Movie Tank

iZombie - 1. évad

2015. június 28. - Sparrow

Kihalt városok. Az autópályák mentén kisodródott, elhagyott autók sora. A horizonton füstoszlop emelkedik a magasba. Halálhörgések. Hullák mindenfelé. A sötét zugokból előcsoszogó, eltorzult, rothadó fogaik között hátborzongató morgást kipréselő, élőhalott emberi testek. Túlélők maroknyi csoportja. Próbálják átvészelni az új világrendet. A zombiapokalipszist. 

Kétségtelen tény, hogy a fenti recept George A. Romero első állatkodásai óta örök klasszikus, ám a különös horrorzsáner eme aspektusa a The Walking Dead által már tényleg betetőzni látszik. Nincs már mit mesélni ebben a kontextusban. Nem csoda, hogy az utóbbi években érkezett is egy-két kísérlet a nézőpontváltásra, így például a felemás Eleven testek, vagy Arnold Schwazenegger Maggie-je. Ám ha sikerül az úttörés, akkor az első fontosabb zászlóshajó kétségtelenül a CW csatorna, a felnőtteknek szóló sztorikat publikáló Vertigo képregénye alapján készített sorozata lesz. Az iZombie ugyanis, habár nem tökéletes, szégyentelenül forgatja ki az élőhalott zsáner minden részletét, és ezáltal újszerű élményt kínál a nézőknek.

izombie4.jpg

Liv Moore (Rose McIver) nem is álmodhatna szebb huszonévekről. Kórházi ápolónőként dolgozik, akár még fényes karrier is állhat előtte, ráadásul jegyben jár álmai férfijával, a valamelyik női magazin címlapjáról fekete mágiával életre hívott Majorrel (Robert Buckley). Minden maradna is szép és jó, hogyha Liv nem fogadja el egyik munkatársa meghívását egy hajós buliba. A partin ugyanis elszabadul a pokol, az emberek érthetetlen módon egymásnak esnek. A lány másnap egy hullazsákban ébred, ugyanis a kiérkező mentősök halottnak hitték. Ez annak köszönhető, hogy Liv az este folyamán megsérült, megkarmolta egy zombi, és most ő maga is élőhalottként kénytelen tovább létezni. Őrjítő éhséget érez az emberi agyra, így új munkát vállal, és a hullaházban folytatja pályafutását. Amíg képes biztosítani a szükséges táplálékmennyiséget, józan eszénél marad, és nem vált át az általa csak full-zombi módnak titulált, agyatlan "The Walking Dead"-állapotba. Eljegyzését felbontja, titkát egyedül főnökével, Ravi-val (Rahul Kohli) osztja meg. Hamarosan kiderül, hogy az aktuálisan elfogyasztott agyak egykori gazdáinak bizonyos tulajdonságai a hatás ideje alatt beépülnek Liv személyiségébe is, továbbá időnként a halált megelőző időszakból emlékképek is fel-felvillannak. A főhősnő utóbbit kihasználva elhatározza, hogy segít a rendőrségnek felgöngyölíteni a különböző gyilkossági ügyeket, és miután beadja Clive Babineaux nyomozónak (Malcolm Goodwin), hogy médium, már társa is akad a bűnüldözésben. Azonban ezzel egy időben feltűnik a városban egy másik zombi, Blaine (David Anders), aki komplett vállalkozást épít a többi élőhalott agyéhsége köré.

Egyvalami biztos: Az iZombie alapjaiban véve zseniális, és rendkívül kreatív tévésorozat. Az előbb leírt alapállapot gyakorlatilag a legelső rész főcíme előtt elrendeződik, a készítők egy pillanatig sem vesztegetik az idejüket, frappáns gyorsasággal, és mégis minden fontos pontra kitérve vázolják fel az eredettörténetet. Az így kialakult alapfelállás engem nagyon megfogott. A zombivírus ezúttal nem a Romero-féle allegóriát követi, az élőhalottak itt nem az agyatlan fogyasztói társadalmat szimbolizálják, és nem is a Z világháború-féle túlnépesedés-teóriáról van szó. Ezúttal az élőhalottság a társadalom színfalai mögött meghúzódó, kisebbségben lévő, így egyelőre rejtőzködő dekadenciát jelképezi. Valamifajta veszélyt a modern civilizáció hátterében, ami még nem képes kitörni, de folyamatosan gyűjti az erejét. A zombiapokalipszis itt nem tény, nem a kiindulópont, egyszerűen csak lehetőség, valami, ami megtörténhet, hogyha az irányítás kicsúszik a kezek alól, és a sokasodó zombik nem jutnak időben friss emberi agyhoz. Ugyanakkor egyfajta függőségelemzésről is szó van, hiszen Liv-nek muszáj ennie, ez alól nem képes kibújni. Az elfogyasztott agyak viszont hatást gyakorolnak személyiségére, megváltoztatják viselkedését, és bizonyos területeken hatékonyabbá is teszik őt.

izombie5.jpg

Nagyon kreatív a sztori, ezt talán mindenki el is ismeri, ám mégis sokan lehetnek azok - mivel az emberek utálják az újdonságot, bár mégis mindig fikázzák a sablonokat -, akik egy Ez hülyeség! felkiáltás kíséretében legyintenek az egész sorozatra, és kész, ezzel már el is felejtették az egészet. Viszont pont ekkor kell elgondolkozni azon, hogy baj-e, ha alapvetően baromságról van szó. Nem baj. Ugyanis a készítők nyilvánvalóan nem minden idők legrealisztikusabb drámasorozatát akarták megcsinálni, hanem egy laza, szórakoztató könnyű-horrort. Ennek megfelelően az iZombie-t egy pillanatig sem szabad komolyan venni. Ellazulva, nyitottan kell belefeledkezni, és ráhangolódni egészen beteg, perverz, morbid hangulatára, itt-ott véresebb megmozdulásaira, és a nagy egészt remekül támogató, meglehetősen szórakoztató humorvilágára. Mindemellett ötletes képregényszerű átvezetőknek, illetve popkulturális utalások tömkelegének is örülhetünk. Az eredeti képregénysorozatot kiadó Vertigo előtt például Alfred Hitchcock azonos című mesterműve által tisztelegnek az alkotók (magyar címén a Szédülésről van szó).

izombie3.png

Az iZombie alapvetően epizodikus felépítésű cselekményvezetéssel operál, és ilyen minőségében igazság szerint nem is nagyon nyújt többet stílustársainál. Átlagosabb krimisorozat jelleggel bírnak az egyes epizódok főcsapásai. Liv és társai különböző gyilkossági ügyeket igyekeznek megoldani, és a nyomozás során természetesen előkerül néhány érdekes részlet, egypár gyanúsított, majd ezek szépen összeállnak egy egésszé. Van azonban egy visszatérő főszál, középpontban a sokasodó zombikkal, Blaine jövedelmező, és egyben hátborzongató vállalkozásával, valamint egy energiaital-gyártó cég szennyesével. Az évad első felében csak érintőlegesen kap teret ez a vonulat, a második félidőben azonban már inkább dominál, és szállít nem kevés egészen meghökkentő momentumot, illetőleg egypár pazar fordulatot. Az évadzáró rész kellően feszültre és izgalmasra sikeredik, a befejező cliffhanger pedig telitalálat.

izombie.png

Rose McIver fantasztikus választás volt a főszerepre. A színésznő nagyon jól ráérzett Liv meglehetősen rendhagyó karakterére, amit így sikerült szórakoztatóan, maradéktalan hitelességgel, elgondolkodtató tálalásban bemutatnia. Őt leszámítva azonban meglehetősen gyengécske a színészgárda. Robert Buckley castingja mögött valószínűleg tényleg csak az az elképzelés húzódhatott meg motivációként, hogy a lányok a tévé előtt ülve majd maguk alá pisilnek tőle. Rahul Kohli nem rossz, de összességében véve végig megmarad egy szakállas, feledhető Jordan Gavaris-utánérzésnek, Malcolm Goodwin pedig egyszerűen nem csak nem jó színész. David Anders még úgy ahogy szépen helytáll, bár sajnálatos módon eléggé tucatgonoszra veszi a figurát.

Az iZombie összességében kellemes, újszerű élmény, amire érdemes rááldozni az időt. Hogy a második évadnak sikerül-e tovább építkeznie, az erősen kérdéses, én mindenesetre nagy reményeket fűzök hozzá. A nyitás 8/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr787580948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehoz Tamas 2015.06.29. 10:10:48

Ha egy mondatban akarnam osszefoglalni ezt a sorozatot azt mondanam: A Veronica Mars zombis valtozata. A szoszi lany bar elte volna vilagat valami kozbeszolt es ebbol nagy-nagy nyomozas lett :) Amugy jo kis show, nekem bejon.
süti beállítások módosítása