Movie Tank

Krisztus utolsó megkísértése ( 1988 )

2014. március 20. - Sparrow

„Miért akarod megváltani a világot? Nem elég neked a saját bűneid terhe?”

Martin Scorsese életműve túlnyomórészt gengszterfilmekből áll, de időszakosan mindig megszállja az öreget a rövid időre szóló változás szele, és kipróbálja magát valamilyen teljesen másféle műfajban. Csinált már sportfilmet (Dühöngő bika), a filmművészet oltárán tisztelgő remekművet (A leleményes Hugo), izgalmas pszichothrillert (Viharsziget), és Jézus-filmet is. Ez utóbbiról lesz most szó.

christ2.jpg

A produkció elején az alkotók leszögezik, hogy a film elkészítésekor nem a bibliai evangéliumokat vették alapul, hanem kizárólag Nikos Kazantzakis regényét. A történet Jézus jól ismert történetét követi végig, azonban a megszokottól eltérő aspektusból vizsgálja az eseményeket, és rengeteg hangsúlyt fektet Krisztus emberi oldalára, az utolsó fél órában pedig egy olyan lenyűgöző, és elképesztően bátor finálét prezentál, amire szavakat is nehéz találni.

A forgatókönyv nemes egyszerűséggel nagyszerű. A megváltót kétkedő, rettegő emberként festi le, aki kezdetben, mint valami skizofrén, a földön fetreng, és próbálja kiűzni Isten hangját a fejéből. Persze, jól tudja az igazságot: „Istent nem lehet kiűzni.” Idővel persze átadja magát az Úrnak, elfogadja őt apjának, és hirdetni kezdi az igét. Ám végig ott van benne a rettegés, és ahhoz, hogy küldetését beteljesítse, önmagát kell legyőznie. Kétkedését, kicsinyes, emberi vágyait, és a halálfélelmet. Ez a brutális belső küzdelem szinte könnyfakasztó erővel érződik, és ahogy halad előre a cselekmény, úgy válik egyre keményebbé. Az egész emberiség függ tőle, de vajon van-e annyi erő Jézus Krisztusban, hogy valóban feláldozza magát értünk? Na, és amikor úgy két óra után eljutunk addig, hogy erre a kérdésre választ várunk, akkor érkezik a csavar, amitől az állam is leesett. Olyan utolsó fél órát kapunk, ami filmtörténeti jelentőségű. Minden megváltozik, átértékelődik, és Paul Schrader forgatókönyvíró ( nyilván az eredeti regényt alapul véve ) kegyetlenül hagy minket határozatlanságunk örvényében sínylődni, és vallási hovatartozástól függetlenül szinte kétségbeesve könyörgünk magunkban Jézusnak a megváltásért. Itt nem mehetünk el szó nélkül Júdás karaktere mellett sem, aki egy elképesztően érdekes újraértelmezést kap, és a figura így nagyban növeli a sztori üzenetének erejét. Én személy szerint elvágtam volna a filmet az utolsó jelenet előtt, mert ezzel a film hátborzongató magyarázatot adhatott volna arra, hogy miért történt Jézus kereszthalála óta is annyi szörnyűség a világban, miért érződik úgy, hogy elmaradt a megváltás. Persze, a készítők által választott befejezés is majdnem olyan jó, mint az én verzióm. A film pozitív üzenetet választ végül, és azt sugallja, hogyha még maga A Megváltó is kapott egy újabb esélyt, akkor mi is joggal reménykedhetünk a megbocsátásban.

christ.png

Hogy hívják az Istent? Erre a kérdésre sokan sokfélét szoktak válaszolni, de én egyre inkább hajlok arra, hogy a megfejtés nemes egyszerűséggel Martin Scorsese. Lassacskán már a Mester teljes életművét megnézettnek tekinthetem, és mivel egy-két kivételtől eltekintve minden alkotását láttam, bátran kijelenthetem, hogy a filmtörténelem százhúsz évének egyik legmeghatározóbb művésze a sűrű szemöldökű Marty bácsi. Mindezt csak jobban megerősíti a Krisztus utolsó megkísértésében mutatott rendezői munkájával. Scorsese elképesztő jelenetkoreográfiákat állított össze, amelyek sokszor kifejezetten földöntúlinak, álomszerűnek hatnak, Jézus különböző látomásai pedig még inkább elvontabb ábrázolásmódot kapnak, amelyektől ezek a képsorok kifejezetten félelmetes, sejtelmes hatást tudhatnak magukénak. A mű egyik fontos szempontja az Ószövetség és az Újszövetség eszméinek ütköztetése, azaz a bosszúálló és a megbocsátó Isten hatalmának összemérése, és a direktor különösen misztikus hatású képekkel érzékelteti ezt a nem e világi harcot. Scorsese emellett még Michael Ballhaus operatőrrel is fantasztikusan dolgozik össze, így az időnként hirtelen nagyon dinamikussá váló kameramunka pazarul érzékelteti a történet fordulópontjait.     

Willem Dafoe rendkívül érdekes választás volt Jézus Krisztus szerepére, hiszen a színészóriásnak nagyon nem olyan a fizimiskája, amit eltudnánk képzelni A Megváltó arcaként. Ám Dafoe maximálisan meghálálja a belé vetett bizalmat, és óriásit alakít. Játéka gyakran szándékosan visszafogott, hogy a megfelelő pontokon még nagyobbat robbanjon, és valóságos eufórikus állapotba hozza a nézőt. A főszereplő teljesítményéhez egyedül a Júdást életre keltő Harvey Keitel munkája mérhető, aki a szintén vívódó, átértelmezett karaktert maximális profizmussal kelti életre, és különösen abban az ominózus filmvégi jelenetben parádézik, amikor megjelenik a halálos ágy mellett és ítéletet mond.

A Krisztus utolsó megkísértése igazi remekmű, és Scorsese eme alkotásával is bizonyítja, hogy nem csak a gengszterélet ábrázolásához ért, hanem jóformán minden máshoz is, ami kamera előtt játszódik. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr825870620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lakol3 2014.03.21. 07:55:33

A megváltás csak akkor teljes, ha a Megváltó nem kényszerből, az isteni akarat beteljesítőjeként, hanem emberként is elfogadja ezt és vállalja. A között, amikor a Megváltó magára marad a keresztfán ("Miért hagytál magamra engem") , és a között, amikor meghal, van egy pillanat. Ez az, amiben az alternatív élet zajlik, aminek a vége az, hogy az ember Jézus is megérti, hogy a megváltás csak akkor lehet teljes, ha szabad akaratából történik. Ha komolyan belegondoluk, nagyon is keresztény gonodolat.

2Bvx2B 2014.03.21. 08:02:32

Kérem...
Szépen...
Akár csúnyán is...
Ne istenezzünk le, akár kedvenc rendezőnket se, de Istennek, vagyis a Teremtőnek nevezni egyenesen Istenkáromlás.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.21. 09:45:23

@2Bvx2B: Azt csak amolyan poénféleségnek szántam, mint ahogy a Motörhead-rajongók is egyfolytában Istennek nevezik Lemmyt. De persze, értem a felháborodásod, és tisztában vagyok vele, hogy kényes témáról van szó. Elnézést kérek, hogyha felzaklatott, amit írtam.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.03.21. 13:50:18

Jó film? Akkor azért tiltotta le a katolikuss egyház kétszer is az rtlklubb képernyőjéről...

safranek 2014.03.21. 13:53:32

Kár, hogy eddig mindíg letiltották, amikor a valamelyik TV be akarta mutatni! 1997-ben az RTL beakarta, de az egyházak tiltakoztak. Az RTL levette a műsorról, erre az ORTT (NMHH) jól megbüntette!

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.03.21. 16:29:09

önbizalomban azért nincs hiány:' Persze, a készítők által választott befejezés is majdnem olyan jó, mint az én verzióm'

valamint bliff evangéliuma

2Bvx2B 2014.03.21. 17:35:44

@Sparrow: Köszönöm az indulatmentes választ, az indulatoktól fűtött megjegyzésemre.
Erre már illik tisztességgel válaszolni, szóval:
Mindig ügyelek rá, hogy az "isten" és az "Isten" kifejezést következetesen használjam írásban (mivel szóban a kis- és nagybetűket elég nehéz megkülönböztetni). Ugyanígy vagyok az "úr" és az "Úr" kifejezésekkel, egyszerűen nem vagyok hajlandó egy emberi személyt "Úrnak" titulálni.
Apróságnak tűnik, de nekem így áll össze.
A film szerintem is egy géniusz alkotása, mint az alapját szolgáló könyv is.
Amennyiben érdekelnek a hasonló, a megszokottól eltérő alkotások, úgy ajánlom figyelmedbe, "Popper Péter: Pilátus testamentuma" című könyvét.
Szívélyes üdvözlettel:
2Bvx2B

ThePretender 2014.03.21. 19:49:25

Biztos hogy jó a film és emellett még egy nagyon erős karakterdráma, fontos mondanivalóval, DE én eléggé távol állok ezektől az istenes hablatyoktól, szerintem vicc az egész vallás, a bibliával meg a többi ponyvával együtt, ezért félek hogy annak ellenére hogy ez egy olyan film amit levetettek a műsorról mert egy fikció és másként mutatja be jézust mint mondjuk az evangéliumokban, nem fog tetszni. Nagyon erősen vallásos a film? Mert tényleg félek megnézni, pedig minőségileg tuti hogy jó, csak engem annyira hidegen hagynak ezek a keresztény vonatkozású alkotások...

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.21. 20:04:02

@2Bvx2B: Köszönöm a kulturált választ (amúgy én az előző kommentedet sem éreztem különösebben indulatosnak). Az általad ajánlott filmre pedig mindenképpen vetek majd egy pillantást.
@ThePretender: Én sem vagyok vallásos, de hogyha az egyház is úgy mutatná be Jézust, illetve úgy kezelné a Megváltó-képet, ahogy ez a film teszi, akkor több szimpátiát éreznék az egész iránt. Maga a katolikus egyház szerintem is vicc-kategória, hogyha jobban belegondolok, hogy több ezer év óta mennyi embert hülyítenek. De emiatt aztán nem fogom megfosztani magamat egy maradandó filmélménytől. :D

ThePretender 2014.03.21. 20:08:34

Amúgy Scorsese egy Isten, tökmindegy milyen I-vel írjuk. Nem mondanám hogy gengszterfilm rendező, 3 gengszterfilmje van azt hiszem, ezeken kívül pedig már rengeteg mindenben kipróbálta magát, vígjáték (komédia királya), dráma (pl. taxisofőr de akár ez is), szürrealista mozi (lidérces órák), thriller (cape fear) és még sorolhatnám. De ezeknek főleg az-az erősségük hogy ha megnézel egy Scorsese filmet utána pedig egy másikat alig veszed észre hogy mindkettő ugyanaz az ember keze alól jött ki. Pl. megnézed a Nagymenőket utána ráismersz a Cape Fear-re? Vagy a Taxisofőr után a Lidércek órákra? A Casino után a Komédia királyára? Én nem igazán! ÉS ebben rejlik a zsenialitása.

ThePretender 2014.03.21. 20:10:53

@Sparrow: Igen, azt tudom is hogy nem szabad összemosni mert a katolikus egyház kb. megtagadja ezt a filmet és eretneknek tekinti. Csak a téma maga engem annyira nem izgat. Aztán ki tudja, teszek vele majd egy próbát, már asszem meg is van a gépemen.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.21. 20:17:09

@ThePretender: Hát azért Nagymenők, Casino, Aljas utcák, A Wall Street farkasa, A tégla, ezek mind gengszterfilmek, illetve a Taxisofőrben is van egy adag a Mester gengszterfilmes stílusából.
De kétségtelenül van sok másféle filmje is, ám a gengsztermozijai vannak pályája legfontosabb mérföldköveiként számon tartva. Ahogy írtam, lassan már az összes Scorsese-filmet megnézettnek tekinthetem, és akkor jöhet egy toplista. Alig várom, hogy végre összeállíthassam. :D Bár, azért erre várhatóan még nem mostanában fog sor kerülni.

kuvahara 2014.03.21. 20:38:34

@2Bvx2B: Jellegzetesen keresztényi hozzáállás; tiltani valamit azonnal, ami neked nem tetszik. Tudod mit? Carl Sagan az isten. Tudod mit? Isaac Newton az isten. Tudod mit? Moldova György az isten. Tudod mit? Mick Jagger az Isten. Sparrow, te meg miért húzod be azonnal füled-farkad, ha egy műkeresztény rád pirít? Olyan volt már, hogy egy keresztény mondta volna, hogy "tisztelem az ateizmusodat"? Soha. Pedig az ateisták még gondolkodnak is. 2B akárki, magadat meg a nyájat tartsd kordában, a gondolkodókhoz meg hozzá se szólj!

2Bvx2B 2014.03.21. 20:46:46

@kuvahara: ...és ne felejtsük ki, hogy "kuvahara" is egy isten.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.03.22. 10:32:08

@kuvahara: Tiszteletben tartom 2Bvx2B véleményét (még akkor is, hogyha az szöges ellentétben áll a saját álláspontommal), mert kulturáltan írta le, és nem kezdett el anyázni, mint ahogy azt jó páran tették már, hogyha nem értettek egyet azzal, amit leírtam.

Amúgy egyetértek veled abban, hogy rendkívül idegesítő az, amikor egy igazán vallásos, hithű keresztény nem hajlandó elfogadni az övével ellentétes véleményt. De 2Bvx2B a kommentjei alapján nem tűnik ilyesfajta, elvakult hívőnek.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2014.12.27. 09:57:52

Karácsony alkalmából megnéztem... Engem nem fogott meg ez a film annyira, mint amennyire vártam. Ebben részint közrejátszott az, hogy ismertem a film csattanóját, de elsősorban Jézus karakterével volt problémám. Valahogy egy egyszerű hülyegyerek benyomását keltette, akit csak magával sodortak az események, és egy idő után maga is elhitte, amit mondott.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2015.04.08. 06:17:37

@pingwin: "önbizalomban azért nincs hiány:' Persze, a készítők által választott befejezés is majdnem olyan jó, mint az én verzióm'"

Pedig ez sztem is így van. Tehát hogy csak majdnem.

Amúgy sztem a legutolsó jelenet üzenete, nameg annak eleve elkészülte ill. annak "nem kivágása" a filmből bizonyítja leginkább Scorsese vallásosságát, és ezzel együtt azt hogy nem volt semmi rossz szándéka a filmmel.

Mert képzeljük el mindezt egy ateista ember rendezésében, akkor könnyen lehet hogy valóban Jézus Istenhez való könyörgésénél ér véget a film, sőt, talán egy éppen arra bóklászó római végül még le is döfi. (Ott én egyébként azt hittem hogy tényleg ez fog történni, majd a zene felerősödik és stáblista.)
süti beállítások módosítása