Movie Tank

Beszélj hozzá ( 2002 ) - III. Olvasói Hét

2013. június 12. - Sparrow

Kérte: Swarm


„ Szalad az idő anélkül, hogy történne valami.

Valószínűleg ilyen, és ehhez hasonló keserű gondolatok kavaroghatnak egy kómában fekvő személy hozzátartozóinak fejében. Szerettük gyakorlatilag halott, nem képes emberi kapcsolatok folytatására. Ugyanakkor ver a szíve, működik a szervezete. Bármelyik percben felébredhet. Volt már rá példa. És ezért, az apró, de akkor is pislákoló remény miatt piszkosul nehéz elengedni azt, aki a kórházi ágyon tehetetlenül fekvő test birtokosa volt hajdanán.

tHableConElla.jpg

Pedro Almodóvár Oscar-díjas forgatókönyvének középpontjában két férfi és két nő áll. Utóbbiak szerencsétlen balesetek következtében magatehetetlenül fekszenek a kórházban. Az egyikük Alicia ( Leonor Watling ), az egykori balett-táncos. Ápolója, és egyben hű rajongója, Benigno ( Javier Cámara ). Amikor az író Marco ( Darío Grandinetti ) matador barátnője kómába esik az egyik műsoron történt bikatámadás következtében, a két fiatalember között különös barátság alakul ki. Összeköti őket a közös szituáció, ami kezdetben ürügyként szolgál a kapcsolattartásra, de amikor letisztul a kép, már nem marad más, csak a valóban őszinte barátság, és kölcsönös felelősségvállalás. Almodóvár filmre vitte a mozgókép-történelem talán legérdekesebb férfikapcsolatát.

A Beszélj hozzá három fontos fázisra bontja le Benigno és Marco kapcsolatát: A barátság kialakulására, próbára tételére, és eredményére. Érdekes azonban, és sajnos negatívumként is felhozható, hogy az előbb ismertetett szakaszok legfontosabb momentumai mellett a forgatókönyv egyáltalán nem foglalkozik az átmeneti időszakokkal. Így nagyon furcsa, amikor Marco az egyik pillanatban még próbál távolságot tartani, de néhány jelenettel később már Benigno őszinte barátjaként funkcionál. A film egyik fontos kérdése, hogy Benigno homoszexuális-e? Egyáltalán nem kapunk egyértelmű választ, kimondva legalábbis. Azonban, hogyha jobban szemügyre vesszük a cselekmény alakulását, a látottakból könnyen leszűrhetjük, hogy igen, az ápoló meleg. A produkció fontos fordulatait, és a történet meglepő részleteit semmiképpen nem akarnám lelőni azok előtt, akik még nem látták ezt a remekművet, úgyhogy nem részletezem, hogy a Beszélj hozzának miért is fontos központi gondolata Benigno szexuális irányultsága. Az összességében nagyon megható konklúzió úgyis elárulja, és megmutatja, hogy a filmben bemutatott barátság tényleg olyan erős, amilyet a való életben alig találni.

talk.jpgAlmodóvár rendezése precíz, jól átgondolt, semmit sem akar elsietni, de ugyanakkor elaltatni sem akarja a nézőjét, ami az idegen nyelvű Oscar-filmek gyakori problémája szokott lenni ( Szemekbe zárt titkok, Nader és Simin ). A direktor mindig tudja, hogy mikor kell csavarni egyet a történetszálakon. Amikor már kezdenénk túlságosan belesüppedni az aktuális jelenetek halmazába, bedob egy flashbacket, álomjelenetet, vagy akár némafilmbetétet is. Utóbbi a Beszélj hozzá legerősebb képsora, elképesztően hatásos és megdöbbentő, valamint előrevetíti a csupán első látásra visszataszító mániákus perverziót. Utóbbi nagyon fontos annak érdekében, hogy később pontosan megtudjuk érteni, hogy mi is ennek a filmnek a lényege.

Kétségtelen, hogy nem a színészi játékok adják a mű legfőbb értékét. Javier Cámara játéka nem igazán tetszett, bár valamiért azt sejtem, hogy ehhez Kerekes József oda nem illő szinkronhangja is hozzájárult. Leonor Watling és Rosario Flores kihozzák a kötelezőt a karakterekből, semmi többet, bár itt tényleg nem a nőké volt a főszerep. Aki viszont igazán kiemelkedő, az Grandinetti, aki olyan hatásosan képes kifejezni a megható érzelmeket, hogy majdnem én is elbőgtem magam rajta.

Fontos eleme a filmnek a naturális ábrázolás: A kómában fekvő Alicia ápolásának kendőzetlen, részletes bemutatása, Almodóvar hál' Istennek nem riad vissza a meztelen női test megmutatásától, így megcsodálhatjuk Watling tényleg minden tekintetben gyönyörű és vonzó idomait, miközben figyelemmel kísérhetjük a mosdatást, a masszírozást, a menstruációs vérzés feltakarítását. Egy valamit viszont nem mutat meg a rendező. A szóban forgó esemény leleplezését talán fordulatnak szánta, de annyira kézenfekvő, hogy hatásosabb lett volna bemutatni. Aki látta a filmet, tudja, hogy mire gondolok, a többieknek nem akarom elárulni.

A felkavarodott emberi sorsokat helyreállító konklúzió előtt bekövetkező tragédia egyértelművé teszi a barátság nevében történő áldozathozatal jelentőségét, Benigno karakterének valós összetettségét, és azt, hogy a kómában fekvő beteghez igen is beszélni kell, de akiknek még jobban szükségük van a kapcsolattartásra, azok a mindennapi világban sínylődő, szerencsétlen, elhagyatott lelkek. Beszélj hozzájuk, mert máskülönben a magány gyilkos hatalma elemészti őket. 8/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr635318978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2013.06.26. 13:34:49

Örülök, hogy megnézted, annak pláne, hogy bejött.
süti beállítások módosítása