Movie Tank

Volt egyszer egy vadnyugat (1968) - IV. Olvasói Hét

2014. július 07. - Sparrow

Kérte: ThePretender

Mitől lesz valaki legenda? Mitől válik egy művész viszonyítási alappá, klasszikussá, alapműveltséggé? Azt hiszem, azt nyugodt szívvel ki lehet jelenteni, hogy konkrét recept nem létezik. Pontosan a változatosság a lényeg. Amikor az egy kaptafára készülő tucatalkotások, unalomig ismételt klisék, és egymást majmoló iparosok tengeréből kiemelkedik valaki, aki újat mutat. Forradalmat robbant ki, és ezidáig ismeretlen természetű erőt, energiát, és atmoszférát generál. A listára, ami a filmművészet ősidejében Georges Méliés nevével indult, mára már sok nagyszerű művész, valóságos géniusz véste fel magát. És volt ez a fickó, ez az olasz úriember, aki valami egészen maradandót, valami egészen nagyszerűt alkotott. Újra és újra. Mert amikor beült a rendezői székbe, a kamera előtt életre kelt a vadnyugat. Az igazi, a hamisítatlan vadnyugat.

Nincs konkrét recept. Soha nem is lesz. Mert a változás, az új áramlat megteremtése teszi az óriást. És Sergio Leone így vált legendává.

onceuponatimeinthewest.png

Rejtélyes idegen alakja bontakozik ki a sín túloldalán, miután a vonat továbbhaladt. A névtelen férfi (Charles Bronson) egyik kezében szájharmonikát, a másikban pedig pisztolyt tart. És mindkettőhöz nagyon ért. Indítékai némiképp ködösek, de az biztos, hogy célja nem más, minthogy a kegyetlen bandavezér és gyilkos, Frank (Henry Fonda) nyomára bukkanjon, majd ezt követően feltételezhetőleg végezni akar a férfival. Eközben a sivatag közepén kivégeznek egy teljes családot, az így magára maradt özvegy (Claudia Cardinale) pedig rövidesen igazán kényelmetlen szituációban találja magát, amelyben az érdekes módon tisztességes bandita, Cheyenne (Jason Robards), az általa csak Harmonikának elnevezett ismeretlen a vonatállomásról, és a gátlástalan Frank játsszák a főszerepeket.  

A forgatókönyvet Leone Sergio Donatival közösen írta. Az úriemberek a karakterekre helyezik a főhangsúlyt, a változatosan megválasztott figurákat teszik művük alapkövévé. A középpontban tökéletesen működik a névtelen, magányos, és kétségtelenül bosszúszomjas főhős, akire elég csak ránézni, tekintetéből azonnal láthatjuk az elszántságot, ami olyan erővel tombol benne, hogy gyakorlatilag kizárja a kudarc lehetőségét. És persze a főgonosz is tökéletes, hiszen Frank személyisége gyakorlatilag kimeríti a gonoszság fogalmát, hiszen a férfi kegyetlen, vérszomjas, és imád gyilkolni. Jill, az özvegy első blikkre elképzelhető, hogy kissé felesleges töltelékkarakternek hat, de a jobban belegondolunk, igenis szükséges volt egy ilyen erős női jellem beleszövése a szkriptbe, hiszen azon túl, hogy a figura nagyban színesíti a filmet, azt hivatott bemutatni, hogy a vadnyugat nem kizárólag a pisztolyhősöké, a banditáké, és a kocsmatöltelékeké. Cheyenne kifejezetten szimpatikus karaktere remekül helytáll, mint a súlyos sztori szükséges lazítóeleme, és a pénzhatalom oldalát erősítő Morton figurája is remekül el van találva.

once-upon-a-time-in-the-west-.jpg

A cselekményvezetés alapját a bosszú adja, ami érdekes módon úgy van végig jelen a produkcióban, hogy gyakorlatilag egyetlen szót sem ejtenek róla. De végig érezzük a vadnyugati vendetta utánozhatatlan hangulatát, ahogy megelevenedik, majd jelenetről jelenetre tombol, aztán pedig nagyot robban, amikor a film elérkezik a rendkívül hatásos fináléhoz. A Volt egyszer egy vadnyugat fő szimbóluma a szájharmonika, ami a mindenképpen beteljesülő vérbosszú jelentéstartamát csupán a mű végén ölti fel igazán közérthetően. Remek húzás az épülő vasút képének megjelenítése, ami jól szimbolizálja a rövidesen tovatűnő vadnyugat és a fokozatosan megjelenő új hullám kontrasztját. Maga a konkrét cselekményvezetés időnként kissé töredezett, nem mindig sikerül fenntartani a feszes tempót, de az ilyen azért előfordul még a legnagyobbaknál is.

Leone rendezői munkája fantasztikus. Stílusosan elnyújtott, ámde végtelenül hangulatos, és lenyűgözően kreatív módon megkoreografált közjátékai maradéktalanul rányomják a művész kézjegyét a produkcióra. Pont úgy, ahogy a nagyívű, részletgazdag fordulópontok, amelyek magával ragadják a nézőt, és megremegtetik annak lelkét. Leone mindenre odafigyel, tudja, mikor hova kell nyúlnia. Kifejezetten kiemelkedő a világítás rendkívül ötletgazdag felhasználása a különböző jelenetekben, amellyel a direktor elképesztő hangulatot generál. Meg persze ott van a zene, amit szintén tökéletesen alkalmaz Leone az elsőosztályú atmoszféra megteremtésében. Az mondjuk igaz, hogy némelyik jelenetet a kelleténél sokkal jobban túlnyújtja a rendező, így sajnos egy-két alkalommal unatkozunk, de egy két és fél órás film esetében ez sem olyan nagy tragédia.

Once-Upon-A-Time-in-the-West.jpg

Charles Bronson betonszilárd arcjátékkal hozza a bosszú által vezérelt, névtelen főhőst, és habár ennél tovább nem megy a színész, a karakter nem is igényel többet, hiszen egy érzelmileg kiüresedett, magányos harcosról van szó. Claudia Cardinale mondjuk úgy, elsőosztályú díszlet a filmben, azonban különböző, érzelemkifejezésre tett kísérletei rendszerint kudarcba fulladnak. Henry Fonda természetesen elképesztően király a főgenya szerepében. Csak úgy árad belőle a gonoszság, és a gátlástalanság. Fonda legenda titulusához illően parádézik a filmben, a néző hátán futkos a hideg, amikor a színész egész képet betöltő arcán egyszer csak elkezd megjelenni az a hátborzongató mosoly. Mert akkor már tudjuk, hogy hamarosan valaki meg fog halni.

Ennio Morricone zenéje ezúttal is maga a zsenialitás. A legendás zeneszerző (ej, mennyi legenda van ebben a filmben) egyik legismertebb munkájáról van szó, és nem is véletlenül, hiszen a rendkívül kreatív, csodálatosan megkomponált dallamok szinte azonnal beleivódnak a néző lelkébe. A szájharmonika kimért hangulatfokozásától kezdve, a dinamikus dallamokon át, egészen a lenyűgözően melankolikus főtémáig minden tétel megkérdőjelezhetetlen telitalálat. Ennio Morricone zenéje ezúttal is hiánytalanul kelti életre a vadnyugat szellemét.

Sergio Leone amúgy meglepően kicsike életművéből kétségtelenül A jó, a rossz, és a csúf a legnagyobb mestermű, de szorosan mögötte büszkén baktat a Volt egyszer egy vadnyugat. Egy igazi, meghatározó, klasszikus bosszúfilm. 9/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr246291513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.07.07. 14:21:54

@doggfather: Rendezőként elég kevés van a rovásán, ha nem nézzük az "uncredited" munkáit, akkor csak 7 film. Persze, írni azért írt, meg second unit directorként is van bőven filmje, de az életművet ezúttal úgy értettem, hogy "fő" rendezőként mennyit csinált. Persze, tudjuk, hogy az a néhány film milyen minőséget képvisel. :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.07. 14:29:19

@Sparrow: pont ez az, az a kevés majdnem ind klasszikus, szóval nem kicsizném semmiképpen.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.07.07. 14:36:47

@doggfather: Jaaaj, hát nem a minőség a kicsi, hanem a mennyiség, ezt nem tudom hogy tudtad félreérteni. :D

konrada 2014.07.07. 14:45:35

...amikor még alig tiniként elöszőr láttam, nekem is sok rész unalmasnak tünt.
...aztán úgy 5.-8. újranézés és felnőttebbé válás után rájöttem, ez úgy jó - pontosabban remekmű - ahogy van. Mert a lassúnak, unalmasnak látszó részletek mind kihagyhatatlanok, ellenpontozásként, mélyrajzként, a végtelenséget (és egyben az elkerülhetetlen véget) mutatva teszik az egészet annyira különlegessé, anélkül nem is működne ennyire a film.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.07. 14:57:45

@Sparrow: nem értettem félre, csak jelezni akartam, hogy én nem használnám a jelzőt.

cenzuratroll bosszanto 2014.07.07. 15:39:02

Egy aprócska érdekesség: a meggyilkolt vörös hajú ifjú csemete később jókat pofozkodik Bud Spencer oldalán.

Nyomek 2014.07.07. 15:56:09

Ez a kritika kevés. Inkább csak rövid jellemzésnek nevezném, vázrajznak.
Nincsen benne szó a Morricone témáiról, a western helyéről Leone idejében, mit változtatott meg, mit kezelt máshogy, sajátságosan és tipikusan, őutána mik történtek ezekkel a dolgokkal.
Nincs neve a főhősnek. Miért küzdenek a jók és rosszak. Idézetek, kulisszatitkok.

A vöröshajú gyerek említése az egyik kommentben többet ér, mint ez a kritika.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.07.07. 16:39:52

@Nyomek: kíváncsi voltam, hogy az x-ik 'kritika' mit tud még mondani a filmről, hát nem sokat :p

kétszeres vuvuzelaművész 2014.07.07. 20:01:12

a vöröshajú csemete nem ugrik be, de a szintén meggyilkolt, szintén vöröshajú papája szintén pofozkodik BS-rel

ThePretender 2014.07.07. 23:49:36

Köszi hogy velem kezdted a hetet!

A kedvenc filmeim közt van ez a remekmű, talán a Top 10-be még pont becsúszik. Leone a kedvenc rendezőm, a favoritom tőle pedig a Volt egyszer egy Amerika. Az tényleg ott van a 3-4 kedvenc filmem közt.

datbenik 2014.07.08. 11:54:35

Érdekességként meg lehetett volna emliteni, hogy ez volt Henry Fonda első olyan filmje, amelyben "rosszembert" játszott. Ő volt Amerika kedvence, a pozitiv hős, egészen a Steinbeck-féle "Érik a gyümölcs"-beli főszerepe óta. Volt is nagy felhördülés Hollywoodban, amikor Leone nekiadta a szerepet, de ő maga sem vállalta el előszörre. A rendezőnek sikerült végül meggyőznie és Fonda csak úgy lubickolt a szerepben, élete alakitását nyújtva.

Más. Emlitsük meg azért a tizenvalahányperces nyitójelenetet, amely tananyag és etalon lett minden filmművészeti akadémián. Az időtlen időkig tartó várakozás bemutatása, a viz egyhangú csöpögése, a légy bosszantó zümmögése, a szélkerék nyikorgása, a rengeteg premier plan mind a feszültség fokozatos felépitésének mesteri eszköze. Sergio Leonét sokan próbálták utánozni, ez néha sikerült is, pl. Tarantinonak, de lemásolni senkinek sem sikerült még.

Nagyon kedvelem Morricone filmzenéit, és valahogy úgy érzem, hogy ebben a filmben lett a zene igazán a cselekmény szerves része és nem csak hangaláfestés. A Dollár-trilógia volt az első lépés ezirányba, zenei szempontból (is) mestermű mind a három film, de számomra a "Volt egyszer egy Vadnyugat" A westernfilm.

Idézetek? Rengeteg.

"- Nemrég láttam három ilyen kabátot. A vonatra vártak. A kabátokban három férfi volt.
- És?
- A férfiakban meg három golyó."

"- El se tudja képzelni, mennyire boldoggá tesz egy férfit egy ilyen nő.
Csak a látványa. És ha valamelyikük
megpaskolná a hátsóját... tegyen úgy, mintha észre se venné! Megdolgoztak érte."

"- Tud valamit erről az alakról, aki folyton szájharmonikázik? Őt nem lehet elfelejteni. Beszéd helyett csak játszik. Ha meg játszania kéne, beszél."

"- 5000 dollár jár ezért az emberért,
igaz?
- Júdás 4970 dollárral kevesebbel is beérte.
- Akkor még nem is volt dollár!"
süti beállítások módosítása