Movie Tank

A holtak útja (1999)

2015. január 11. - Sparrow

"Nem, a város nem válogat. Mindenkit kinyír."

Van, hogy csak a távolból hallod, de előfordul az is, hogy közvetlenül melletted száguld el. Piros-kék fénybe borítja a teret, és szirénaszóval ostromolja a dobhártyáidat. Általában igyekszel nem odafigyelni rá, csinálni tovább a dolgodat, ám akár tagadod, akár nem, azért eljut a tudatodig a zaklató tény. A rohanó mentő azt jelenti, hogy valahol valaki bajban van, vérzik, haldoklik.

Vagy talán már meg is halt.

bringing.jpg

Frank (Nicolas Cage) szeretné végre lehunyni a szemét, hogy aludjon egy jót. Elege van a kísértetekből, akik már nappal is megtalálják, és elege van a rémálmokból, amik nem engedik, hogy kipihenje magát. Az éjszakai mentős műszakok során betegebbnél betegebb szituációkat, elveszett lelkeket, és undorító férgeket lát. Állandóan. Nincs pihenés. Amikor társával bevisznek egy gyakorlatilag halott, ám a gépek szerint még pulzussal rendelkező férfit a kórházba, Frank megismerkedik a páciens lányával (Patricia Arquette). Talán ő képes választ adni a férfi számára, talán megtudja mondani Franknek, hogy miként szakadjon ki ebből a sátáni körforgásból. Persze, az is elképzelhető, hogy hiába van az egész. Minden stressz, félelem, és fájdalom fölösleges. A lényeg tulajdonképpen nem több annál, minthogy Frank szarban van. Az egész város szarban van.

New York rákos. Visít fájdalmában, és mégis mindannyiunkat túl fog élni. A Joe Connelly regénye nyomán készült forgatókönyvben Paul Schrader szkriptíró olyan cselekményt teremt, ami nagyszerű ugyan, ám mégis kényelmetlen nézni. Kényelmetlen, mert A holtak útja oly közel hozza az átlagemberi nyomorúságot, hogy az szinte képessé válik arra, hogy bemásszon az agyadba, és neked halálosan komoly félelmed van, mert elhiszed, hogy ez a rohadék világkép, és ez a rengeteg nyomorúság gyökeret ver a testedben, és a lényedben. Frank kisember. Mentőorvos, aki igyekszik helytállni szakmájában. Elképesztően emberközeli figura. Minden fájdalmával, minden félelmével, és minden feszültségével együtt. És itt van a hangsúly. Frankben meglátod magadat, felnagyítva kerül közlésre a hétköznapi emberben dúló negatív érzelmek egész skálája. És minden a bűntudatra van kiélezve. A bűntudatra, az önsanyargatásra, a mély lelki tortúrára. Mindez hiteles, emberközeli tálalásmódban elevenedik meg a cselekményvezetés során, ami igazán összefüggő, kerek egészként folyó történet prezentálása helyett inkább kisebb, gyakorta azonos elemekkel operáló epizódokat épít egymásra.

"Mostanában nagyon szar, de máskor is az."

bringing-out-the-dead.png

Martin Scorsese masszívan ott van minden egyes képkockában. A rendező pályafutása valószínűleg legszürreálisabb filmjét prezentálja A holtak útja képében. A nappal ritka vendég ebben a földi pokolban, a direktor csak a legszükségesebb esetekben engedi be a természetes fényt a történet színteréül szolgáló, kegyetlen betondzsungelbe. Scorsese hatékony meglátásokkal, olykor egészen apró összetevők alkalmazásával, máskor viszont nagyívű jelenetcsokrokkal mutatja be a beteg New York-ot, annak minden undorító, vagy éppenséggel csak szánni való lakóját. Mint a patkányok, menekülnek a tisztítótűz elől, miközben Scorsese, önkéntelenül, vagy talán szándékosan, visszautal korábbi mesterművére, a Taxisofőrre, hiszen az utcák itt is mocsoktól, szeméttől, és vértől bűzlenek. A mentő megállás nélkül szirénázik, ezzel biztosítva modern világunk aláfestő zenéjét, a piros és kék fények pedig rendszerint zaklatott árnyalatot kölcsönöznek a színtereknek. Miközben a társadalomkritika erősebbnél erősebb formákban nyilvánul meg, Scorsese kegyetlenül rángatja végig főhősét a megváltáskeresés pokoli útján, miközben az folyton könyörög azért, hogy kiszállhasson. De a főnök nem hajlandó kirúgni. A vesztes sorstól nem könnyű elszakadni, a bűntudat legyőzése lehetetlennek tűnik. A cselekmény hátterében Scorsese remekül megválasztott és pazarul kihasznált betétdalokat bőget, hogy ezzel alapozza meg azt a hangulatot, amit aztán a kiválóan megkomponált fekete humorral tesz teljessé.

bringing2.png

Nicolas Cage eddigi utolsó igazán említésre méltó szerepeinek egyikéről van szó. A főszereplő egészen nagyszerű Frank bőrében, Cage olykor mély fájdalmat, kilátástalanságot, máskor pedig eszelős robbanékonyságot sugárzó arcjátékával remekül fokozza az összkép szürreális hatásfokát. Patricia Arquette szépen helytáll Cage mellett. A két főszereplőn kívül még Ving Rhames és John Goodman is tiszteletüket teszik, okozva néhány emlékezetes percet a számunkra.

A holtak útja nem könnyed, és nem is kellemes filmélmény, de nagyon fontos néznivaló. Mélyreható korkép egy, az egész világ nevében őrülten dühöngő várossal a középpontban, és hiteles jellemrajz egy hétköznapi kínoktól szenvedő, hétköznapi emberről. 9/10.

"Senki nem kérte, hogy szenvedj. Te akartad így."

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr607056701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Globetrotter2014 2015.01.11. 13:45:18

"Nicolas Cage eddigi utolsó igazán említésre méltó szerepeinek egyikéről". Aha, Lord of war? Ne írjatok krikikákat ha nem szoktatok filmeket nézni...

henrik_ · http://egyzene.blog.hu/ 2015.01.11. 17:35:55

sztem a Joe-ban is elég jól játszott, pedig az 2013-as film.

exterminador 2015.01.12. 11:53:21

@pingwin: Werner Herzog Mocskos zsaruja? Nagyon ütős volt!

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2015.01.12. 12:06:00

@Globetrotter2014: @henrik_: @exterminador: Nem azt írtam, hogy a LEGutolsó említésre méltó szerepe, hanem hogy az utolsók EGYIKE!

@Globetrotter2014: Te még be is idézted, hogy ezt írtam, mielőtt fröcsögni kezdtél, szóval sikerült kiválóan ellentmondanod magadnak. Gratulálok hozzá!

Globetrotter2014 2015.01.12. 13:09:38

@Sparrow: 99 után legalább annyi jó filmje volt mint előtte. Akkor is megvoltak a Drive Angry és Bangkok dangerous kategóriájú filmjei (Wings of the Apache ismerős?). Akkor is ha manapság egy legjobban fizetett A listás színésztől nehezebben nézünk el WIcker Man-t, azért elég változatos és színes filmfelhozatallal bír azóta is (Kick/ass, Adaptation, Knowing, és persze a Lord of War).

Nézd meg szegény Harvey Keitelt. Na ő tényleg karrierválságban van kb 15 éve...

Amúgy szerintem mindketten várják a National Treasure 3-at. Cage-nek azért közben több blockbuster projektje volt, és nem feltétlenül rajta múlt ha nem jött össze (pl a Scorcerers apprentice nem volt rossz film eltekintve a főszereplőtől, mondjuk a Ghost riderrel épp fordítva van).

Amúgy ez a film is a nem kiemelkedő de korrekt művészfilmek közé tartozik, de nam hagyott egy olyan maradandó élményt, mint pl a Fight Club.

Cage-nek pedig az A listás karrierjéhez maradandó alakítások és/vagy maradandó filmek kellenek...
süti beállítások módosítása