Movie Tank

Ál/Arc (1997)

2014. július 25. - Sparrow

Az arcod a mindened. Az arcod az a részed, ami egyértelműen, megcáfolhatatlanul, kikezdhetetlenül köt az élethez, amibe beleszülettél. Az arcod te magad vagy. Az arcod alapján felismer mindenki, aki szeret, és mindenki, aki gyűlöl. Az arcod alapján megtalálnak, hogyha elvesztél, és aggódnak érted, és az arcod alapján képesek levadászni, ha megakarnak szabadulni tőled. Az arcod alapján képesek azonosítani, ha a hullaházban fekszel. Az érzelmeid, a gondolataid, belső harcaid, vívódásaid, mind ott ülnek az arcodon. Az arcod belső lényed fizikailag megfogható, a külvilágnak mutatott, összegző lecsapódása. Végső soron azt is mondhatjuk, hogy az arcodtól vagy az, aki vagy.

De mi van akkor, hogyha elveszik tőled az arcodat? Akkor mi marad belőled?

faceoff.jpg

Miután az eszelős terrorista, Castor Troy (Nicolas Cage) Sean Archer FBI-ügynök (John Travolta) helyett véletlenül annak fiát gyilkolja meg, az édesapa valósággal megszállottja lesz az ügynek. Sean hat éven át Troyjal kel, és vele fekszik. Gyakorlatilag nem is képes elhinni, hogy a vadászat lezárult, amikor végre, viszonylag egyszerűen, sarokba szorítják a terroristát, és rövid párbaj után az ügynök végez ellenfelével. Ám hamarosan kiderül, hogy Castor Troy még mindig életben van, kómában tartják. Van ugyanis valahol egy bomba, ami másfél kilométeres körzetben mindenkit elpusztít, hogyha felrobban. A bomba helyéről egyedül Troy börtönben ülő öccse, a robbanószerkezet építője adhat információt. Így forradalmi technológiával végrehajtott plasztikai műtétre kerül sor. Troy valódi arcát Sean fejére illesztik, aki így, bevonulván a börtönbe, kiszedheti a testvérből a bomba helyének adatait. Ám megmagyarázhatatlan módon Troy felébred a kómából, és miután a plasztikai sebészt (Colm Feore) kényszeríti, hogy operálja rá Sean arcát, elindul, hogy átvegye ellenfelének helyét otthon, és a munkában. Persze, előtte gondosan kivégzi azt a három embert, aki tudott a titkos akcióról. Így veszi kezdetét Sean Archer (Nicolas Cage) és Castor Troy (John Travolta) háborúja.

Az alapötlet olyan szörnyen bizarr, és elborult, hogy az már zseniális. A jó és a rossz arcának kicserélése olyan bitang erőteljes alapkonfliktust vázol fel, amit egyszerűen bűn lenne rossz kivitelezéssel elrontani. Mike Werb és Michael Colleary forgatókönyvírók is hasonlóképpen gondolkodhattak, ugyanis egy sodró lendületű, változatos, izgalmas, eseménydús akciómozi szkriptjét vetették papírra. A száguldó, a nézőt minden másodpercben maximálisan lekötő cselekményvezetés a két központi karakter köré van felépítve. Sean és Troy képezik az Ál/Arc alfáját és omegáját. Sean az évek óta gyászoló apa, aki bármire képes, hogy véget vessen Troy ámokfutásának. Utóbbi azonban maga a festetlen arcú Joker. Indítékai nincsenek, ahogy céljai sem. Egyszerűen csak fürdik a káoszban, és a terrorért él, az táplálja a lelkét. És ettől lesz hátborzongató. Ha belegondolunk, egyszerűen elképesztő az a félelem, ami elkezdi megtölteni az atmoszférát, amikor egy ilyen szörnyeteg egy befolyásos FBI-ügynök bőrébe kerül. Sean szálán igazi lélektani háborút követhetünk nyomon. Amikor ez a férfi belenéz a tükörbe, önmaga ellentettjét látja, a fia gyilkosát, leghalálosabb ellenségét. Castor lassan, fokozatosan mérgezi az elméjét. És nem is kérdés, hogy ez a két fickó halálig fog küzdeni. Nemcsak azért, mert gyakorlatilag ez a sorsuk, hanem azért is, mert veszélyeztetik egymás személyazonosságát, továbbá mindketten visszaakarják kapni az arcukat, önmagukat. Ahogy a Sean bőrébe bújt Troy is kimondja: A régi felállás mindkettejüknek sokkal jobban feküdt.

face-off-2.jpg

John Woo rendezői munkája kegyetlenül jó. A direktor pazar beállításokkal élezi ki az alapkonfliktust, amelyek közül az a bizonyos tükrös jelenet emelkedik ki a leginkább. Az egyik oldalon Sean, a másikon Troy, egymásra, de tulajdonképpen önmagukra szegezett pisztollyal. Félelmetesen zseniális! És persze, ott vannak az akciójelenetek, amelyeket Woo lehengerlő energiával koreografál meg. A zúzdáknak erejük van. Durvák, erőteljesek, így teljes mértékben letaglózzák a nézőt. Ráadásul elvegyül bennük egy egészen enyhe teátrális felhang, ami elképesztően jól érvényesül, és nagyban színesíti a képsorokat. És persze a változatosság is fontos az akciójelenetek szempontjából. Már az első, repteres üldözés is ütős, ahogy később a börtönjelenet is nagyon hatásos, és persze a fináléról se feledkezzünk meg, ami galambokkal és templommal kezdődik, majd a vízen folytatódik, hogy végül egy elkeseredett, utolsó utáni küzdelemben teljesedjen ki. Az egyik legjobb amerikai akciófilmről beszélünk. Dinamikus, magával ragadó, erőteljes, kegyetlen.

Óriási kihívás lehetett a két főszereplő számára az, hogy mindkettejüknek el kell játszaniuk a rosszat is, és a jót is. Ám mindketten csont nélkül teljesítik a feladatot. Nicolas Cage élete egyik legnagyszerűbb alakítását produkálja, talán csak a Las Vegas, végállomásban múlja fölül azt, amit az Ál/Arc-ban művel. Eszelős tömeggyilkosként hátborzongató, az eszelős tömeggyilkos bőrébe bújt ügynökként pedig húsbamaró hitelességgel mutatja be a kétségbeesést, a vívódást, majd az elszántságot is. John Travolta nem ér fel kollégájához, de nem is marad le sokkal. A színész szintén kiválóan helytáll mindkét karakter szerepében. Gyászoló apaként teljes mértékben szimpatikus, az FBI felső köreibe bejutó terroristaként pedig hátborzongató.

Kétségtelen, hogy kevés ennél jobb akciófilmet gyártottak Hollywoodban. John Woo műve kegyetlenül magával ránt, az akciójelenetek letaglóznak, a remek színészi játékok pedig gondoskodnak róla, hogy a stáblistáig egy pillanatra se kerülj ki az Ál/Arc bűvköréből. 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr636531215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.25. 10:35:23

Ez viszont minden marhaságával, fizikai, orvosi biológia képtelenségével a mai napig nagy kedvenc. Cage és Travolta is nagyon jó a saját és a másik szerepében is.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.07.26. 00:10:29

jó kis film

cage-nek mindig is jól állt a bús képű lovag szerep

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.07.26. 10:44:12

az ilyen filmekre lehetne valami "extra" kategória, mert a 10/10 igen kevésnek tűnik. 15/10?
süti beállítások módosítása