Movie Tank

A visszatérő (2015)

2016. január 07. - Sparrow

Már jó néhány éve tudjuk, hogy Alejandro González Iñárritu rendkívül tehetséges filmrendező, azonban a 2014-es Birdmannel már a legnagyobbak közé emelkedés felé is tett egy jókora lépést. Nem csoda hát, hogy új alkotását, A visszatérőt minden filmkedvelő epekedve várta, nem csak azért, mert a direktor ebben a produkcióban a tőle megszokottól egy kissé különböző történetet mesél el, hanem azért is, mert ez a következő cím, ami talán meghozza Leonardo DiCaprio számára azt az Oscar-díjat, amit már rég meg kellett volna kapnia.

revenant.jpg

Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) egy prémgyűjtő vadászcsapat tagjaként, mint a zord, fagyos vidék erdőinek ismerője, amolyan idegenvezető pozícióban kerül életveszélybe. Egy borzasztó medvetámadás után, félholtan csak társaira számíthat. A súlyos sebek és az égetnivaló árulás következtében magától értetődő, hogy Hugh halálát leli a hideg pokolban... Ám szervezete és akaratereje valahogy életben tartják, szíve tovább ver, így megkezdődik lehetetlennek ígérkező túlélőtúrája, amelynek végén a nem annyira édes, de annál helyénvalóbb bosszú várja. 

A 1800-as évek első felébe helyezett történetben természetesen az amerikai őslakosok és a fehér emberek közötti konfliktusos felállás adja meg a cselekmény alapjait, amelyből nem túlságosan szövevényes, ám az előre megadott keretekhez képest mégis meglepően komplex sztori bontakozik ki. A forgatókönyv számos szereplőt és szemszöget bevon az események láncolatába. Láthatjuk Hugh túlélésért való ádáz küzdelmét, ahogy az aljas Fitzgerald (Tom Hardy) kapzsi mesterkedéseit is, de az egyik fiatal mellékalakon keresztül a bűntudat témaköre is előkerül, ráadásul még az indiánok nézőpontja is megfelelő teret kap kissé szürreális keretek között. Túlélés és bosszú tartják össze ezt a hihetetlenül összetett, minden részletében maximálisan helytálló mesterművet, amelynek legfőbb lényege tulajdonképpen nem más, mint az, hogy az ember mennyire mocskossá és kegyetlenné képes válni, amint egy mocskos és kegyetlen helyre kerül, ahol jóformán csak magára számíthat, hiszen az ellenség akár egy jól ismert társ arca mögött is rejtőzhet.

revenant2.jpg

Ha megkérdeznénk Alejandro González Iñárritu-t, hogy kik a kedvenc rendezői, könnyen lehet, hogy a válaszban felcsendülne Terrence Malick neve. A visszatérő vizualitása számomra legalábbis egyértelműen a nagy "természetfotós" mestert idézte. Iñárritu és a zseniális Emmanuel Lubezki operatőr lélegzetelállító képeket tárnak a néző szeme elé. A természeti keretek gyönyörű tálalásmódban érkeznek, de természetesen az akciójelenetekre sem lehet panaszunk. A hamarosan nem kis valószínűséggel kétszeres Oscar-díjassá váló rendezőzseni olyan képsorokat komponál, amelyek mindegyike pazar, ám némelyik egyenesen egyedülálló. Nem a 2015-ös filmtermésben vagy a bosszúfilm műfajában... Az egész, komplett filmtörténetben egyedülálló. Az ominózus medvetámadás például annyira zsigeri módon újító és professzionális, hogy arra szavakat is nehéz találni a szuperlatívuszok keretein kívül. Iñárritu epizódjai részletgazdag beállításokban és gyönyörűen felvett, kamerarángatástól teljesen mentes, rekordhosszúságú snittekben manifesztálódnak, miközben a legfőbb cél érezhetően a hitelesség. Mert A visszatérő minden egyes képkockája olyannyira valódi, mintha az események pont most, itt a moziteremben, veled történnének meg. 

Leonardo Dicaprio szarból épít várat. De komolyan, a főszereplő olyan karaktert kapott, ami egy kicsit sem segíti őt abban, hogy emlékezetesen alakítson. Ez nem azért van, mert Hugh Glass figurája rosszul lenne megírva, erről szó sincs. Egyszerűen csak nagyon nehéz kifejezni a karakter lényegét, hiszen a játékidő jelentős részében csupán haldoklik, és az egész film alatt jó, ha féloldalnyi szöveget elmond. De DiCaprio megcsinálja, olyan elképesztően csontig hatoló, profi kerek egész teljesítményt nyújt, amit tanítani kéne. Arcjátékában ott van a félresiklott sorsú ember minden fájdalma és keserűsége, ami vegyül a bosszúra éhes, szunnyadó, de az előtörésre bármikor hajlandó és képes vadállat indulataival. Félelmetes, Leo úgy válik évről évre egyre nagyobb színészóriássá, hogy azt a nagyérdemű egyelőre még fel se fogja kellő mértékben. A prímet mégsem ő, hanem Tom Hardy viszi, aki élete egyik legjobbját nyújtja ellenszenves karakterének bőrében. Na ő viszont sokat pofázik a 150 perc alatt, de ezt olyannyira tökéletesen csinálja, hogy még bőven tovább is elnéznénk és hallgatnánk. A fontosabb mellékszerepekben maradéktalanul hiteles produktumokat láthatunk Will Poulter és Domhnall Gleeson részéről.

A visszatérő egészen egyedülálló filmélmény, többszörös mérföldkő. Alejandro González Iñárritu pályájában, Leonardo DiCaprio naggyá válásában, és a filmművészet fejlődésében egyaránt megkerülhetetlen darab. Már most akkora klasszikus, mint a ház. 10/10.   

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr738249388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2016.01.07. 16:32:11

Nekem nagyon nem jött be. Rossz volt nézni, ahogy egy jó rendező és néhány tehetséges színész próbál kihozni valamit egy üres lapokból álló forgatókönyvből. Se történet, se karakterek - a fényképezést leszámítva nagy nulla volt az egész. Alig vártam, hogy vége legyen, de rohadt hosszú is volt ráadásul. Az év első csalódása; nem kellett rá sokat várni. Remélem, egy darab oszkárt nem fog kapni. Óriási visszalépés a Birdman után.

badlucktotem 2016.01.08. 06:28:21

szerintem hihetetlenül erős film. amúgy is szeretem a lassan csordogáló minimálsztorikat, ha amúgy a történet jó. mellesleg kb. a ryan közlegény óta nem volt olyan, hogy egy jelenettől rendesen összeugrott volna a gyomrom, itt ez is megvolt. és már ez is valami. a képek lenyűgözőek, bár a film egy életre leszoktat a vadonban kóricálásról.

Haus Fiegl Bikers 2016.01.08. 08:24:07

Nekem is nagy csalodas volt. Arrol nem beszelve, hogy Leo atment Bear Grylls-be, es olyan dolgokat elt tul, ami szinte filmvigjatekka tette az egeszet. Na jo, tragikomediava. :)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2016.01.08. 09:08:56

aki akciófilmet várt, illetve azon nevelkedett, keservesen csalódni fog. aki klasszikus mozit, annak életre szóló élmény lesz. megosztó film, de tényleg korszakos.

body_andras 2016.01.08. 09:10:30

Még nem láttam de kíváncsi vagyok, és a kritika alapján valószínűleg csalódni se fogok.
Az már most látszik hogy kissé megosztó a film, ezért tuti szerepelni fog az Oscar jelölésekben, mert az Oscar elsősorban show-business, nem díj ;)

Sandokohn - a maláj jiddis 2016.01.08. 11:15:55

Megnézem, bár a Birdman nem tartozik a kedvenceim közé, nekem nem jött be.

J. McClane 2016.01.08. 13:51:32

Hát elég fura film. Történet nem sok. Leo elől a show-t Tom Hardy ellopta szerintem.
Egyszer nézős. A képek szépek.

Filmworlds blog · http://filmworlds.blog.hu/ 2016.01.08. 18:03:17

A vontatott, lassú filmek korába léptünk és ennek az új tendenciának képviselője a Visszatérő is.

Haus Fiegl Bikers 2016.01.08. 18:37:58

Nem az a baj, hogy lassu, vagy vontatott - lasd pl Tarkovszkij Stalkeret, ami aztan nem egy Pulp Fiction, ennek ellenere csuda jo, vagy a legjobb Kubric filmet ever -, hanem hogy egy "tulelos" film, ami masszivan tele van tulelhetetlen tortenesekkel, es ezert total hiteltelen. OK, az ifju bolcseszhallgatok, a romkocsmaK inkubator-vilagabol biztosan hatborzongatosnak elik meg, de ne ok legyenek mar az etalon! - de hat manapsag ok az etalon...

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.01.09. 01:11:15

Tulelhetetlen tortenesek? Az megvan, hogy ez egy megtortent story?? 1823… viszont a medvetamadas es a filmben leirt szenvedes utan tiz evvel Glass-t orvul megoltek az indianok...

Nagyon nagy film! Kedvenc.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.01.09. 01:13:30

Azota egyebkent a tortenet 1971-es verziojat is megneztem. Hogy az mennyivel rosszabb film. Habar a medvetamadast abban is eleg jol megcsinaltak!

2016.01.09. 08:24:35

Hát, nem rossz film, de szerintem pont ezért most nem érdemelne Oscart Leo. Én nagyon támogatom, az utóbbi filmjei miatt gyakorlatilag mind kaphatott volna, de ez nem olyan. Eljátszotta amit lehet, de nincs nagyon mit a szenvedésen kívül. Szerintem is sokat rontott a filmen a hossza. Nem tudtam, hogy ez igaz történet, de mai szemmel akkor is nagyon hihetetlen. Elpuhultunk tudom.

ThePretender 2016.02.01. 03:54:30

Én egyáltalán nem éreztem, a rendező megszokott filmjeitől eltérő stílusúnak az alkotást. Az Iñárritu szellemiség, a rá jellemző stílus nagyon visszaköszönt ebbe a filmbe is. Kiemelkedőnek nem mondanám, olyan szempontból, hogy a Bábel, a 21 gramm után, ez csupán egy újabb szegmens Iñárritu életművében, nagyjából az említett két film mögé gyönyörűen felsorakozik. Hatásos, erős, elgondolkodtató és minőségi; tényleg minden olyan jelző illik Iñárritu filmjeire, amit igazán elvár az ember egy jó filmtől, egy művészeti produktumtól. Emellett rám igazán átütő hatást nem tud mérni ez a film, ez az ami számomra hiányzik belőle és a filmjeiből is nagyrészt, de jó megnézni a történeteit. Engem valahogy nem győztél meg a cikkben, leírtál sok jó dolgot a filmről, aztán az utolsó bekezdésben igazán repkedtek a szuperlatívuszok, de ezt valahogy nem éreztem indokoltnak. Nálam egyelőre egy 8 körüli a film, de még párszor biztos lefogom pörgetni, mert adott annyi impulzust, aminek még ki kell teljesednie. Egyelőre jó, hogy volt kapcsolatom a filmmel, de ez még késztetni fog további megnézésekre, hogy teljesen megérjen bennem az élmény.
süti beállítások módosítása