Movie Tank

Szédülés ( 1958 ) - III. Olvasói Hét

2013. június 14. - Sparrow

Kérte: Bagaj

„ Én voltam az eszköz, te pedig az áldozat. ”

Alfred Hitchcock a thriller atyja, a filmtörténelem egyik legfontosabb alkotója, akit nem szabad, és igazság szerint nagyon nem is lehet megkerülni. A Psycho klasszikus zuhanyzós jelenetének másolatával ma már egy egyszerű tv-reklámban is találkozhatunk, de a Madarakkal kapcsolatban is sok utalásra figyelhetünk fel, ráadásul tavaly film is készült a rendezőről, még ha minőségileg állítólag nem is lett olyan kiemelkedő. Sok-sok mozgókép van a számláján, rengeteg elismert, és sokra tartott művet hozott tető alá. A Psycho, a Hátsó ablak, és a Madarak mellett nyugodtan említhetjük a Szédülést is, mint szintén kiemelkedő alkotást.

vertigo3.jpg

Scottie ( James Stewart ) rendőrként dolgozik, ám súlyos tériszonyban szenved, ami cselekvőképtelenné teszi, aminek következtében egyik munkatársa lezuhan egy emeletes ház tetejéről. Scottie nem bír a bűntudattal, így kilép a rendőrségtől. Ekkor azonban felkeresi őt régi osztálytársa, Gavin Elster ( Tom Elmore ), aki magánnyomozói feladatot akar adni főhősünknek. Scottie vonakodik, de végül belemegy, ugyanis az ügy eléggé érdekes: Elster feleségét, Madeleinet ( Kim Novak ) ugyanis minden jel szerint egy évtizedek óta halott nő lelke szállta meg.

Igazi klasszikus nagy thrillerről van szó. Rejtélyes alaptörténet, izgalmas cselekményvezetés, feszültség, és meglepő csavar. Ezek mind megvannak a Szédülésben. Hitchcock kimért stílusban adagolja az információkat, a különösebbnél különösebb események hálózatába ágyazva. Gondolkodásra ösztönzi a nézőt, teljességgel félrevezeti, aztán alaposan meglepi. A Szédülés fölött egyáltalán nem járt el az idő. Talán pont ez a rendező legnagyobb érdeme: Képes volt igazán időtálló alkotásokat készíteni, amelyek több, mint ötvenöt évvel később is ugyanúgy ütnek, mint bemutatásuk idejében.

vertigo-1958-007-00m-ro9-scottie-madeleine-embrace-in-front-of-waves_590.jpg

Egyetlen dolog azért van, ami nem igazán tetszett, és ez elmondható Hitchcock más filmjeiről is, legalábbis azokról, amikhez szerencsém volt. Ez a probléma nem más, mint a szereplők kimért eleganciája. Kulturált úriemberek és úri hölgyek a szereplők, akik szavaikat és mozdulataikat alaposan megválogatják. Engem ez marhára irritál, valahogy műanyag hatása lesz az összképnek. Persze, ez nyilván személyes fogyatékosság.

James Stewart alakítása fantasztikus! Helye van a legnagyobbak között. Bizonyosságot tesz arról, hogy kimeríthetetlen színészi tárházzal rendelkezik. Rátudunk hangolódni a személyiségére, tudunk vele együtt izgulni, és egy thrillernél ez az egyik legfontosabb szempont. Kim Novak játéka is egészen lenyűgöző, és hogy milyen gyönyörű volt ez a nő, aztamindenit!

A Szédülésben fontos szerephez jut a félelem Scottie tériszonya képében, az őrület és a bűntudat egyvelege, majd a megszállottság is. Mindezeket a rendező és Robert Burks operatőr kiváló vizuális ötletekkel teszik hatásosabbá. A hirtelen fókusztávolság-váltás valóban kiváltja a tériszonyérzetet, és Scottie rémálomjelenete is piszkosul hatásos. A befejezésben pedig fekete hangulat kíséretében jelenik meg a bűn és bűnhődés témaköre. Az összképet pedig Bernard Herrmann gyönyörű zenéje teszi teljessé.

Műremek. Kétségtelenül ebbe a kategóriába sorolandó a Szédülés. Makulátlan thriller, ennyi év után is beszippant és két órán át el sem enged. 9/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr605360873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása