Movie Tank

451° Fahrenheit (1966)

2014. augusztus 03. - Sparrow

Az irodalom maga az emberiség. Ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni, de ha belegondolunk a ténybe, hogy az őskorból való kilépést nem kis részben az írás megjelenése tette lehetővé, valószínűleg máris újra képesek vagyunk átérezni a könyvek jelentőségét. Az évezredek óta halmozódó írásos anyagokban rejlik tudásunk, bölcsességünk, és széles látókörűségünk. A könyvek lehetőségeket, különböző utakat biztosítanak. Világszemléleteket, filozófiákat, tudományokat, történeteket. Káoszt, fejlődést, fájdalmat, boldogságot, békét, és háborút hordoznak a lapok. A kötetek emberségünk minden fontos elemét tartalmazzák. Civilizációnk alapját képezik, magát, a teljes értékű életet jelentik.

Égesd el a könyveket, és máris megkapod a zombik társadalmát.

fahrenheit-451-.jpg

Méghogy a tűzőrök egykor tüzet oltottak, és nem könyveket égettek! Ilyen badarságot! Hiszen a házak mindig is száz százalékosan tűzbiztosak voltak. Ezt a tűzőrként dolgozó Montag (Oskar Werner) is jól tudja, ahogy azt is, hogy a könyvek gonoszak és veszélyesek, így el kell őket pusztítani, a tiltó szabály ellenére is olvasó, köteteket rejtegető személyeket pedig le kell tartóztatni. Ám a férfi élete és gondolkodásmódja rohamos változásnak indul, miután szomszédja bogarat ültet a fülébe. Montag hazacsempész egy Dickens-kötetet, amit elolvasván kapiskálni kezdi, hogy miben is rejlik az olvasás, az irodalom lényege, és varázsa.

A Ray Bradbury regénye alapján készült forgatókönyv olyan antiutópiát fest le, ami elsőre nem is tűnik annyira ijesztőnek, azonban a játékidőben előrébb gázolva kénytelenek vagyunk rájönni, hogy egy elképesztően elkeserítő kisugárzással rendelkező világot látunk megelevenedni. A könyvek olvasásának betiltása gondolkodni képtelen, világszemlélet nélkül létező emberi lényeket eredményez. Láthatjuk, hogy egyetlen ilyen intézkedés képes romba dönteni az emberiség nagyságát. Miközben a tűzőrök házról házra járnak, és felperzselik az értékes írásokat, az agyongyógyszerezett, leginkább beszélő élőhalottakként, teljesen fölöslegesen élő és lélegző szerencsétlenek a négy fal között ülve nézik az óriásképernyőket, amelyek segítségével a televízió tömegmédiája úgy veszi körül őket, mint egy nagy, boldog, és békés család. A 451° Fahrenheit a valaha megálmodott egyik legkreatívabb disztópiát prezentálja. Egy antiutópiát, ahol a médiának, és a munkahelyi feletteseknek álcázott hatalomnak mindig igaza van, és ahol a személyiség nélkül, értelmetlenül élő emberek szentül hiszik, hogy boldogok, hiszen a boldogtalanságot okozó könyveket a dolgos tűzőrök mind egy szálig elégetik. Eme mű egy olyan világot mutat be, ahol a kiüresedés a napi betevő, az érzelemmentesség pedig a belélegzett levegő.

A cselekményvezetés nem rossz, bár lehetne kissé pörgősebb. A szkript kiegyensúlyozott adagolással, érdekfeszítően mutatja be Montag karakterfejlődését. A főhős gondolkodásmódjának megváltozása részletgazdag ábrázolásmódban elevenedik meg, amitől a történetvezetés magával ragadóvá válik. A fináléban prezentált, ámokfutásba torkolló lázadás rendkívül hangulatosra sikeredett, a főhős útja maximálisan kiteljesedik benne. Illetve, majdnem maximálisan, hiszen ezt követően még hátravan a zárás, amely kissé hiteltelen, ám mégis hatásos módon teszi egyértelművé, hogy a bölcsesség, és az irodalmi érték továbbadása az emberiség egyik fő kötelessége. Néha ugyan leülepedik a sztori, de az ilyen esetek tényleg rendkívül ritkán fordulnak elő, így nem rongálják komolyabban a filmélményt.

fahrenheit-451.jpg

A szolid módon futurisztikus díszlet-, és jelmezvilágot eléggé gyerekesnek találtam a mű nézése közben. Úgy gondolom, hatásosabb lett volna a sötétebb tónus használata, a színkavalkád ötletének elvetése. Emlékezzünk csak az 1984 John Hurttel készült filmváltozatára, amelyben az alkotók gyakorlatilag csak a fekete és a szürke színek árnyalataival zsonglőrködtek, és így egy masszívan depresszív világot teremtettek. Na, valami ilyesmi kellett volna a 451° Fahrenheitbe is.     

François Truffaut rendezői munkája kifejezetten jó, különösen az a habitus, amellyel a művész a tűz jelenségéhez viszonyul. A direktor ugyanis elképesztően ügyesen ruházza fel a lángokat egyfajta gonosz, természetfeletti kisugárzással. Sokszor nem is lehet egyértelműen megfogni a rendező ilyetén értelemben vett zsenialitását, amelynek legáttörőbb kicsúcsosodása az a jelenet, amelyben a könyvtárat működtető öregasszony felgyújtja magát a köteteivel együtt. És itt például a tűz kettőssége is képbe jön, hiszen az asszony ebben a képsorban lázadásának ad hangot a gyufa segítségével, de ott vannak még a könyvemberek is, akik inkább  saját kezűleg  égetik el a könyveiket, miután elvégezték a szükséges gyakorlatot, mintsem hogy a tűzőrök martalékává hagyják válni őket. Meglehet még említeni az operatőri munkát is, amelynek keretein belül a kamera egyenletesen, türelmesen, és hosszan követi a szereplőket, vagyis a direktor nem tapad rá a vágóollóra, és ez kifejezetten erőteljes pozitívum, mert a filmélményt folyamatosabbá teszi. És persze ott van a remek zene is, ami néha egy romlott világ túlhajszolt dallamaival, máskor pedig az Örömódára emlékeztető, de annál jóval melankolikusabb témával operál.

Oskar Werner alakítását nem nevezném kiemelkedőnek. A színész korrektül végigpedálozza a játékidőt, de nem nyújt semmi extrát. Nem úgy Julie Christie, aki kettő karaktert is életre kelt a filmben. Ráadásul kettő, egymással szöges ellentétben álló figurát formál meg, és mivel gyakorlatilag egy pillanatra sem jut eszünkbe, hogy a két szerepben ugyanazt a hölgyet látjuk, el lehet mondani, hogy Christie lenyűgöző munkát végez. Az érzéketlen, lélegző próbababaként, lélektelen zombiként létező Lindát ugyanolyan hitelesen kelti életre a színésznő, mint a lelkes, érzelemgazdag személyiséggel rendelkező Clarisset.

A 451° Fahrenheit nagyszerű filmélményt szolgáltat, az antiutópiák iránt érdeklődők számára igazi csemege! Kreatív, tartalmas, és érdekfeszítő. 8,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr96563025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.08.03. 22:48:14

Ez az antiutópia szó kissé fura számomra, a disztópia jobban illik hozzá- a dystonia, a disszonancia, a disztonáns hangzás mind-mind hasonló, negatív...

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.08.03. 22:55:10

különös, hogy a "mag"-ra pont ma került fel 720p-ben. még nem láttam, de a leírás alapján azért könyvben jobb volt...

Zsolt Huszti 2014.08.04. 10:24:10

A mű nagyszerű. Hasonlóan az akkoron íródott, sokszor tévesen "szkifinek" titulált társadalomszociológiai, szociál etikai vagy számos más, hasonló tudományágba sorolható alkotáshoz. És semmi "anti" nincs benne, azóta sajnos látjuk, hogy ezek a víziók szinte pontról pontra megvalósulni látszanak! :(
zsoltnonaudio.blogspot.hu/2011/03/f451.html

Today05 2014.08.04. 11:39:23

@Zsolt Huszti: scifi ez is, a szociológia is tudományág, és fiction, mert nem valós, elképzelt, teljesen helytálló a kategória. Sajnos itthon főleg az van az emberek fejében, hogy a scifi az űrhajósufós hülyeség, pedig nem csak az lehet, ez is remek példa rá.

a könyv egyébként tényleg zseniális, és a scifi egyik alapköve, de a film sem volt rossz, ma tuti hogy sokkal szarabbat hoznának belőle ki.

Zsolt Huszti 2014.08.04. 11:46:18

@Today05: Igen, így gondolom valahogy magam is.
Néha egyébként sikerül ma is jót csinálni, az "I, robot" szerintem nagyon jól sikerült.

Bobby Newmark 2014.08.04. 13:25:05

@Today05: Van egy ilyen sznob irodalmi szemlélet is, hogy ha valami a jelen problémáira húz rá egy jövőbeli köntöst, az még kevés ahhoz, hogy scifinek nevezzük, nem irodalmi teljesítmény.

Nem mondanám, hogy teljesen egyetértek ezzel a nézettel, de sok nagy nevű író tartja magát ehhez.

Igazából példának hoztam, hogy totál nézőpont kérdése, mit nevezünk scifinek, kicsit felesleges is rugózni rajta.

Bobby Newmark 2014.08.04. 13:26:35

@Zsolt Huszti: Pff, hát ízlések és pofonok, a novelláskötet szerintem zseniális, ahhoz képest a film csak egy agyatlan "Will Smith szalad már megint vagy 20 kilométert, és van valami nem túl értelmes sztori is" popkorn fos.

annamanna 2014.08.04. 16:43:21

"Emlékezzünk csak az 1984 John Hurttel készült filmváltozatára, amelyben az alkotók gyakorlatilag csak a fekete és a szürke színek árnyalataival zsonglőrködtek, és így egy masszívan depresszív világot teremtettek. Na, valami ilyesmi kellett volna a 451° Fahrenheitbe is."
Nem gondolnám, hogy ez hiba. Ennek a világnak a lakói teljesen normálisnak élik meg a saját világukat, nincsenek tudatában az elnyomásnak, ahogy az az 1984-ben mindenki számára egyértelmű.
Az 1984 talán nem is áll közelebb ehhez a világhoz, mint mondjuk a Pleasantville, ami mondjuk szintén a színtelenséggel jelzi, hogy a filmbeli sterilizált világ bajban van, és valami őrjítően hiányzik belőle.
A Pleasantville arra lyukad ki, hogy ebből a világból a szenvedély hiányzik.
Bradbury szintén hasonlót mond: "az kell, hogy valamiért lelkesedjünk, valamivel törődjünk!" (nem biztos, hogy jól idézem).
A könyvből az derül ki, hogy nem is annyira a könyveken van a hangsúly, inkább a szenvedélyen, a valami iránti elkötelezettségen, mert enélkül a világ élhetetlen közönyös, üres és rideg.
Nyilván a színtelenséggel lehetett volna érzékeltetni a világ lelketlenségét, de az az amerikai világ, amiről a regény és a film szól, éppenhogy a harsány színkavalkád mögé rejti a lelketlen tompultságát. Disneyland, mint a tökéletes szimulákrum, azt hiszem, ezzel példálózott Baudrillard.

Sharky77 2014.08.04. 18:51:22

Az Equilibrium viszont nagyon nem tetszett

ritmikus csimpifon 2014.08.04. 19:03:29

Nahát, pont tegnap néztem meg, jó kis film!
süti beállítások módosítása