Movie Tank

Szörny Egyetem ( 2013 )

2013. június 30. - Sparrow

A Pixar 1995 óta működik, első filmjük a klasszikusként számon tartott Toy Story volt, de a későbbiek során is olyan remekműveket szállítottak, mint a Wall-E, a L'ecsó, a Fel!, vagy az Egy bogár élete. Három évvel ezelőtt bemutatták a Toy Story harmadik részét, ami egészen zseniálisra sikeredett, így mindenki bizakodó volt, amikor a Verdák 2. képében ismét folytatás érkezett. A végeredmény azonban csalódást okozott, én személy szerint végig sem néztem Villám McQueen-ék második kalandját. A tavalyi Merida, a bátor nem volt rossz, azonban a Pixar védjegyeként funkcionáló egyediség és kreativitás teljesen hiányzott belőle, helyette a Mackótestvér és A rettenthetetlen lebutított keverékét kaptuk. Idén ismét egy újrázást táblázott be a stúdió, ráadásul egyik legemlékezetesebb munkájuk, a Szörny Rt. előzményfilmjét.

monsters-university-mike-sully.jpg

Mike Wazowski már kisgyerekként is rajongott a rémisztőkért, a szörnyvilág fontos energiaforrásaként szolgáló gyermeksikolyok begyűjtőiért. Habár ő maga ( akik nem ismernék az eredetit, Mike a kis zöld szemgolyó ) egyáltalán nem ijesztő, elhatározza, hogy kellő szorgalommal akkor is profi válik belőle. Amint eléri a megfelelő kort, jelentkezik az egyik legelismertebb oktatóintézmény, a Szörny Egyetem rémisztőkurzusára. Itt ismerkedik össze Sullyval ( ő a nagy kék ), akiknek más-más okokból kifolyólag, de félre kell tenniük kezdeti konfliktusaikat, és össze kell fogniuk, hogyha diplomát akarnak szerezni.

Mindenképpen jó ötlet volt a stúdiótól, hogyha már nem újdonsággal jönnek ki, akkor előzményfilmet csináljanak, ugyanis animációs franchiseoknál ilyen húzást még nem nagyon láthattunk, az ilyen produkciók készítői a lineáris történetvezetést szokták előnyben részesíteni. Ezt vehetjük az eredetiség alacsonyabb szintű visszatértének is. Különösen örülhetünk ezen kívül a minőségnek is, ugyanis előzménytörténetként a Szörny Egyetem maximálisan megállja a helyét. Az írók remekül csavarják a szálakat, és az utolsó pillanatig tényleg nem értjük, hogy hőseink hogyan juthattak az első részben megismert pozíciójukig, így nagyon tudunk értük izgulni. Ilyenkor jó egy eredetet bemutató produkció: Ha a végeredmény ismeretében is tudunk szurkolni a főhősöknek.

monster-university-trailer-2.jpg

Maga a cselekmény igencsak fordulatos, ráadásul nagyon eseménydús. Megjelennek az egyetemi történetek kötelező kulcsfigurái a nagymenő sportolóktól kezdve, a karót nyelt, félelmetes dékánon át, a lúzerekig. Fontos, hogy ezeket a szereplőket tökéletesen használja ki a film. A cselekmény fontos részét képező rémisztőversenyen hőseink próbatételei rendkívül változatosak, a lebonyolítás pedig izgalmas, így egy pillanatig sem unatkozunk a produkción. Az új-régi karakterek nagyon ötletesek, Csúszómász dékán tényleg igazi horrorisztikus lény, de a személyes kedvencem mégis a rémisztőverseny férfibírája, a túlpörgött focista, vagy edző, vagy valami ilyesmi. Rajta mindig jókat derültem. Emellett pedig nagyszerűen volt bemutatva Randy, a Szörny Rt. fő gonosza.

Ám a Szörny Egyetem néhány dologban mégis kevesebb, mint a Pixar korábbi nagy dobásai. Először is: Kevés a humor. Az az igazi, jóízű nevetést teremtő viccelődés. Néha természetesen lehet kacagni a filmen, de túl ritkán. Az általános jó hangulat azonban megvan végig. Az ütős poénok hiánya még nem is lenne akkora baj, hiszen a Pixarnál előfordult már, nem is kevésszer, hogy visszavettek a nevettetésből a dráma előnyére. Ilyet láthattunk például a Wall-E-ban, vagy a Toy Story 3-ban is. A Szörny Egyetem azonban nem igazán drámázik, sokkal inkább lett gyerekfilm, mint a Pixar nagy klasszikusai. Természetesen a barátság és az összefogás fontosságának üzenete megjelenik, de az igazi szívszorító hatás nincs jelen. Vagy humorosabbra, vagy pedig drámaibbra kellett volna venni a történetet, mert ez az átmenet nem a legjobb.

Úgy néz ki, hogy elkezdődött a Pixar csúcsra való visszakapaszkodása. Az utóbbi három produkció közül a Szörny Egyetem egyértelműen a legjobb teljesítmény. Szórakoztató, emlékezetes, többször nézős, de legközelebb már tényleg valami teljesen eredeti kellene. Ez azért megvan 8,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr725384511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.30. 17:40:24

hát ami eredeti volt a filmben az pont az előzményfilm jellege, és ennyi.
Tipikus egyetemi barátságos ellenséges filmet kaptunk, a kísérő esernyős sokkal jobb volt.

KopaszMercis 2013.06.30. 23:42:05

@doggfather:
a kisero esernyos volt az elso pixar rovid film, ami fajoan nem volt semmilyen...
Amugy ilyen hulye kategoriat barmelyik pixar filmre ra lehet huzni, mert egyik sem egy memento...

Nem is azt varja az ember tole. Engem csak az bosszant, hogy csak szinkronizalva vetitik mindenutt

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.01. 08:11:07

@KopaszMercis: persze, hogy nem egy megfejtés egyik se, de ennél azért eredetibb ötlet volt, hogy a szörnyek sikolyokat gyűjtenek, hogy így nyerjenek energiát, nem?

KopaszMercis 2013.07.01. 11:53:59

@doggfather:
Persze bájos ötlet volt, a prequal szerintem jó lett, én ennyit vártam tőle és megkaptam.

Biztos igénytelen vagyok :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.01. 16:14:52

@KopaszMercis: egy szóval se írtam, hogy akinek tetszik az igénytelen, csak azt, hogy nekem tipikus folytatás lett. és a pixartól (valamiért) ennél többet vártam.

mosomacilany 2014.02.21. 13:21:09

Szerintem kifejezetten rossz volt... régen azért szerettem a Pixar filmeket, mert eredetiek voltak, volt bennük karakterfejlődés, és mindig volt valami erkölcsi üzenete is. Az UP! első 10 perce szerintem a filmtörténet egyik legszebb nyitójelenete. Wall-E a legszerethetőbb robot a világegyetemben. A Ratatuille pedig annyira európai, hogy meg is lepődtem, hogy a Disney a nevét adta hozzá. Az eredeti Verdák film pedig akkoriban szerintem az egyik legeredetibb ötlet volt, s ez igaz a Toy Storyra is...

De igazából azt kell mondanom, hogy az UP! óta nem tudtak igazán maradandót alkotni, s ez a Szörny Egyetemre is igaz....

mosomacilany 2014.02.21. 13:23:07

@mosomacilany: hozzá kell tennem, hogy azért a Toy Story 3 kivételt képez az utolsó mondatom alól :)
süti beállítások módosítása