Movie Tank

Amerikai botrány ( 2013 )

2014. január 05. - Sparrow

David O. Russell A harcos óta állandó aktív résztvevője a díjszezonnak. A bokszolós drámával meghozta Christian Bale első Oscar-díját, tavaly pedig Jennifer Lawrencet jutalmazta az Akadémia a Napos oldalban nyújtott, valóban emberfeletti alakításáért. O. Russell idén az Amerikai botránnyal jelentkezik, ami 7 Golden Globe - jelöléssel büszkélkedhet, és valószínűleg az Oscaron is jó pár kategóriában fog indulni. A történet ezúttal is teljesen különbözik a rendező előző munkáiban feldolgozott témáktól. A sportfilm, és a romantikus dráma után a profi szélhámosokról készített izgalmas mozgóképet a művész úr. A sztori új David O. Russell életművében, viszont a film atmoszférájának és kreatív megoldásainak, valamint egyedi fényképezésének köszönhetően a direktor le se tagadhatná, hogy ő áll a háttérben.

American-Hustle_612x380.jpg

Irving Rosenfeld ( Christian Bale ) profi szélhámos, aki bárkit képes átverni, és így megteremteni magának a tökéletes megélhetés módját. Egy partin találkozik a gyönyörű Sydney-vel ( Amy Adams ), aki hamar ráérez a mesterségre és ezután már kettesben művelik a csalók művészetét. Azonban nagy bajba kerülnek, amikor a sikerre éhes FBI-ügynök, Richie DiMaso ( Bradley Cooper ) elkapja őket. Richie azonban náluk nagyobb halra vadászik, így alkut köt Irvingékkel, akiknek így segédkezniük kell a korrupt polgármester, Carmine Polito ( Jeremy Renner ) lebuktatásában. A rutinmunkának tűnő feladatba azonban hamarosan belekeveredik a maffia, sok más politikus, és még Irving nevelt fia, és felesége, Rosalyn ( Jennifer Lawrence ) is.

Hogy milyen a forgatókönyv? Észveszejtően jó! O. Russelltől már megszokhattuk a közel hibátlan szkripteket, de azért meg kell hagyni, hogy írás szempontjából az Amerikai botrány eddigi pályája csúcsa. A cselekmény megállás nélkül pörög, az események gyors tempóban folyó áradata magával ragadja a nézőt, aki így jó másfél órára teljesen elveszik a '70-es években játszódó sztori világában. Azért írok csak másfél órát, mert való igaz, és ez a film egyetlen igazán komoly negatívuma, hogy kissé bő lére van eresztve a cselekmény. Itt-ott igenis lehetett volna vagdosni a produkcióból. Nem nagy dolog ez, mindössze arról van szó, hogy a film közepén kissé fészkelődhetünk, hiszen ez a cselekmény bőven belefért volna úgy 100 percbe is a 130 helyett. Persze, ezt azért is emelem ki, mert másba egyszerűen nem tudok belekötni, így a túlnyújtott játékidőnek nagyobb lesz a súlya. Igen, jól olvastátok, a film közepén fészkelődhetünk, hiszen a finálé megint csak elképesztően izgalmasra sikeredett. Csavaros, kissé meghökkentő, és izgalmas az utolsó 30-35 perc. Tehát összességében azt lehet elmondani a cselekményről, hogy az első másfél óra remek, utána van egy negyedórás kis leülős szakasz, de az utolsó félóra megint csak király. Tehát azt tudom tanácsolni a direktor úrnak ( aki azt sem tudja, hogy létezem ezen a Földön ), hogy legközelebb azt a negyed órát vágassa ki - bár ki tudja, lehet, hogy a finálé katarzisához hozzájárult az előtte lévő üresjárat is.

A konkrét fizikai események mellett a szövegkönyv sorai is megállás nélkül pörögnek. A színészek saját bevallásuk szerint sokat improvizáltak, és ha ez valóban így van, akkor az erőteljes dialógusokhoz csupán vázlatként szolgált a szkript, de a lényeg természetesen a végeredmény. Utóbbi természetesen lélegzetelállító. Képzeljétek el, hogy 130 percen át egyfolytában, de tényleg megállás nélkül beszélnek, és nem csak a levegőbe pofáznak, hanem remekül kigondolt, érdekfeszítő sorokat osztanak meg egymással és velünk a gárda tagjai. A narráció már csak hab a tortán. Több szereplő is narrálja időnként az eseményeket, és ezek a belső monológok, különösen a több nézőpontból következő változatosság miatt, rendkívüli színesítő eszközei az Amerikai botránynak.

american_hustle_bathroom_scene_a_l.jpg

Micsoda színészgárdája van ennek a filmnek! A négy színész-Oscarból hármat ide kéne kiosztani, és ez nem vicc! Christian Bale megint komoly fizikai változtatásokra vállalkozott a főszereplő Irving életre keltésének érdekében. Olyan sörhasat növesztett, ami minden ötven fölött járó családapa álma, ráadásul még a frizuráját is hagyta alaposan szétcseszni, és gyakorlatilag az egész játékidő alatt napszemüvegben van. Talán egyszer veszi le huzamosabb időre és ekkor elképzeltem egy egyszeri filmnézőt, akivel csak az aznap esti tévéműsorban jött szembe ez a film, és azt se tudja, kik szerepelnek benne, majd ekkor felkiált: Né má', itt a Batman! Persze, nem csak a testi változások miatt emlékezetes Bale munkája, hanem azért is, mert élete egyik legjobbját nyújtja, és igazán peches, hogy Leonardo DiCaprio-val egy évben indul az Oscarért - én legalábbis el sem tudom képzelni, hogy idén ne a Wall Street farkasát életre keltő színész kapja a szobrocskát. A másik három színész-díj viszont gond nélkül mehetne az Amerikai botrányban parádézó művészeknek, legalábbis az én szememben. Amy Adams vitán kívül élete alakítását nyújtja, ez a film karrierjének csúcspontja, legalábbis nehezen tudom elképzelni, hogy felülmúlja azt a csodálatos munkát, amellyel életre keltette Sydney-t. Képes velünk elhitetni, hogy neki ez a karakter semmi, hogy a kisujjából rázta ki, ám mégis érezteti, hogy mekkora tehetség lapul a háttérben. Adams a kifejezetten rá jellemző titokzatos, bájos, sokat sejtető stílusával hozza tökéletesen a figurát. Egyedül Sandra Bullock lehet a vetélytársa az Oscaron, legalábbis nem jut eszembe más potenciális ellenfél. Odaadhatnák Adamsnek, hiszen ez lesz ( persze feltételezzük, hogy jelölik Oscarra ) az ötödik jelölése, és még egyszer sem diadalmaskodott. A mellékszereplők kapcsán el sem tudom képzelni, hogy ne győzedelmeskedjenek. Bradley Cooper talán csak a Napos oldalban alakított jobban, de ott is csupán egy hajszállal. Richie DiMaso pozitív értelemben kissé furcsa figuráját fantasztikusan kelti életre. És természetesen itt van Jennifer Lawrence, az új generáció legnagyobb tehetsége, aki természetesen magasan a legjobb az egész gárdából. Ismét életre kelthetett egy olyan típusú figurát, amilyennel még nem volt dolga korábban. Hihetetlen: Lawrence még nincs 24 éves, de már most olyan filmográfiával büszkélkedhet, amilyenről sok évtizedekkel idősebb színésznő csak álmodik. Jeremy Renner is tőle szokatlan szerepben tűnik fel, ám kifogástalanul veszi az akadályt. A színészgárda terén akad egy emlékezetes slusszpoén, ugyanis feltűnik egy óriási legenda is a filmben, aki "uncredit" funkcióban fut, tehát nincs feltüntetve a stáblistán, így én sem lőném le a kilétét. Észre fogjátok venni, tessék figyelni a maffiózós jelenetsornál!

american-hustle-img03.jpg

A rendező nagyon odafigyelt a korhűségre. Mesébe illő a fodrászok és a sminkesek, de különösen előbbiek munkája. Cooper alaposan begöndörített frizurája igazán szerethető, míg Bale skalpja úgy szét van baszarintva, hogy azt öröm nézni. Lawrence-nek gyönyörű hajkoronákat varázsoltak a buksijára, Renner kefefeje odavág, Adams vörös hajzuhataga pedig már-már kínzóan vonzó. Mondjuk ez utóbbihoz nem tudom mennyi közük van a fodrászoknak. A színészek ruházatai is fantasztikusan tükrözik a '70-es éveket. Ennek köszönhetően Bradley-fiú mellszőrét akár külön ki is emelhették volna a stáblistán. És természetesen nem mehetünk el szó nélkül az Amy Adams által viselt ruhaköltemények mellett sem. Ő az egyik legszebb hollywoodi színésznő, és még talpig szkafanderben is vonzó lenne, de így, hogy gyakorlatilag végig kint vannak a mellei, egészen elképesztően felvillanyozó látványt nyújt. Néha komolyan nehezemre esett odafigyelni a cselekményre.

A ruhák és frizurák mellett hangulati szinten még a remek betétdalválasztások is dobnak az összképen. Ott van továbbá az operatőri munka: Linus Sandgren először dolgozott együtt a rendezővel, de Russell vizuális stílusát tökéletesen sikerült lekövetnie, és maximálisan alávetette magát a főnöknek, így korunk egyik legegyedibb direktorának jelenlétét minden egyes apró kameramozgásban ott érezzük. A harcos és a Napos oldal után itt is enyhén fakó színvilággal, masszív kamerabeállításokkal, és kizárólag a színészekre koncentráló képekkel találkozunk. Ahogy mondtam, Russell le sem tagadhatná, hogy ő a rendező.

Mit is mondhatnék, az Amerikai botrány remek film, igazi David O. Russell-mű, aminek megint csak erős mezőnyben kell versenyeznie a díjszezonban, de színészfronton akár több Oscar-díjat is bezsebelhet, és akkor a Golden Globe-ról még nem is beszéltünk. Összességében 9,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr635733572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agika88 2014.01.06. 01:15:34

Érdekelt volna ez a kritika, de fekete alapon fehér betűt olvasni ilyen sokáig... enyhén zavaró. Sajnálom :/

mosomacilany 2014.02.21. 13:37:17

Nekem nem jött be a film, sok helyen éreztem vontatottnak - de lehet, hogy csak túl sokat vártam tőle. Ez a nem volt rossz film, de nem ájultam l tőle kategória.....
süti beállítások módosítása