Movie Tank

A hitetlen ( 2001 )

2013. október 21. - Sparrow

„ Ha Hitler nem létezik, a zsidók kitalálták volna. ”

A fasizmus témaköre legmaradandóbb formájában az Amerikai história X-ben jelent meg a filmvilág eddigi történetében. Tony Kaye mozgóképe nyomasztó, brutális hatása által vésődött a nézők emlékezetébe, hiszen kendőzetlenül megmutatta, hogy ez a szélsőjobboldali, minden ízében eltúlzott eszme milyen mértékekig tudja porig rombolni az emberi életet. Henry Bean, szinte biztosan a história hatására, 2001-ben elkészítette A hitetlen című filmjét, amelyben a fentebb említett mesterműhöz képest tónusokkal jobban árnyalja a fajgyűlöleti gondolatokhoz fűződő értekezéseket, ám a cselekményt mégsem sikerül hasonlóan izgalmassá komponálnia. Tehát A hitetlen bizonyos értelemben mélyebb film, mint az Amerikai história X, de összességében mégsem olyan jó, mint Kaye remeke.believer.jpg

Danny Balint ( Ryan Gosling ) fiatal amerikai srác, aki haverjaival radikális antiszemita nézeteket vall. Tiszta szívből utálják a zsidókat, és a főhős ki is mondja, hogy legnagyobb álma az általa betegségként kezelt csoport tagjainak lemészárolása. Van azonban egy eléggé méretes probléma Dannyvel és az ő nézeteivel, azon túl, hogy egy kőkemény fasisztáról beszélünk. Danny ugyanis maga is zsidó származású, ám valahol gyerekkorában megtört benne valami, és a zsidók hite, és istene ellen fordult. Olyan erőkkel igyekezett megérteni a népe által tisztelt felsőbb hatalmat, hogy végül haragudni kezdett rá, és mindenkire, aki hisz benne. Úgy, hogy közben tulajdonképpen ő is elismeri létezését.

Tudni kell, hogy a film igaz történeten alapul, de ez nem mentség a cselekmény üres mivoltára. Ugyanis ez nem egy tisztán biográf darab, csupán felhasználja egy '60-as évekbeli fasiszta történetét. Ennek ellenére az események nem elég részletgazdagok, sokszor fölöslegesen elnyújtottak a jelenetek, és a játékidő második felében sokszor azon kaphatjuk magunkat, hogy unatkozunk. Ám ezen túl viszont a szövegkönyv remekül van megírva, továbbá a zárójelenet az egyik legjobb, amivel valaha találkoztam.

Hogyha a cselekmény nem is kellően izgalmas, maga a film alapjának, a fasizmusnak a bemutatása csillagos ötös munka. Egy náci zsidó szemszögéből nézve a dolgokat a forgatókönyvíró direktor pazarul tudta bemutatni eme szélsőséges gondolkodásmód minden szörnyű tulajdonságát, és ugyanakkor minden logikus gondolatmenetét is. Szürke, erőteljes, hasogató lelki fájdalmat okozó agresszió kap helyet a filmben, általában inkább szellemi, semmint fizikai síkon, valamint jelen van a kimondhatatlanul hatalmas gyűlölet. Az utálat, a megvetés, a pusztítás-vágy, ami olyannyira erős, hogy egy istent is képes ledönteni a trónjáról. Rendkívül érdekes, hogy a történet szereplői egytől egyig valóságos dologként kezelik a fasizmust, nem akarnak előle elbújni, sőt, közönyösen kezelik, ami zseniálisan természetellenes hangulatot ad a produkciónak. A baj viszont megint csak az, hogy hiába erőteljes a fasizmus elemzése A hitetlenben, a kissé egysíkú cselekmény miatt erre sem tudunk végig megfelelően koncentrálni.

believer2.jpg

Időnként különös flashback-rendszerbe kapcsolódunk, aminek segítségével könnyebben megtudjuk érteni, hogy egy kezdetben hithű zsidó fiú hogyan fordul el saját népétől. Kár, hogy a fiatal Dannyt alakító kis srác irritálóbb, mint a seggünkből szabadulni próbáló galandféreg. Mindenesetre a visszatekintések fényképezése rendkívül érdekes, erőteljes fehér fényben pompáznak a képsorok, és ez a képi világ a zseniális zárásban is visszaköszön.

A főszereplő az emberek többsége számára a Drive óta létező Ryan Gosling, akinek Danny Balint megformálása élete első komolyabb színészi próbatétele volt. Élete legjobb alakítását nyújtja, és különösen érdemes összehasonlítani játékát a Driveban és a Csak Isten bocsáthat meg - ben nyújtott produktumával, ugyanis egy egészen más oldalát mutatja meg. Lehengerlő, szégyen, hogy nem jelölték Oscarra.

A hitetlen érdekes, kissé talán szokatlan szempontból vizsgálja a fasizmus témakörét, ugyanis bátran elemzi a skála pozitív és negatív végét is, és nemcsak a szélsőséges szemléletmód negatívumait hangsúlyozza, de rávilágít logikus gyökereire is. 7,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr185589545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ThePretender 2013.10.28. 23:31:35

Rosszul használod a szavakat. A fasizmus Olaszországban volt a II. vh idején, legmaradandóbb formájában pont, hogy talán a Salo-ban jelent meg. Amiről te beszélsz az a rasszizmus, Hitler, nem volt fasiszta, fasiszta Mussolini volt.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2013.11.03. 19:53:23

Engem anno nagyon megfogott, érdekesen mutat be egy abszolút milliószor felhasznált témát. A vége pedig zseniális.
Gosling marha jó, de szvsz jobb volt a Plasztik szerelemben, Blue Valentine-ban és a Fél Nelsonban is.
süti beállítások módosítása