The night He came Home! Így szól John Carpenter 1978 - as rendezésének plakátja. És ezzel az egy mondattal össze is lehet foglalni a Halloween tartalmát. No persze ezzel a kijelentésemmel nem rossz fényben akarom feltüntetni a történetet, pont ellenkezőleg. Ugyanis erről szól a Halloween, erről szól ez a szenzációs mestermunka. Az elmebeteg Michael Myers ( Nicke Castle ) 15 év fogság és türelmes várakozás után rafinált módon megszökik az elmegyógyintézetből, majd szülővárosa felé veszi az irányt, hogy ott olyan hátborzongató mészárlást rendezzen, amilyet se addig, se azóta nem látott a filmvilág. A Haddonfieldben békésen élő Laurie ( Jamie Lee Curtis ) és barátnői a korai napsütésben még nem tudják, hogy '78 Mindenszentek éjszakája életük legszörnyűbb rémálmává válik majd. Ugyanis Michael Myers hazaért.
És hogy Carpenter munkája miért lesz korszakalkotó remekmű, filmtörténeti mérföldkő? Alapjában véve ennek egyetlen oka van. Nem más, mint az, hogy a Halloween nem akar többnek látszani, mint ami. Nem akar világot megváltani, nem akar nagy szavakat használni. Egyszerűen csak kaszabolni akar, a vérben fürödni, minden horror által adott lehetőséget megragadni, és ezzel új műfajt teremteni. Mert igen, a Halloween a horror egyik legnépszerűbb al - műfaját, a slashert indította el útján. Viszont mielőtt folytatnám, ide kívánkozik egy mondat arról a filmről, ami ténylegesen a legelső igazi slasher a filmtörténelemben. Ez a négy évvel korábbi, 1974 - es Fekete karácsony. Ugyanis a Halloween nem is próbálja titkolni, hogy Bob Clark filmjét veszi alapul. Elég csak a nyitójelenetet megemlítenem, melyben Myers szemszögéből láthatjuk az eseményeket. Ez a jelenet egyértelműen a Fekete karácsony hatása. De szólhatnék még néhány szót a telefonbeszélgetésről is, mikor Laurie barátnője belecsámcsog a kagylóba a vonal túlvégén, ezzel a frászt hozva a lányra. Ezzel is egyértelműen a Fekete karácsonyra utal Carpenter. Tehát amit Bob Clark elkezdett '74 - ben, azt Carpenter tökélyre fejlesztette négy évvel később, így létrejöhetett a slasher műfaja.
Mi a Halloween első számú fegyvere? Hát minden együttvéve. Úgy bizony, az egész film tökéletes egészként működik. Nick Castle arcát szinte soha sem látjuk, de mozgásával fantasztikusan kelti életre a karaktert. Azt a figurát, akinél betegebb, vadállatiasabb, őrültebb szemétládát még nem láttak a filmnézők. Minden, ami békés, ami jó, ami szeretetre méltó, haldokló virágként hervad el Michael Myers közeledtére. Nincs menekvés, nincs kegyelem, nincs segítség. Csak a hulla sápadt álarc mögül rád meredő szemek, és az éles kés, ami a húsodba vág. Mikor Michael Myers feltűnik, megszólal Carpenter eszelősen jó zenéje, hogy ezzel is még elérhetetlenebbé tegye a szörnyeteget. Isteni magasságokba emeli Carpenter a figurát azzal, hogy nem emberként, hanem a Halál Angyalaként, a végzet hírnökeként, a Nagy Kaszásként mutatja be. A filmben multifunkcionális szerepet vállaló rendező eléri, hogy Myers neve egyet jelentsen a koromsötétséggel, a dermesztő félelemmel, a könyörületet nem ismerő kegyetlenséggel. Példátlan, hogy filmes stáb ennyire ügyesen és egyszerű módon ilyen utánozhatatlan hangulatot teremtsen, mint amit a Halloweenban látunk.
Néhány szót ejtsünk a többi színészről is. Igazság szerint mindegyikük jól alakít, és a karakterek se rosszak, de kartonpapírként égnek szénné Myers pokoli aurája nyomán. Jamie Lee Curtis ügyesen kelti életre Lauriet, aki, bátorságának köszönhetően, túléli a gyilkos támadását, de mit ér ez, hiszen miután Dr. Loomis, Myers pszichiátere, azt követően, hogy lelőtte a szörnyeteget, kinézve az ablakon a gyilkos hűlt helyét találja? Ezzel Carpenter halhatatlan démonnak állítja be Myerst, aki miatt többé nem érezhetik magukat biztonságban sem Haddonfield lakói, sem az óvatlan nézők, hiszen The night He came Home!