olyan, amiért azért nem rajongok, de egyértelműen jónak tartok ( A félszemű ), és olyan is, amit utálok ( Nem vénnek való vidék ). Szóval kicsit hasonló állásponton vagyok a srácokkal, mint Stanley Kubrickkel, az viszont biztos, hogy stílusuk, mind forgatókönyvírói, mind pedig rendezői munkáikat nézve, rendkívül egyedi. És a Fargo ezt az előbbi állítást csak megerősíteni tudja.

fargo4.jpeg

Jerry Lundegaard ( William H. Macy ) autókereskedő, aki amúgy eléggé le van égve. Milliomos apósától nem akar pénzt kérni, és azt is szeretné elkerülni, hogy felesége és fia megismerjék a családfő anyagi helyzetét. Ezért eszelős ötlettel áll elő: Büntetett előéletű ismerőse révén kapcsolatba lép Carllal ( Steve Buscemi ), aki jó pénzért bármilyen szar melót hajlandó bevállalni. Carlnak, és haverjának, Gaearnak ( Peter Stormare ) Jerry azt a feladatot adja, hogy rabolják el a feleségét, majd követeljenek magas váltságdíjat, amit az após nyilvánvalóan azon nyomban ki fog fizetni, a bűntársak pedig majd osztozkodnak a bevételen. Így Jerrynek végre lesz pénze, és Carlék is meg lesznek fizetve a munkáért, ráadásul még az asszonynak sem esik komoly baja. Persze, a terv gyakorlati kivitelezése nem éppen úgy alakul, ahogy hőseink előre elgondolták, és hamarosan kiontatik az első vér.

Ezek a bitang Coen-fiúk annak idején kegyetlenül átbaszták a népet, hiszen a film elején megjelenő falfehér feliratok tanúsítása szerint az elkövetkező másfél órában a néző elé tárt jelenetek megtörtént eseményeket dolgoznak fel, vagyis igaz történetről van szó. Ez azonban kamu, ugyanis ezek a megátalkodott szemétládák ezzel az álhírrel csak plusz nézőket akartak nyerni. Micsoda lángelmék! Amúgy a stáblista legvégén kiírják, hogy minden látott esemény és karakter fikció volt, de nyilván nagyon kevesen nézték végig a moziban a záró feliratokat. Némi idő elteltével pedig maguk az alkotók is elismerték a csalást, de ezért természetesen senki nem haragszik rájuk, hiszen remek mozgóképet hoztak össze.

Tehát a történet Ethan és Joel Cohen fejéből pattant ki. Remekül szerkesztett thrillerről van szó, ami a testvérek védjegyének számító kimért stílusban halad előre a cselekmény által felvonultatott események láncolatán. A film nem siet sehová, de mégsem válik unalmassá, ez pedig elsősorban annak tudható be, hogy Coenéknek sikerült belőniük a lehető legtökéletesebb hosszt, a játékidő ugyanis egy perccel sem lépi túl a sztori maradéktalan elmeséléséhez szükséges másfél órát, így pedig egyáltalán nem érezzük túlnyújtottnak az elbeszélést. Mindennek a tetejébe A nagy Lebowskival is felfedezhetünk némi párhuzamot, ugyanis a mű legvégén néhány rövid, de annál erőteljesebb mondatban az írók pazar módon vonják le a konklúziót az előző jelenetekből, és ruházzák fel alkotásukat hatásos mondanivalóval, és némi drámai éllel, ami csak pár percig van jelen, de mégis az összkép legmaradandóbb elemei között tarthatjuk számon - pont, mint A nagy Lebowski esetében.

fargo.jpg

Egy másik fontos ok, amiért a kimért történetmesélési stílus nem válik unalmassá, az a rendezői munka, ami elképesztően jól sikerült A Fargo esetében. A direktor Joel Cohen volt, bár az IMDB-n Ethan is meg van jelölve, mint uncredited társrendező. Azért nyilván Joel kezében futottak össze a szálak, aki pazar munkát végzett, ugyanis a megfontoltan, azaz ritkán alkalmazott vágásokkal, az egész adott teret belátó kamerabeállításokkal, és a vérontás se több, se kevesebb - hangulatú, kissé morbid, naturális ábrázolásmódjával olyan érzésbe ringatja a nézőt, amitől az úgy érzi, maximálisan átlátja a teljes képet.

A minnesotai, fagyos, térdig érő hóban gázoló téli táj pompás környezetet biztosít eme kegyetlen történethez, hiszen a havon még a vér is vörösebbnek hat, ráadásul a rideg környezet ráerősít az elhagyatottságérzetre, és a sztori tragikus vonulatára, ami indokolt, hiszen egy egészen kicsinyes, bugyuta büszkeségérzetből fakadó meggondolatlanság vezet jó pár ember halálához. A gyönyörű zene pedig csak még egy lapát minőség a pazar atmoszféra hókupacára. 

A gyilkosságok ügyében nyomozó rendőrnőt alakító Frances McDormandot Oscar-díjjal jutalmazták munkájáért, amivel semmiképpen sem tudok egyetérteni. Kétségtelen, hogy az amúgy fantasztikusan megírt karakter némi szatirikus élt visz a filmbe, ám a színésznő néha nagyon túllő a célon, és játéka rendkívül erőltetetté válik. De még amikor megfelelően eltalálja az arcjátékot, és azért többnyire ez a helyzet áll fenn, akkor sem nyújt kimondottan Oscart érdemlő alakítást. William H. Macy kifejezetten gyenge, egyáltalán nem érzi a karaktert, és az egész játékidő alatt ugyanazzal az unalmas arcjátékkal próbál színészkedni. Peter Stormare azonban már ütős a szófukar pszichopata szerepében, egészen félelmetessé teszi a figurát azzal az elvont, belőtt tekintettel, amit a színész előszeretettel alkalmaz a film során. Viszont aki vita nélkül viszi a prímet, az Steve Buscemi, aki elképesztően hiteles, egyszerűen verhetetlen, maximális profizmussal hasonul karakteréhez.

A Fargo igazán jól sikerült film, és ha egyetlen okot kellene mondanom, amiért mindenképpen látni kell, az Coenék egyedi stílusa lenne. 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr55869221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ThePretender 2014.03.19. 20:44:39

Nagyon jó írás, kiváló film! Remek ízléssel állsz Coenék életművéhez, valóban a Fargo és a The Big Lebowski a csúcsfilmjeik, a True Grift egy közepes, és a Nem vénnek való vidék pedig tényleg egy vállahatatlan hulladék. Ahhoz hogy az a film valakinek a kedvencei közt legyen elképezhelhetetlen mértékű rosszízlés szükségeltetik!

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.20. 07:48:38

@ThePretender: És pont a Nem vénnek való vidékért kaptak rendezői meg legjobb filmes Oscart is.
De legalább a Fargo is megkapta a forgatókönyvért.

Palex 2014.03.20. 09:59:28

Nincs semmi gond a Nem vénnek való vidékkel.
Teljesen rendben van a film.
mi a bajotok vele?

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.20. 13:12:42

@Palex: Leginkább az, hogy elképesztően unalmas, és unalmasságához képest még nagyon hosszú is, ráadásul nem érzem, hogy bárhová is kifutna a történet, azaz számomra kissé értelmetlennek hat a forgatókönyv.
De persze, ízlések és pofonok. :)

Palex 2014.03.20. 13:38:00

@Sparrow: Nem kell mindig csattanó a végére, és nem kell mindig izgalom.

Ez a film azt mutatta meg, ahogy a kábítószer miatti bűncselekmények bedurvulnak, és a régi vágású bűnüldözők ezzel nem tudnak mit kezdeni.
Mindezt remek karakterekkel, és szép fényképezésben.
Ennyi.
Persze csak szerintem :)

ThePretender 2014.03.21. 19:59:48

@Palex: Persze, minek is a katarzis, minek izgulni, egyáltalán minek élvezni a filmet? Elég csak nézni a szép tájakat és már lehet rá tolni az év legjobb filmje díjat és a 10 pontot. Bocs hogy kissé kiforgatom a szavaidat de én nekem nagyon is sok gondom van a Nem vénnek való vidékkel. Az Oscar-t meg azért kapta meg mert az Oscar bizottság (vagy akik átadják a díjat:D) utálnak tehetséges rendezőket a pályájuk csúcsán díjazni, ők az Oscarra készült kedvenckéiket szeretik általában díjazni és egy nagyobb rendezőnek, ebben az esetben rendezőknek, valamikor csak a pályájuk végén adják oda a díjat amikor már az vagy azok már 15 éve nem csináltak igazán jó filmet. És nem azért adják oda a díjat, mert mittomén elismerik, hanem mert ciki lenne ha ezek a rendezők meghalnának mondjuk és akkor az Oscarnak nem lennének meg ők. Mert ilyenkor már egy Scorsese estében is például az a helyzet hogy egy idő után Scorsese már nagyobb név lett mint az Oscar díj. És akkor már nem az a kérdés hogy Scorsesenek van-e meg az Oscar hanem hogy az Oscarnak Scorsese. Ezért van ez sajnos, az Oscar-t pedig ezért kell elfejelteni mert egy komolytalan felkapott szar, a jó díjátadó ink. a Cannes-i filmfesztivál, ott pl. kapott a Ponyvaregény is Arany pálmát, de a Coen-ék is egy '90-es filmjükért kapták meg, nem a Nem vénnek való vidékért...

Palex 2014.03.21. 20:08:06

@ThePretender: És, hogy jön ide az Oscar? :)

ThePretender 2014.03.22. 23:44:56

@Palex: Az Oscaros írásom már nem neked szólt, azt inkább Sparrownak szántam mert ő vetette fel a témát hogy ezért kapták meg az első Best Picture Oscar díjukat.
süti beállítások módosítása