Közolvasói Közlemény: Még egy toplistával bővül a program. Január 22.-én publikálom a TOP5 Legjobb Animációs Filmek 2012-ből listát délelőtt, így a TOP10 legrosszabb filmek lista délután kerül ki.
Most pedig jöjjenek a zenék!
Az eredeti zene sokféleképpen lehet jó. Lehet tökéletes aláfestés az akciójelenetekhez, hangulatfokozó hatású mondjuk egy motivációs beszéd alatt, de az is előfordul, hogy szerves részét képezi a történetnek. Többször találkoztunk már azzal a jelenséggel is, hogy a zene a legnagyobb pozitívuma az adott filmnek. 2012-ben rengeteg jó filmet láthattunk, melyek nézése közben sokszor kaptuk magunkat azon, hogy az épp aktuálisan szóló zene fokozatosan beissza magát a tudatunkba. Ez az a jelenség, amikor a produkció megtekintése után aktívan emlékszünk a zenére is, ami a sablonosabb scoreok esetében elszokott maradni. A zeneszerzők tavaly is alkottak maradandót. Lássuk a tíz legjobbat! A listában a teljes lemezek vannak rangsorolva tokkal-vonóval, minden számmal együttvéve.
10. Bosszúállók - Alan Silvestri
Silvestri csinált már sok mindent, legemlékezetesebb munkája kétségtelenül a Vissza a jövőbe zenéje. A Bosszúállók producerei így biztos kézbe helyezték a hanganyag sorsát. Kétségtelenül a Bosszúállók zenéje leginkább az aláfestő fajtába való, nem valószínű, hogy gyakran fogjuk önmagában meghallgatni, viszont ebben a kategóriában rendhagyó módon kiváló. Benne van a film hangulata, és ez kell leginkább egy eredeti filmzenéhez.
9. Pi élete - Mychael Danna
Az egész lemeznek kissé altatódal hatása van. Egy egész picit talán elvont, úgy is fogalmazhatnék, hogy magasabb röptű, mintha az istenek világából szólna a muzsika. Persze, hangsúlyozom, ezt egyáltalán nem epikusnak kell értelmezni, ugyanis a Pi életének zenéje minden, csak nem epikus. A pozitív skála másik végén helyezkedik el. Egy szóval úgy jellemezhetném, megnyugtató. És ez, ismervén a történetet, nagyon érdekes, és ügyes húzás.
8. Lincoln - John Williams
Spielberg örök zeneszerzőpajtása, John Williams, ezúttal sem hazudtolta meg magát, és igencsak beleélős lemezt adott ki a kezei közül. Ebben minden benne van, amiről a Lincoln szól. Williams muzsikája tiszteleg, fejet hajt az amerikai történelem rég letűnt dicsősége, és legnagyobb alakja előtt. Ha a zeneszerző előrelátó, akkor már a polcot is kifényesítette az Oscar-szobornak.
7. A sötét lovag: Felemelkedés - Hans Zimmer
Ahogy a kezdeti szárnypróbálgatások után az egész trilógia epikus módon teljesedett ki, úgy erőteljesebb itt már Zimmer soundtracksora is, mint a korábbi két alkalommal. Nagyszabású dallamok, változatos körítés a visszatérő főtémának, és rengeteg kreatív ötlet. Egyszerre aláfestő zene is, de tökéletesen megállja a helyét önálló hallgatás során is.
6. Dredd - Paul Leonard-Morgan
Az ilyen tömény gépzenét én általában zsigerből utálom, éppen ezért nagy szó a Dredd szereplése a listán. Az ok egyszerű: A score brutális módon dinamikus, olyan erővel tapaszt a fotelba, hogy azt hiszed, menten belehalsz. Sok rokonával ellentétben mérhetetlenül kreatív is, és a filmet uraló anarchikus hangulatot is csont nélkül adja vissza.
5. Felhőatlasz - Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer
A Felemelkedéshez hasonlóan ezúttal is azt tapasztaljuk, hogy egy adott főtémát hallgathatunk többször, más-más körítésben, ahogy a film is több különböző síkon játszódik. A Felhőatlasz zenéje egyszerűen gyönyörű, magával ragadó, könnyfakasztó, különösen a film nézése közben. Ha kell, elgondolkodtat, máskor viszont csak simán szórakoztat. Kiváló!
4. A hobbit - Váratlan utazás - Howard Shore
Howard Shore megtudta ismételni A gyűrűk ura esetében véghezvitt bravúrját és tető alá hozta az év egyik leghosszabb, legszínvonalasabb, legváltozatosabb zenéjét, amelyben a könnyed, játszadozó dallamok mellett, a fantasy eposzhoz méltó erőteljes ütemek ugyanúgy helyet kapnak, mint a LOTR esetében.
3. A messzi dél vadjai - Dan Romer, Benh Zeitlin
Íme a példa arra az esetre, amikor a zene szerves részét képezi a történetnek. Zeitlin, nem csoda, hogy a rendező a zeneszerző is, mintha mesélne minden egyes dallammal ugyanúgy, mint a pazar narrációval. Érdekes, és kissé groteszk a muzsika, hiszen míg a film sokszor nyomasztó, addig a zene rendszerint víg dallamokkal hozakodik elő, ezzel erősítve a lenyűgöző mestermű többszintű értelmezési módját.
2. Végzetes hazugságok - Cliff Martinez
Nagyon, nagyon szép, engem legalábbis mélyen megérintett az Arbitrage lemezének minden egyes dallama. Ez azért nagy szó, mert összességében elmondható, hogy az összes szám ugyanarra a kaptafára készült, és mégis bántam, mikor véget ért a score. Nagyon, nagyon mélyen sikerült Martineznek megfognia a film lényegét, mely azért jóval a felszín alatt rejtőzik.
1. Az Argo-akció - Alexandre Desplat
Ez a zene egyszerűen nem illik a filmhez, amihez íródott. Vagy mégis? Ha belegondolunk, Ben Affleck, főleg a produkció második felében, olyan tökéletesen táplálja a feszültséget, hogy a végkifejlet könnyfakasztóan katartikus. És ugyanez igaz a zenére is. Felemelő, magával ragadó dallamok váltják egymást, kiegészülve a bizonyos közel keleties elemekkel. Akárcsak Az Argo-akció fináléja, úgy a zenéje is könnyfakasztó.