Movie Tank

Radiohead - OK Computer (1997)

2014. október 04. - Sparrow

Nem vagyok nagy ismerője a Radiohead zenéjének. Tudom, hogy igazán népszerű bandáról van szó, de eleddig nemigen kereszteztük egymás útját a fiúkkal. Az OK Computer című albumukat sem hallgattam volna meg mostanában, hogyha nem kéri kettő olvasóm is. Szóval ThePretender és Bruse kérésére íme...

okcomputer.jpg

1. Airbag

Türelmes, beleélős nótával nyit az album. A kezdőtracknek egyedi gitárjáték és néhány melankolikus melódia adja meg az alapvonulatát. A szám végén érdekes, sokrétű, és kissé elvont outro érkezik. A dalszöveg egészen zseniális, a látomásszerű képek függönyén keresztül egy meglepő szerencsével túlélt autóbaleset kontúrjai sejlenek fel.

2. Paranoid Android

Kezdetben a billentyűk dominálnak, egy bizonyos ponton azonban a basszusgitár veszi át a vezetést, ezt követően pedig erőteljes gitártémákat is hallgathatunk, sőt, még remek szóló-szekció is érkezik. A szöveg leginkább az ostoba, és megállás nélkül pofázó idióták francba való, példátlanul elegáns módon történő elküldéseként érvényesül. Ez mind szép és jó, azonban összességében a track eléggé unalmas, hiszen minden pozitívuma ellenére borzasztóan túl van nyújtva.

3. Subterranean Homesick Alien 

Szép költemény a beteg világból való kiszakadás irányába táplált vágyról, a földönkívülis körítés kifejezetten ütős adaléka a szövegnek. Zeneileg azonban borzasztó módon érdektelen trackről beszélünk, ami ráadásul eléggé belesüpped az előző két nóta emlékébe, hiszen a korábbi darabok után semmi mást, semmi különbözőt nem nyújt, csak pontosan ugyanazt, amit már az album eleje óta hallgatunk.

4. Exit Music (For A Film)

Faék egyszerűségű, akusztikus gitár alapú nóta, és mégis magasan a legjobb az eddigi négy darab közül. Furcsamód a békesség atmoszférája és a nyomasztó légkör keveredik ebben a trackben, miközben éjjeli osonásról, szökésről, menekülésről, és valami jobb utáni vágyakozásról szól az ének.

5. Let Down

Szinte már könnyfakasztóan szép az alapdallam, amelyre a zenekar felépíti ezt a nagyszerű szerzeményt. Őszinte, hatásos, és nagyon, de nagyon érzelmes téma. A remek dalszöveg az elhagyatottság, a kiábrándulás, és a vágyakozás témaegyüttesét boncolgatja.

6. Karma Police

Kétoldalú hatást gyakorolt rám ez a nóta, ugyanis a néha lenyűgözően kreatív dallamokat sokszor megrendítően unalmas részletek akasztják meg, amelyek okán igencsak vontatottá válik a dal. A szöveg viszont megint csak makulátlanul zseniális, az elvont képek mögött leginkább a teljes összeomlás jelenségét vélhetjük felfedezni.

7. Fitter Happier 

Atyaúristen, mennyire jól áll ennek a tracknek az énekmentesség! Ezekben a sorokban tökéletesen benne van minden, amit a fogyasztói társadalom mocskáról, az agymosásról, és a manipulációról tudni érdemes. A gépszerű, darált szöveg pazarul figurázza ki a nevetséges nyugati társadalmat, miközben a háttérben kétségbeesést sejtető dallamok erősödnek egyre és egyre, míg végül el nem halnak és ott nem hagynak bennünket egyedül a sötétben, a némaságban. Lehengerlő!

8. Electioneering

Nagyszerű, kreativitásban fuldokló nóta a hazug politikus felkapaszkodásáról, ami kontrasztban áll a kisember lecsúszásával. A dal kisugárzását lenyűgözően teszi morbiddá a vidám hangulat, a track utolsó percében pedig zúzós szólóvihar érkezik.

9. Climbing Up The Walls

Lehengerlően melankolikus dal, ami nagyszerű dobtémákkal operál, miközben Thom Yorke szomorú belenyugvással énekel leghalálosabb ellenfelünk, önmagunk mindent elsöprő győzelméről.

10. No Surprises

A nótát keretbefoglaló dallam karácsonyi tucatnótákra emlékeztet, és pont ettől lesz zseniálisan érdekes zenei élmény ez a néhány perc. Hiszen a későbbiekben minden történik, csak éppen a boldogság és a szeretet élménye nem idéződik meg. A mindennapok hajtásában megfáradt kisember öngyilkosságot követ el, miközben könyörög, hogy ne érkezzen segítség. Zseniálisan melankolikus!

11. Lucky

Szép, kimért téma, telis-tele tartalommal. A dalszöveg forgandó szerencséről és félelemről szól, miközben a billentyűk, a gitár, és a basszusgitár egyaránt rövid, de izgalmas részleteket csempésznek az összképbe, így téve változatossá a dal egészét.

12. The Tourist

A track természetellenesnek hatóan lassú tempója az egészségtelenül rohanó életmód problémájára kíván rávilágítani, megtámogatva ezzel az üzenetét ezúttal kendőzetlenül közlő dalszöveget. A zenei aláfestés végül könyörtelenül gyorsulni kezd, miközben Yorke kétségbeesetten könyörög a lelassulás ajándékáért. Türelmet, és beleélést igénylő nóta, tökéletes záróakkordja az albumnak.

Jó kis album ez! Kezdetben akadnak rajta unalmasabb trackek, viszont az anyag második fele egészen zseniális. 8,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr696739217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.05. 03:44:20

Ne, pont a Paranoid Android nem jött át? :D Szerintem a Street Spirit és a Jigsaw Falling Into Place mellett a legjobban sikerült számuk!

ThePretender 2014.10.05. 13:02:26

Nekem a Karma Police a kedvencem talán, bár a Lucky-t és a No Surprises-t is hasonlóan imádom. Erről az albumról majdnem minden szám 10-es számomra. Egyszerűen zseniális, a legjobb album amit ember készített! Az üzenete, a zenei profizmus, Thom Yorke személyes tragédiájából való merítése és ezzel még érzelmesebbé még emberibbé téve a témát, a soha nem hallott egyedi zenei hangok, talán csak a Pink Floyd-ra emlékeztet ez a szintű minőség. A modern elidegenedés az alaptéma, és annak a kiterjedt hangzását, és különböző témáit követhetjük az album hallgatása közben. Az album ha egyszerűen akarom megfogalmazni szerintem azért a legjobb, mert a zeneileg roppant erős '90-es években a The Bends-el már a legjobbak közé tartoztak (R.E.M., Depeche Mode szintre már felértek) és ez annyival komplexebb lett, az alternatív műfajnak egy olyan kiteljesedése és magasabb szintre emelése történt meg, a legaktuálisabb és legfontosabb üzenetekkel és legmélyebb érzelmi mélységekkel, hogy az tényleg a legjobb albummá tette ezt a korongot. És az album után meg jött a 180 fokos fordulat a befelé forduló Kid A-val. Gondolom érezték, hogy ebbe az extenzív világba már elérték a maximumot.

Jó tanácsként mondom, hogy a számokat egyébként nem elég 5x meghallgatni. A Paranoid Android-ot én elsőre annyira nem éreztem, hogy fogalmam sem volt ez mitől jó, és úgy a 6-8. hallgatás után mondtam hogy ez valóban tök jó, aztán úgy a 20. hallgatás után érte el nálam a maximumot. Addig én is azt mondtam volna, hogy túlnyújtott, de most hogy teljesen átjön, pont hogy inkább pörgős, mert 6 perc alatt egy olyan komplex érzelmi hullámvasúton veszünk részt, amit kevesebbre hiba lenne összesűríteni, gondolj bele csak a gitárszólók 1.5 percet tesznek ki. Csak azért mondom mert lehet neked is ezért nem jött át. Mert a Karma Police-t már 2.-3. hallgatásra azt mondtam, hogy jó és úgy a 10.-re érte el a maximumot. Tehát a zenéhez, főleg ilyen magas minőséghez türelem kell, ez kezdjük ott hogy egy koncept album, nem 12 slágert pakoltak fel rá, ami már elsőre belemászik a füledbe és 5. hallgatás után már fejbelőnéd magad :D. Egyébként még ahhoz képest nagyon könnyen fogyasztható mert a későbbi albumaik, vagy pl. egy progressive rock album mondjuk egy korai Genesis album sokkal kevésbé befogadható.

A számokról kicsit röviden meg néha elég furákat írtál... Az Airbag nem személyes élmény, inkább a modern közlekedési eszközökkel szembeni ellenérzést hangsúlyozza, a Paranoid Android alapvetően a Galaxis útikalaúz c. könyv depressziós robotját állítja a középpontba, és az is többről szól, mint amit az első két sor takar. A Subterranean... c. számnál viszont amikor azt írod, hogy "Zeneileg azonban borzasztó módon érdektelen trackről beszélünk" abba mélységesen nem értek egyet. Ott pont, hogy a legerősebben, legharmónikusabban sikerült az elektronikus és a rockzene ötvözése és már csak ezért érdemes meghallgatni. A Karma Policenál nem igazán értem, hogy miért vontatott és unalmas néhol, szerintem kifejezetten rövidke szám lett, ahhoz képest hogy már az első fél percben olyan szintű lírával játszik amire a művészetben tényleg csak a legnagyobbak képesek (Leone, Led Zeppelin pl.) és hogy milyen komplex üzenettel rendelkezik. Oké, a végén a játék nem rövid, de az pont hogy egy óriási katarzis ad át a végére (legalábbis nekem). A szöveg szerintem nem a teljes összeomlást jeleníti meg, bár valamiféle összeomlás, lelki roncsság megjelenik benne, de inkább a politikai hatalom nagy testvér szerepéről szól, megjelnik Orwell gondolatrendőrsége, egy félelmetes antiutópisztikus "jövőkép" (vagy ink. jelenkép?) és az agymosott állampolgár akit "észhez térítenek". A Climbing Up... c. dal iszonyat félelmetes, pont ezért zseniális, az inspiráció onnan jött, hogy Yorke egy időben ápolóként dolgozott egy elmegyógyintézetben és az ottani élményeit próbálta kiírni magából. A No Surprises-ba mindenképpen megkellett volna említened a xilofont ami komoly szerepet játszik a dal zsenialításában, pont ezért zseniális ez az album, mert zeneileg is olyan sok hangszerrel, hanggal, finomsággal dolgoznak, tényleg olyan műfajokat, hangszereket kevernek ami valami elképesztően komplexé (mást tényleg nem tudok mondani :D) teszi az összhatást. A dal én azt olvastam, hogy a harmónia utáni vágyakozásról szól, és ugye megint megjelenik a kisemberség, a kormány, depresszió, többek közt. A Tourist valóban a rohanó világnak szól, de megjegyzem, hogy a gitáros párizsi élményén alapul, ahol amerikai túristák csak végigrohantak a városon és semmit nem fogtak fel annak szépségéből, hangulatából, akárcsak mi a mindennapjainkban.

ThePretender 2014.10.05. 13:05:19

Upsz, kicsit sokat írtam végül, bocsi! Egyébként muszáj megkérdeznem, hogy melyik vagy melyikek a kedvenc számod\számaid az albumról?
süti beállítások módosítása