Kérte: Frog
Guy Ritchie 2005-ös filmje bonyolult eszmefuttatás az egoról, annak hatalmáról, uralkodásáról az emberi elme felett, stílusos gengszterfilmköntösbe bújtatva. A rendező, akár a későbbi Spíler esetében, ezúttal is morbid hangvételét veszi elő, de egy kicsit másképp alkalmazza, mint az előbb említett műben. A stílus tolmácsolásában pedig olyan színészek vannak segítségére, mint Jason Statham vagy Ray Liotta.
Jake Green ( Statham ) frissen szabadul a börtönből, és nemsokára célba veszi régi riválisát, a kaszinóguru Dorothy Machat ( Liotta ). Viszont túl nagy fába vágja a fejszéjét, és rövid időn belül egy olyan játéknak válik a részévé, amit nem tud irányítani, és ami túlmutat az alvilági viaskodásokon. A rejtély kulcsát sokkal inkább belül kell keresni.
A filmben gyakran elhangzik, hogy az ellenség ott bujkál, ahol az ember utoljára keresné. A forgatókönyv elhiteti velünk azt, hogy pontosan tudjuk, mi történik, tisztában vagyunk a látottakkal. Azonban a filmvégi fordulat egyértelművé teszi számunkra, hogy akárcsak Jake, mi is végig zsákutcában tapogatóztunk. És az, hogy a szkript ilyen szinten képes meghülyíteni a nézőt, nagy bravót érdemel. Ahogy írtam a bevezetőben, a Revolver lényege az ego bemutatása, avagy az ember legnagyobb ellenfele önmaga. A fináléban letisztul a kép, és a direktor egy csapásra világossá teszi előttünk a film üzenetét. Erről egyelőre ennyit, mert ez már lassan spoiler-zóna. De a lényeget beburkoló külső cselekmény is izgalmas, tipikus gengsztersztorit láthatunk megelevenedni. Ami még nagyon fontos, az a szövegkönyv. A Revolvernek ez talán a legtökéletesebb eleme. Mert senki sem mondhatja, hogy nem szájtátva hallgatta Statham monológját a magánzárkában töltött évekről, és a visszatérő mondatok - vagy nevezzük őket bölcsességeknek - is rendszeresen elgondolkodtatnak.
A vizualitás is remek megoldásokban gazdag. Kifejezetten tetszett a vágás, van jelenet, ahol a kiváló sem elég jelző rá. A lassítások a remek betétzenékkel pazarul működnek. A fényképezés a Spílerhez hasonlatos, a sötét tónusok dominálnak.
A Revolvert már csak azért is érdemes megnézni, mert itt lehetőségünk van Jason Stathamet hajjal látni. Viccen kívül: Statham élete egyik legjobbját nyújtja, különösen a film végén hatásos, mikor karaktere önmagával veszekszik. Ray Liotta sátáni fizimiskája már annak idején, a Nagymenőkben is működött, ezúttal, még egy kicsivel több színészi tapasztalat kíséretében már sokkal kiválóbb alakítást produkál az aktor. Macha állandó beszart feje megér egy jó nagy misét. Utóbbi fő bérgyilkosa Sorter, akit Mark Strong kelt életre. Nincs vita, Strong toronymagasan viszi a prímet, az eddig általam látott szerepei közül simán ez a number 1.
A Revolver hangulatos, kreatív, értékes üzenetet közvetítő gengszterfilm, remek rendezéssel és elsőosztályú színészgárdával.