Movie Tank

A szépség és a szörnyeteg (1991)

2014. november 09. - Sparrow

Gary Trousdale és Kirk Wise rendezése úgy él a köztudatban, mint a valaha készített egyik legnagyszerűbb Disney-animáció. A megkérdőjelezhetetlen klasszikusok között tartjuk a számon az állati külsőbe száműzött herceg, és a furcsa falusi lány romantikus történetét. Ez volt az első animációs alkotás, amely Oscar-jelölést kapott a Legjobb Film kategóriájában, és ez különösen azért nagy szó, mert 1992-ben még csak öt alkotást jelöltek erre az elismerésre is. Végül A bárányok hallgatnak diadalmaskodott, ami valljuk be, sokkal jobban meg is érdemelte az aranyszobrot, mint a Disney rajzfilmje.

Ám ettől függetlenül A szépség és a szörnyeteg valóban megkerülhetetlen alkotás.

beauty.jpg

A magányos kastélyban élő, önző herceghez egyszer becsönget egy ijesztő küllemű, csavargó vénasszony, aki menedéket kér az éjszakára, cserébe pedig felajánl egy rózsát a ház urának. A herceg szíve nem enyhül meg, és elküldi a segítségét kérő szerencsétlent. Az öregasszony ekkor tündérré alakul, aki a ridegségre válaszul óriási mutáns oroszlán-pézsmatulokká változtatja a herceget, és a kastély személyzetét is átokkal sújtja. A hercegnek 21. születésnapjáig meg kell találnia igaz szerelmét, ám ha ez nem sikerül időben, és a nyugati szárnyban őrzött rózsa összes szirmát lehullajtja, örökre szörnyetegként kell élnie. A határidő közeleg, ám egyik este a kastélyba vetődik az édesapját kereső Belle, aki először természetesen megijed a szörnytől, ám ahogy telik az idő, megismeri a zord külső mögött lakozó, szeretetre vágyó férfit. Ám szerelmük kibontakozása elé akadály gördül, hiszen a Belle-t mindenáron feleségének akaró, nagyképű Gastonnak is lesz egy-két szava a románchoz.

Ez egy mese, elsősorban a gyerekeknek szól, de engedtessék már meg, hogy én most ne egy 8-9 éves kisfiú fejével próbáljam meg értékelni a produkciót. Márpedig ha már túl vagyunk a gyerekkoron, és felnőtt fejjel nézzük a produkciót, bizony nem kevés bugyutaságra, és logikátlanságra bukkanhatunk. A kiindulópont például megdöbbentően rossz tanulságot közvetít, hiszen ki lenne olyan hülye, hogy egy jöttment, szakadt csavargót beenged az otthonába. A háttértörténet sincs megfelelően kidolgozva, hiszen nem tudjuk meg, hogy ez a herceg tulajdonképpen minek a hercege, a kastély gyakorlatilag véletlenszerűen ácsorog magában az erdő közepén. De a kedvencem természetesen az a vágás, ami után a farkasok által megsebzett szörnyeteg már a pacin pihizik, mert Belle valahogy felpakolta a jószág hátára a nála minden bizonnyal vagy hússzor nehezebb szörnyeteget.

Ezeket a motívumokat és momentumokat egy kisgyerek pont leszarja. És ez így van jól. Mert ez egy olyan történet, ami a gyerekeknek szól, és ennek megfelelően az alkotók nem fárasztották magukat olyan részletek megalkotásával, amelyek kicsit sem foglalkoztatják a célközönséget. A lényeg azonban kétségtelenül lecsapódik, hiszen tökéletes pontossággal kerül fókuszba a belülről fakadó szépség jelenségének fontossága. A mondanivaló, miszerint nem a külső, hanem a bennünk rejlő érzelmek határozzák meg személyiségünket és kisugárzásunkat. A kisgyerekek számára alapvető motivációs forrásként képes funkcionálni egy ilyesfajta gondolat, így eme üzenet abszolút hasznosnak bizonyulhat az ilyen jellegű tartalomra fogékony korban lévő nézők esetében. A szerelmi szál kibontakoztatása precíz, és intelligens, és ami igazán tetszik nekem az az, hogy a románc tálalásmódja nem nyálas, hanem természetes, emberközeli, továbbá igazán érdekes. Ám a készítők másra is hangsúlyt fektetnek, nagyon fontos mellékszereplő ugyanis Belle édesapja, így a családi kötelék is jelentős szerephez jut, és nekem ez talán még jobban is tetszett, mint a szerelmi vonulat. Gaston nem túl acélos főgenya, de mivel ebben a sztoriban nem a személyközi konfliktuson van a főhangsúly, nem érezzük kevésnek.

beautyandthebeast2.jpg

Azonban őszintén megmondom, hogy a történet pozitívumai számomra még nem bizonyultak volna elégnek az igazán pozitív élmény kiváltásához. Ami igazán lenyűgözött, és ami szerintem a nézők nagy részét igazán lenyűgözi A szépség és a szörnyeteg kapcsán, az a látványvilág, ami egész egyszerűen gyönyörűséges, szinte már könnyfakasztó mélységekben csodaszép. A valaha készített egyik leginkább élettel teli rajzfilmről van szó. A színvilág szemkápráztatóan élénk és nagyon változatos, a jelenetkoreográfiák pedig hihetetlenül kreatívak. Két kedvenc blokkom is van, az egyik a szörnyeteg és a farkasok összecsapása, a másik pedig a Gastonnal lefolytatott bunyó. Ez utóbbiak emelkednek ki a mű repertoárjából, de a többi jelenet is nagyon látványos, minden képkocka vizuális gyönyörtornádót generál a befogadóban. A karakterkidolgozások elsőosztályúak. Belle az egyik legkedvesebb kisugárzással bíró női karakter a Disney-mesék tárházából, a szörnyeteg ábrázolásmódja pedig egészen lenyűgöző módon kreatív. A különböző mellékszereplők, elsősorban az óra és a gyertyatartó, szintén igazán ötletes, és nagyon szerethető figurák.

A filmet gyakorlatilag végigéneklik, és sajnos akad funkciótlan, unalmas, túlnyújtott dalbetét is, de legalább ugyanekkora mértékben kapunk érdekes, ritmusos, tartalmas témákat is, szóval nem lehet túl sok okunk a panaszkodásra.

Számomra A szépség és a szörnyeteg nem ér fel példának okért Az oroszlánkirály, az Aladdin, vagy éppenséggel a Mulan színvonalához, mert ezek felnőttesebb mesék, és én az ilyenekre bukok igazán, de kétségtelen, hogy mindenképpen kötelező darabról van szó, elsősorban a fentebb ajnározott látványvilág miatt. Utóbbi teszi végső soron többször nézős darabbá A szépség és a szörnyeteget. 8/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr986880033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kyria 2014.11.10. 12:56:00

Ó, a kedvencem:)! Bájos, fordulatos, életteli, mindmáig számomra az abszolút első! Az a pillanat, amikor leesett az állam, a könyvtárszobai csillár rajza volt. Bőven felnőttként láttam, de teljesen elbűvöl(t). (Nem úgy mint az idei élőszereplős változat, ami egy katasztrófa volt.)

ledo76 2014.11.10. 22:24:09

Megint az Oroszlánkirály. Basszus csak olyan ember tud írni (Disney) rajzfilmekről blogot aki akkoriban volt gyerek. Persze nehéz ízlésbeli kérdésekről objektívan beszélni, de az elfogultság azzal a filmel szemben kóros. Ez a harmadik poszt ahol istenítik. A szépség és a szörnyeteg és az Aladin is szerintem jobb az Oroszlánkirálynál, azt is meg kéne felnőtt fejjel nézni. Utána meg mondjuk egy Dzsungel könyvét vagy egy Pinocchiot (régi szinkronnal), mert azokban felnőttként sem találni nagyon hibát.
süti beállítások módosítása