Movie Tank

Harry Potter és a félvér herceg (2009)

2015. január 04. - Sparrow

Mike Newell alapozását követően David Yates-nek "végre" tényleg sikerült a sötétségbe taszítania a Harry Potter-franchiset, hiszen A Főnix rendje magasan az addigi legrosszabb teljesítményt produkálta a széria darabjai közül. És mi történt ezután? Visszahívták Chris Columbust, vagy esetleg Alfonso Cuarónt, aki még jobb lett volna? Megpróbáltak esetleg keresni egy tehetségesebb új direktort, aki ne adj' isten képes lett volna újra vászonra varázsolni az igazán szerethető Harry Potter-hangulatot? Nem. Hagyták, hogy David Yates tovább romboljon. És ő tette a dolgát, A félvér herceg ugyanis még a legvisszafogottabb elvárásokat is mérföldekkel múlja alul. Hogy is mondaná Tyler Durden? Ja, igen.

Ez itt a mélypont.

harrypotterandthehalf3.JPG

Végre a Mágiaügyi Minisztérium is beismeri, hogy Voldemort visszatért. Sirius Black halott, Harry (Daniel Radcliffe) pedig éppen egy jóféle kóbor numerába fojtaná bánatát, amikor pedagóguskedvezménnyel bíró bérletét kihasználva bebuszozik Dumbledore (Michael Gambon), aki elviszi főhősünket a Roxfort egyik volt tanárához, Horatius Lumpsluck-hoz (Jim Broadbent). Az igazgató Harry hírnevét kihasználva rábírja a tehetséges varázslótanoncokat mintegy trófeákként gyűjtő mágust, hogy térjen vissza az iskolába, mint bájitaltantanár. A férfi beadja a derekát, ezt követően pedig megkezdődik a tanév, amelynek során nem történik semmi azon kívül, hogy Harry egy ősrégi kémiatankönyvből puskázik az órákon, amit egy állítólagos félvér herceg írt, miközben igyekszik bevágni a dákót Ginny Weasley-nél (Bonnie Wright), továbbá ne feledkezzünk meg Hermione (Emma Watson) Ronnal (Rupert Grint) kapcsolatos féltékenységi rohamáról sem.

Mi van?!

Ez lett a Harry Potterből!? Komolyan ez lett ebből az eleinte rendkívül ígéretes, szórakoztató, és kreatív franchise-ból? Nevetséges módon elszomorító. A mozis nézés óta most láttam először elejétől a végéig ezt a filmet, és az első néhány jelenet során reménykedtem a meglepetésben. Egész jól komponált, szódával még hangulatosnak is nevezhető képsorok váltják egymást a két és fél órás film első 15 percében. Ami viszont eztán következik, az jóformán kritikán aluli. A pofám leszakad, de a Harry Potter és a félvér herceg nem nyújt többet, mint egy átlagszar, hótunalmas, száraz, lapos tinivígjáték, amit a kereskedelmi tévécsatornák előszeretettel tűznek műsorukra hétfőn kora délután, amikor úgysem nézi senki. A különbség mindössze annyi, hogy ennek a tinivígjátéknak a készítői véletlenül betévedtek a Harry Potter-filmek díszletébe. A játékidő nyolcvan százalékában nem történik más, mint szerelmi bánatozás, nyávogás, hisztizés, és könnyed poénkodás. Tudod, arról a harmatgyenge, fárasztó viccelődésről van szó, amin néha kínodban felröhögsz, de összességében szégyelled magadat az alkotók helyett is. Mindennek tetejébe a humorizálás egyáltalán nem is illik bele ebbe a produkcióba. Visszatért a sötét nagyúr, meghalt Harry utolsó élő hozzátartozója, a halálfalók gyülekeznek, szóval mindent egybevéve ennek kellett volna az eddigi legsötétebb hangulati tónussal operáló epizódnak lennie. De nem! Az alkotók inkább összeraktak egy bugyuta, értelmetlen, és logikátlan jelenetek sokaságából álló, kétségbeejtően káoszos katyvaszt, aminek jóformán minden egyes perce bánni való időpazarlás. Hiába tért vissza Steve Kloves a forgatókönyvírói posztra, úgy tűnik, a kimaradt időben elfelejtett írni, mert amit itt csinál, az borzalmas. A cselekményvezetés száraz, nehézkesen gördül előre, és gyakran idegesítő módon töredezett. Egy-egy nagy ritkán visszatérő elem érezteti csupán, hogy itt egy összefüggő sztoriról van szó, nem pedig egymásra pakolt, súlytalan jelenetek sokaságáról. 

harrypotterhalfblood.jpg

David Yates ahol csak tudja, fokozza a forgatókönyv által megteremtett, pocsék alapszínvonalat. Nem kétlem, hogy a szkript milyenségére is hatással volt ez az őrült. Elképzelem, ahogy ostorral kényszeríti szegény, szerencsétlen Steve Klovest arra, hogy szart írjon. Mindenesetre ez még viccnek is rossz. Még annak is, hiszen A főnix rendjében még csak meghalt a Harry Potter-atmoszféra, ám az előző film konstans semmije itt átalakul valami egészen bosszantó, zakkant légkörré, amelyben nincs sem feszültség, sem pedig izgalom, csupán keserves nyögve nyelés. Elismerem, időnként akad egy-egy életképes momentum, de ezek rendszerint a vizuális effektek, illetve az előző részek után meglepően jó filmzenének köszönhetik a szigorúan csak eme mű átlagában érvényes kimagasló erejüket, és hatásfokukat. 

harrypotterandthehalf2.jpg

Átlagkorrekt (jobb körökben enyhén szarnak nevezendő) színészi játékok segítenek elviselhetőbbé tenni az összképet. Daniel Radcliffe amúgy nem is olyan rossz, azonban továbbra sem vélem kilátni belőle azt az energiát, amit sikeresen hív elő magából a néhány évvel későbbi Horns-ban. Rupert Grint jelenléte ebben a filmben már abszolút fölösleges, ám ami még fájóbb, az az, hogy ezúttal már Emma Watson is csak azért van itt, mert benne volt az előző filmekben, ezért nem lehetett kihagyni. Hermione karakterének ezúttal már hasonlóképpen nincs értelmes szerepe a történetben, ahogy az Ron esetében már két film óta így van. Alan Rickman természetesen most is nagyszerű Pitonként, sajnálatos, hogy eléggé kevés teret kap a játékidő során. Jim Broadbent szintén jó, kár, hogy pont azt a komikus élt erősíti, ami egyáltalán nem illik bele a sztori összképébe.

Végezetül kiemelném a jelenetet, amelyben Dumbledore, íróasztalánál ülve, merengve nézegeti Tom Denem naplóját, amit Harry agyonszurkált a második részben. Mintha ezzel ő maga is beismerné, hogy mennyire nem hasonlít már a franchise színvonala arra az egészen kimagasló minőségre, amit az első három film produkált. 3/10. Siralmas...

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr507028225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.01.04. 17:25:34

Emlékszem, ez volt az a film, aminél először kerestem egy kritikát, mert annyi minden szar dolog volt benne, hogy magamtól nem tudtam volna összeszedni.

¿Qué tapas hay? 2015.01.04. 18:38:01

A film alkotóinak kritikáját annyiból érzem túlzottan súlyosnak, mert egyedül az ő hibájuknak tudod be a gyenge végeredményt. A helyzet az, viszont, hogy a filmek alapjául szolgáló könyvsorozat nem egy egyenletesen magas színvonalú alapanyag. Az első három rész, amit Rowling még magának írt, nagyon jó. A negyediknél megbillen a minőség, és az ötödik könyvtől meredeken zuhan a sztori színvonala. Láthatóan az ötödik könyvre Rowling kifáradt, elfogytak az ötletei, és az általa megalkotott világ túl bonyolult lett már az író számára is. De a határidő szorított, a könyvek el voltak adva, tehát valahogy a két utolsó részt ki kellett tölteni. De tisztességesen megcsinálni nem volt idő.

A film alkotói abban hibáztak, hogy lett volna lehetőségük a forgatókönyv megírásakor a könyv gyengeségét kicsit feljavítani, de nem tették. Így lett egy rossz könyvből egy rossz film.

Moria 2015.01.04. 23:04:04

@¿Qué tapas hay?: Én nem mondanám gyengének egyik könyvet sem, mert kerek egész világot teremtett Rowling. Igaz, vannak benne hibák, de azok inkább olyan apróságok, mint a négyszánhuszonvalahányadik kviddics világkupa, amikor azt is négyévenként rendezik meg. Én nagyon meg voltam elégedve azzal, ami a hetedik könyv végén kiderült Pitonól, persze a teljes lezárás (19 évvel később) nekem sem tetszett.

A filmekből nekem is megvan mindegyik, (az első kettő még digipackes kiadásban)m, de ezek valóban gyengék. A könyvek története kötetről-kötetre sötétebb, csak az a baj, hogy ezt a drága rendező úr nem vette figyelembe, pedig lehetett volna arra lehetősége, hogy egy-egy jó kis horrort rendezhessen.

Persze, a közönségnek (a 11-18 éves korosztálynak) meg kell felelni, de akkor is, könyörgöm: a nyolcadik filmben beindul a roxfort ostroma, McGalagony kiszórja a védőbűbájt, majd benyögi: úgy szerettem volna ezt már elmondani... Nevetséges. Minden rendező pont a LÉNYEGET hagyta ki. A könyvek végén lévő magyarázó részeket. A hatodiknál pedig nem csak ezt, hanem mindent, ami Voldemort gyerekkorával kapcsolatos, miután Dumbledore meglátogatta az árvaházban - ezek nélkül edig érthetetlen a sztori, ezt ki kell mondani. Normális forgatókönyv kellett volna, egy jó rendezővel. David Yates pedig nem az.

Gyingizik 2015.01.05. 13:46:19

Először is: a könyvek is gyengék. Az első rész nyílt plágium: Michael Ende Varázslóiskola c. meséjét montázs technikával ötvözte vki (még az is lehet hogy nem rowling volt, hanem vmi könyvkiadós bér-író) Astrid Lindrgren Mio, édes fiam c. mesekönyvével. De volt benne Ursula K. LeGuin Szigetvilág varázslójából, Dickens Twist Olivérjéből is.
Ennek ellenére az első négy részt meg lehetett nézni filmen. (Persze, hiszen nem lehet mindenki hardcore fantasy olvasó, a film populárisabb műfaj, mint a könyv stb.). Az 1. és a 3. rész még ezek közül is "kiemelkedett". Az 5. rész (főnix rendje) jellegtelen, a Félvér herceg, és ami utána jött az viszont brutálisan gyenge!! Nincs egy jó karakter, egy jó szöveg, egy átélhető jelenet, nincs feszültséggörbe, és nehezen követhető a cselekmény (egy gyermekfilmben!!!). Kínlódás az egész alibi filmek kizárólag pénzkeresési célból. Az utcsó könyv két részre darabolása meg tovább fokozza (le) az egyébként is elviselhetetlenül gyengusz színvonalat.

StanLee · https://newsroll.net 2015.01.05. 16:54:25

Rowling azt nyilatkozta, hogy neki az osszes film kozul ez tetszett a legjobban. A "nagy" kritikusok kozul a legtobb az egesz szeria egyik legjobbjanak tartotta. En ennel a resznel fogadtam meg, hogy tobb idot nem akarok az eletembol erre a sorozatra pazarolni. Persze majd egyszer megnezem elejetol a vegeig, de az nem mostanaban lesz, esetleg valami hoszabb betegseg idejere elrakom. A legrosszabb az egeszben, hogy egy nagy lenyulas az egesz megfilmesites, foleg az utolso resz ketto felre torteno felosztasaval kimaxoltak a beveteleket. Kapitalizmus en igy szeretlek!

@Gyingizik: Mivel a konyveket nem olvastam, igy nem is tudom, hogy olvasmanyosak-e vagy sem. Azzal sincs baj, hogy sok konyvbol osszeszedte az irono az erdekes dolgokat, es ezaltal egy a fiatal generaciok reszere olvasmanyos konyvet hozott ki. A baj inkabb az, hogy a kiadok tul sokat pasziroztak mar ki Rowling-bol a vegere. Elolvastam par alternativ befejezest, ill. lehetseges folytatast onjelolt irok tollabol, es nagyon olvasmanyos dolgokat hoztak ki.

rexter 2015.01.05. 17:45:21

ki a faszom ir 2015-ben harry potter filmrol kiritkat? joisten, gaz.

¿Qué tapas hay? 2015.01.05. 22:58:55

@Moria: Hát, nem nagyon értünk egyet a könyvekkel kapcsolatban. Rowling nem teremtett kerek világot, sőt, ahogy bonyolódik bele saját világába, úgy hágja át, vagy hagyja figyelmen kívül a saját maga alkotta szabályokat. Egy hétkötetes sorozatregény túl nagy falat volt egy elsőkönyves írónőnek. Kétezerben, amikor - a tűz serlegével egyidejűleg - a Warner megvette a jogokat, már nem volt megállás, be kellett fejezni - így, vagy úgy.

"Minden rendező pont a LÉNYEGET hagyta ki. A könyvek végén lévő magyarázó részeket."

Milyen magyarázó részeket? A könyvek mindig egy év történését írják le, júliustól júliusig, a nyári szünettől a Londonba való visszaút végéig. (illetve a VI. részben Dumbledore temetéséig). Én sem az Animus-féle magyar kiadásban, sem az angolnyelvű Bloomsbury papírhátúban nem találtam külön magyarázó részeket. Hacsak a VII. rész végi nevetséges epilógust nem tartjuk annak.
süti beállítások módosítása