Movie Tank

A nagy füzet ( 2013 )

2013. szeptember 20. - Sparrow

Még a 20. század javából származnak a magyar filmművészet olyan alkotásai, amelyekre igazán büszkék lehetünk. Már évtizedek óta nem sikerül megteremteni itthon egy olyan stabil filmipart, ami képes lenne évente nem több, de legalább 2-3 értékelhető mozgóképet tető alá hozni. A Magyar Nemzeti Filmalap azonban kiutat jelenthet, hogyha a befektetett pénzösszegeket jól használják ki az alkotók. Ilyen támogatással jöhetett létre Szász János produkciója, A nagy füzet, ami első magyar műként győzedelmeskedett a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon, és nem mellesleg idén ez a mű indul az Oscar-díjért hazánk színeiben. Hosszú idő óta először kilátásba helyezhetünk valamiféle pislákoló reményt. Apró, alig látható, tényleg takaréklángon ég, de attól még remény.

nagy-fuzet.jpg

Az Agota Kristof regénye alapján készült és az író emlékének ajánlott mű története a II. világháborúba helyeződik ( a regényt még nem olvastam, de úgy hallottam, hogy abban nincs konkretizálva, hogy melyik háborúról van szó, ez a film készítőinek ötlete volt ). A cselekmény középpontjában egy ikerpár ( Gyémánt László és Gyémánt András ) áll, akik sanyarú sorsútra kényszerülnek. Édesapjuk ( Ulrich Matthes ) elutazik a frontra, anyjuk ( Bognár Gyöngyvér ) pedig ezt követően a soha ezelőtt nem látott nagyanyához viszi a fiúkat, majd otthagyja őket, mondván, a biztonságuk érdekében. Nagyanyát ( Molnár Piroska ) viszont nem alaptalanul csúfolják boszorkának a városban. Az öregasszony házsártos és kegyetlen, csak akkor ad enni az ikreknek, hogyha megdolgoznak érte, de még a házba sem engedi be őket, hogyha nem végezték el a munkát. Tombol körülöttük a háború, ami talán még nagyobb súllyal nehezedik rájuk úgy, hogy földrajzilag távol vannak a világégés centrumától, szenvednek anyjuk hiányától, nagyanyjuk pedig terrorizálja őket. Nincs más hátra, elhatározzák, hogy megedzik a testüket, és aztán a lelküket is.

Szász János nem nagyképű rendező. Ezt bizonyította azzal, hogy a magyar filmkészítés egyedüli életképes módszerével készítette el A nagy füzetet. A titok nyitja a minimalizmus. Az egyetlen pont, ahol kicsit kilóg a lóláb, az a bombázás bemutatása, ahol máris érezhető az alacsony költségvetés, a komolyabb effektek sántítanak, de még itt is sikerül a remek operatőri munkával ellensúlyozni a negatívumot. A cselekmény folyásának nagy része alatt azonban kizárólag az érzelmek prezentálására fókuszál a direktor és az alapjában véve unalmassá válásra hajlamos történetet apró figyelmességekkel képes remek teljesítménnyé varázsolni. Ilyenek az apró vizuális betétek, mint például a nagy füzet sarkán pörgő, gyilkolászós rajzfilm, a zseniális vágás és kamerabeállítások, valamint a dinamikus, még ebben a depresszív környezetben is élettel teli fényképezés.

A történet középponti eleme az érzelmek kiirtása. Ezért is fontos, hogy Szász János odafigyelt az emocionális mozzanatokra, ugyanis így hatásosabb a folyamat, ahogy az ikrekből fokozatosan eltűnnek az érzelmek. Gyakorlatilag szociopatát csinálnak magukból, hogy eltudják viselni a 20. század legsötétebb korszakát, ami vért és halált okádva tombol körülöttük. Nagyon fontos megemlíteni, hogy a forgatókönyv eszméletlenül merész, a gyerekeket olyan szituációkba helyezi, amelyekhez hasonló húzásokat az erkölcsileg teljesen félrekalibrált magyar film- és médiavilág számos figurája nem mert volna meglépni. Ilyen a kádas jelenet, a tűzhely felrobbantása, vagy a kerítésnél való taktikázás a film végén. De én még annak is örültem, hogy a káromkodást megkívánó mondatokban igenis elhangzik egy-egy picsa vagy fasz ( mondjuk nem a gyerekek szájából, de ez igazából mindegy ), és nem valami erőltetett kutyafülét mondanak helyette. A fiúk narrációja ügyesen van megírva, tetszett, hogy a szöveg valóban olyan, ahogy azt egy tízéves kisgyerek mondaná.

nagyfuzet_rm.jpg

Viszont tény és való, hogy az emocionális önleépítés ellenére egy idő után unalmassá válik A nagy füzet. Ezt fájó volt tapasztalnom, ahogy azt is, hogy a produkció körülbelül harminchárom és fél potenciális befejezéssel rendelkezik. Amikor azt hiszed, hogy na most véget ér a film, ez a tökéletes befejezési pont, na akkor van még hátra negyven perc. És ezt követően kb. hárompercenként van olyan érzésünk, hogy a mű véget ér, ám csak azért is megy tovább. Öröm az ürömben, hogy a végső, valódi zárás tényleg a legjobb mind közül.

A Gyémánt-fiúk játéka életkorukhoz képest egészen jó, bár néha azért nagyon csúnyán kilóg a lóláb, bár legalább ennyiszer meg is lepődünk a gyerekek tehetségén. Ulrich Matthes mondjuk, hogy nem kockáztat eleget, és inkább biztonsági színészkedést alkalmaz, Bognár Gyöngyvérnek pedig szimplán csak nincs elég ideje kibontakozni. Viszont az ok, amiért a fenti negatívumok egyáltalán nem érdekelnek minket, az a lassan 68 éves Molnár Piroska, aki minden túlzás nélkül vérfagyasztó, egyszerűen lenyűgöző a történelem egyik legsötétebb korszakát megélő, mindkét világháborút megtapasztaló és ebbe megcsömörlött Nagyanya szerepében. Már nem azért, de hogyha tavaly Emmanuelle Riva Oscar-jelölést kapott a Szerelemért, akkor...khm... na mindegy.

A nagy füzet egyik legfontosabb üzenetét, ami az ikrek testi-lelki önsanyargatásában is megnyilvánul, a film készítői egy csodálatos szimbólummal fejezik ki. Ez nem más, mint a szomszédasszony figurája, akiről a fiúk úgy tudják, hogy vak és süket, majd a mű végén kiderül, hogy a nő teljesen egészséges. Mert a háborút csak úgy lehet épp ésszel kibírni, hogyha az ember befogja a fülét és a szemét, és hagyja, hogy a világégés hullámai összecsapjanak a feje fölött. A nagy füzet nem hibátlan mozgókép, de jó csapásirányt mutat az elkövetkező hazai művek számára, amelyet remélhetőleg a hamarosan érkező Isteni műszak épít tovább. 8/10.   

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr135525618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geckomtól 2013.11.21. 22:15:10

Szeretném megnézni...vagy letölteni.
süti beállítások módosítása