Movie Tank

Egy levegővel #6

2012. január 21. - Sparrow

A tetovált lány

Eredetileg rendes hosszúságú írást terveztem készíteni David Fincher új filmjéről, de mivel a kész mű szinte teljesen ugyanolyan, mint az eredeti svéd film, amiről korábban már írtam, fölöslegesnek tartottam ugyanazokat a dolgokat még egyszer részletezni.

A történet ugyanaz a kiváló krimiforgatókönyv, mint a 2009 -es produkció esetében, a cselekményvezetés meg szinte teljesen megegyezik, majdnemhogy képkockáról képkockára. Fincher kezében biztos helyen volt a film, viszont arra nem számítottam, hogy túlszárnyalja majd az eredetit. Pedig ez a helyzet. Egyik kedvenc rendezőm rögtön egy székbetapasztó főcímmel indítja filmjét, melynek nagyon jót tesz a James Bond utánérzést nem kevés aberrált elemmel megbolondító képi világ. A karakterek kibontakoztatása talán egy picit jobban sikerült Oplevnek, viszont ezúttal a főbb szerepeket játszó színészek jobb munkát végeznek. Daniel Craignek fekszik a szerep, és a karakter világát jobban sikerül bemutatnia, mint Nyqvistnek. Rooney Mara meglepő, és nagy valószínűséggel Oscart érő alakítást nyújt. Csodálkozom, hogy ezt írom, de jobb, mint Rapace. Alapból jót tett, hogy Mara amúgy egész szép lány, így a karakter külseje is jobban állt neki, mint svéd kolléganőjének. A helyszínek megegyeznek az eredeti film színtereivel, a fényképezés is ugyanolyan, viszont ezúttal nem hiányoltam belőle a sötét hangulatot.

A tetovált lány jó film, jobb, mint az eredeti, de ez mit sem változtat azon, hogy Hollywoodtól nagy szemétség volt egy két éves filmet remakelni.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr213624942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.01.21. 18:47:11

Na végre valaki, aki úgy méltatja Marát, ahogy megérdemli. Egyébként egyetértek, jó film volt, de mondjuk úgy 5 év múlva lehet, hogy nagyobbat ütött volna.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.01.21. 21:38:59

Sajnálom hogy pénteken nem tudtam rá eljutni rá, jövőhéten pótolom. Jó írás egyébként :)

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2012.01.25. 09:03:05

Jó A tetovált lány, csak nem kellett volna bele a tetovált lány.

Először is leszögezem, erről a filmről nőknek nem szabad recenzeálni, nem is engedném, másodszor megkérdezném azokat, akik valami európai gőgből leírták Magyar Hírlaptól Magyar Narancsig, hogy a Fincher-féle közelében sincs a „katartikus” eredetinek, hogy ugyan már, miért? Azért, mert a svédben kráterarcú tévészínészeket és Berényi Claudiákat kell nézni, akik mintha krétát nyeltek volna az IKEA katalógusban, míg a hollywoodiban sztárokat (pl. Daniel Craig), és míg Niels Arden Oplev Fincher stílusában akart forgatni egy sorozatgyilkos filmet, azt nettó hozta séróból David Fincher, jelenetről jelenetre, csak ötször akkora büdzséből, jobb üldözésekkel és még pluszban belelocsolt egy kis expresszív szépiát a gyilkos napra visszaemlékezésnél? Végül azt is megkérdezném, egyébként hol van a katarzis, de igaz, ezt egy nő írta.

Szeretjük, amikor a szépen fényképezett havasi tájak sötét perverziókat kontrasztálnak. Ezeket az északi elfojtásokat, hóba burkolózást, bergmani pszichoanalízisdrámákat. Mikor a fiú egyszerre apa, testvér és nagybácsi, a gleccsersima skandináv dizájn alatt pedig robbanásig feszül a családi titok, ott, ahol mindenki decens, foszforgazdag fehér húst eszik (vagy vegetáriánus), övék a világ legbiztonságosabb autója. De a szoknya alatt fasza van a gyöngysoros konzervatív nagyasszonynak, mert három nemzedéke egymás közt házasodnak, meg titkon buziorgiákon vesz részt a hatvan éve kormányzó szocdempárt elnöke.

És aztán kibukik minden, mert előkerül egy fotó, amin nagyapa, Günter Grass és Eder mester együtt pacsizik a Waffen-SS-ben, vállpántban és alsónadrágban. Tökéletes alap.

Ellenben a "jegyeztemmel" kommunikáló tetovált hackerlány dühítően idegesítő karakter, nagyjából, mint az összes zolg együttes keveréke az Űrgammákból, beleérve Csillát és Jocót. Felőlem lehet saját maga démona, de amikor képernyőn flegmázott, torzult el az arcom. Igaz, tényleg erős, amikor análisan meghackeli a svéd Csuja Imre, és Fincher még belenyomott egy olcsó kemikáliás diszkóleszbit, de nem mondhatni, hogy összeomlik a film rendszere, ha kihúzzuk belőle.

Egyedül a végén van dramaturgiai jelentősége, amikor golfütővel üti szét a nagy Hímnősemlegest játszó sajtmajszoló garbós gyilkos száját, akibe ehelyett simán belezuhanhatott volna Nils Holgersson egy vadlibával, hogy meglepő legyen, mert a svédcsavaros kriminek gyárilag elég banális a vége.

Ám ha kitépjük belőle a hackerlányt és a feminista kiáltványt, tagadhatatlan, hogy a nyomozós, biblikus, rituális gyilkossági, retrospektív szál nagyon erős. Fincher vágja az atmoszférát, noha úgy tűnik, a Hetedik michelangelói igénnyel megkomponált sorozatgyilkosságaival, melyekhez képest egy vért hányó Lakatos Márk délutáni Walt Disney, már kiélte magát, így elhagyta azokat. Impresszív képeket ezúttal nem mutat seggből kimetszett hájdarabokról, kitekert fejű prostituáltakról, ehelyett a piercing és a sérülés balról jobbra került a tetovált lány és az újságíró szemhéján, szóval nem mondhatni, hogy Fincher merészet csavart volna, csak azt képről képre újraforgatta Niels Arden Oplev moziját, jobban, akciódúsabban.

Ő lenne a moralizáló David Fincher, a Hetedik, a Játszma, a Harcosok klubja és a George Michael-klipek rendezője. Elég kiábrándító, hogy a fenti várostrilógiát, a kilencvenes évek legerősebb sorozatát, szinte szentháromságát alkotó Fincher, az ezredforduló csúcsrendezője, most már annyi bátorságot sem vesz, hogy a svéd történetet legalább az Egyesült Államokba adaptálja, keleti parti protestáns közegbe.

A filmben még a legnagyobb bevállalás, hogy az intróban Trent Reznor remixelni merészelte a Led Zeppelin Immigrant Songját. Melynek jamesbondos kisfilmjében a korábban minden díjat besöprő videókliprendező oktat.

Gyönyörű kivitelezésű, pazar krimi. Lélektelen, de technikailag perfekt. Akár a film gyilkosa.
süti beállítások módosítása