Egy jelenet mind felett, avagy vásároljon mozijegyet öt perc miatt!

2015. augusztus 24. - Sparrow

Az utóbbi időben több esetben is felfigyeltem olyan filmekre, amelyekben egyetlen jelenet volt igazán kiemelkedő. A produkció összképéből toronyként kiugró képsor köré felhúzott film erősen muszáj-hatást kelt ezekben az esetekben. Olyan érzésünk lehet, mintha készült volna egy jó jelenet, ám ahhoz, hogy ez moziforgalmazásba kerülhessen, kellet még százpercnyi anyag, amit kénytelenek voltak összedobni az alkotók. Nyilvánvalóan nem előzetes szándékosságról van szó, egyszerűen csak így alakul az alkotói folyamat. Lehet az ilyen produkció egészében rossz vagy jó, az összkép minőségétől függetlenül akad benne egy olyan jelenet, amelyben érezzük, hogy minden tökéletesen összeállt, és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy valamilyen videómegosztón vagy a filmben odatekerve csak ezt az egy epizódot nézzük újra és újra, míg az egész művet elejétől a végéig meglehetősen ritkán tekintjük meg többször. Ahogy ezen tanakodtam magamban, szépen sorban ugrottak be a kategóriát erősítő példák, így most ezekből osztanék meg egy csokorra valót.

saving-private-ryan2.jpg

Pokolba taszítva (2009)

Az egy jelenet a többi felett: Na ezt most pont nem akarom konkrétumokkal elspoilerezni, de annyit elárulok, hogy a zárósnittről van szó, a filmvégi, óriási fordulatról.

Sam Raimi karrierjének egyértelmű mélypontja ez a hihetetlenül pocsék horror, ami teljes hosszában a legjobb esetben is csak önmaga paródiájaként képes funkcionálni. Viszont ez az alkotás is azon művek sorát erősíti, amelyek végignézését utólag csak azért nem bánjuk meg, mert befejezésük nagyot ütött, ezért nem sajnáljuk a rájuk szánt időt. A Pokolba taszítva valóságos kínszenvedés, rémesen gyenge horror, ám a cselekmény óriási csattanóval varrja el a főszálat, így utólagos szájízünk sem lesz végül kibírhatatlanul keserű.

drag-me-to-hell.jpg

 

Fruitvale Station (2013)

Az egy jelenet a többi felett: A szilveszteri metrójáraton történt félreértés eredményeképp megszülető igazságtalanság és tragédia.

Ryan Coogler olyan valós eseményről forgatott filmet, amit nem szabad elfelejteni, ám ugyanakkor maximum egy híradó rövidebb riportjához lenne csak elég. Nagyjátékfilmet építeni a finálé negyed órája köré teljes mértékben indokolatlan lépés volt. A készítők a saját csapdájukba szaladnak bele, mert habár tehetségesek, képességeikkel a játékidő nyolcvan százalékában a nagy semmit kell minőségien előadniuk. De az utolsó tizenöt perc tényleg üt.

fruitvale-station.jpg

 

Ryan közlegény megmentése (1998)

Az egy jelenet mind felett: Partra szállás az Omaha Beach-en.

Steven Spielberg megosztó stílusának eredményeképp létrejött megosztó életművének egyik valóban gyengébb, ugyanakkor nagyon túlértékelt darabjáról van szó. A szentimentális dicshimnuszokkal átitatott, közel háromórás toborzófilmnek kevés igazán értékes képsora van, ám a hosszú nyitójelenet, amely a normandiai partraszállás vérfürdőjét regéli el, maga a tömény filmművészeti zsenialitás. A játékidő többi részében alulteljesítő Spielberg-et itt megszállta valami, és a háborús filmek történetének egyik legemlékezetesebb húsz percét rendezte meg Janusz Kaminski operatőr elsőosztályú asszitálását kihasználva.

saving-private-ryan.jpg

 

Mission: Impossible III (2006)

Az egy jelenet mind felett: A hídon vonuló konvoj megtámadása, támogatva Tom Cruise balerinákat megszégyenítő kocsiajtónak csapódásával. 

A franchise aranykora előtt középszerű alkotások születtek, és ezen sajnos J.J. Abrams sem tudott változtatni, bár tény és való, hogy ő már kezdett ráérezni valamire. Ezt mi sem példázza jobban, mint az eszelősen ütős hidas jelenet, ami gond nélkül taszítja a feledés homályába a játékidő összes többi etapját. Elképesztő akciókoreográfia, nagyszabású látvány, és csordultig feszült izgalom együttese jellemzi ezt a néhány percet.

mission_impossible_3.jpg

 

Minden héten háború (1999)

Az egy jelenet a többi felett: Tony D'Amato edző csapatának tartott motivációs beszéde a nagy meccs szünetében.

Oliver Stone filmje ügyes sportdráma, és egyáltalán nem azt mondom, hogy nincsenek egyéb emlékezetes jelenetei, mert igenis vannak, de ez az ötperces emócióbomba toronymagasan emelkedik ki az összképből. Minden idők egyik legütősebb filmes monológja a legendás Al Pacino pazar előadásában.

any-given-sunday.jpg

 

Harry Potter és a tűz serlege (2005)

Az egy jelenet a maradék felett: Voldemort feltámadása a temetőben.

Chris Columbus nagyszerű családi filmjei, és Alfonso Cuarón szinte már mesteri harmadik felvonása után valamiért megérkezett Mike Newell és elindította a Harry Potter franchise-t a lejtőn. Ez egy logikátlan, unalmas, rosszul szerkesztett fantasycska, amit viszont sikerül megmenteni a teljes bukástól azzal a bizonyos temetőbéli képsorral. Mintha a komplett stábot lecserélték volna erre a jelenetre, annyira elüt a minősége a film egészétől. Dermesztően erőteljes fényképezéssel, kőkemény drámai történetfordulatokkal, és majdhogynem horrorisztikus hangulattal találkozhatunk ebben a néhány perces etapban.

harrypotter4_1.jpg

 

Kingsman: A titkos szolgálat (2014)

Az egy jelenet a többi felett: Kölcsönös tömegmészárlás a templomban.

Egyáltalán nem szerettem ezt a filmet, amin nem is lepődtem meg, hiszen Matthew Vaughn művészete nem az én világom, viszont a kellemes csalódásban azért reménykedtem. Nem jött el, de ez most mindegy is, hiszen valószínűleg a produkciót kedvelőknek is egyetlen képsor marad meg igazán élénken az emlékezetükben. A templomban váratlanul egymásnak ugró emberek generálta brutális vérfürdő mocskosul önkényes, ám ettől függetlenül el kell ismerni, hogy technikailag és rendezésileg vérprofi ez a párperces szakasz. Ezt még újra is nézegetném párszor, mellőzve a körötte lévő, langyos kémparódiát.

kingsaman.jpg

 

Ha ölni kell (1996)

Az egy jelenet a többi felett: Matthew McConaughey védőbeszéde a film végén.

Joel Schumacher filmjéről szeptemberben, az V. Olvasói Héten lesz még szó bővebben is. Ebben a bírósági drámát a thrillerrel keverő alkotásban akadnak még rendkívül ügyes jelenetek bőséggel, ám a főszereplő monológja után a játékidő minden más momentumát eltörpülni érezzük emlékezetünkben. Zsigerig hatoló, megrendítő jelenet, egyszerűen felejthetetlen. A produkció csúcspontja.

haolnikell.jpg

 

Az ember gyermeke (2006)

Az egy jelenet a többi felett: Theo vágatlanul vág át a felkelésbe forduló utcákon.

Alfonso Cuarón remeke természetesen számos nagyszerű elemet tartalmaz, elég ha most csak a zseniális alapötletet és a fényképezés rideg színvilágát említem. Viszont akad egy snitt a szűk két órában, amitől boldog-boldogtalan összehugyozza magát a gyönyörtől. Cuarón minden idők egyik legemlékezetesebb vágatlan jelenetét rakta össze. Részletgazdag, feszült, megbabonázó képsor.

childrenofmen.jpg

 

Amerikai pite (1999)

Az egy jelenet mind felett: Jim megkúrja a pitét.

Az elmúlt húsz év egyik legtöbbet idézett tinivígjátékában akadnak jó poénok bőséggel (bár szerintem az eredeti csapatot újraverbuváló A találkozó simán veri ezt az első részt), ám erősen valószínűsíthető, hogy amennyiben a készítőknek nem ugrik be az a bizonyos elmebeteg kép, amiben a szüzességét megszállottan elveszíteni akaró gimnazista megfarkal egy tál almás pitét, el sem készült volna a film. Maradandó, sokszor újra felidézett momentum, és azt, hogy ez az a bizonyos mozijegyet érő öt perc, mi sem bizonyítja jobban, mint a tény, hogy a film címe is ebből a képsorból eredeztethető.

american_pie.jpg

 

Acéllövedék (1987)

Az egy jelenet a többi felett: A kiképzés.

Igen, ez a film kivételt képez a posztban, hiszen itt nem egyetlen jelenetről, hanem egészen konkrétan a játékidő teljes első feléről van szó. Az Acéllövedék története két részre határolható. Az első a katonák kiképzését, a második pedig egy vietnami akciójukat mutatja be. A fordulatot jelentő tragédiával megkoronázott kiképzés mellett eltörpül a cselekmény második fele, így ezúttal nem öt percért, hanem egy óráért vesszük meg a mozijegyet, így ez a cím nem is igazán illik a cikkbe, viszont muszáj volt megemlítenem, hiszen rendkívül szembetűnő ez a kontraszt.

fullmetal.jpg

 

Ez lett volna egy csokorra való egy nagy jelenet+hozzá egy extra film. Nem mondom, hogy nem lesz folytatása a posztnak, mert lehet, hogy hamarosan megint sikerül összegyűjteni néhány példát, és akkor természetesen érkezik a második rész.

U.I.: Tudom jól, hogy a balerinák nem szoktak kocsiajtóknak csapódni, de azért értitek...

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr437721288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.24. 12:12:00

Most az jut eszembe, amit Lindelof írt pár napja a Trónok harcáról: ahhoz, hogy legyenek nagy pillanataid, kellenek kevésbé nagy pillanatok, amelyek megalapozzák ezeket. Nyilván nem állhat egy film végeláthatatlan akciójelenetekből meg Al Pacino-monológokból, ezek azok a csúcspontok, amelyre az összes többi momentum felvezet. (És most azt nem is mondom, hogy bőven lehetne vitatkozni olyanokon, hogy pl. Children of Men autós jelenete nem-e ugyanolyan jó vagy jobb, mint a vége...)
Nyilván ez nálad kontrasztosabb így, hogy a Kingsman, az MI3 vagy a Ryan közlegény összes többi részét fosnak tartod, de alapvetően minden filmmel így van ez.

A másik meg, hogy a változatosság ellenére is kicsit szerintem alma a körtével esete, ki van ragadva egy akciójelenet vagy egy monológ, hogy nincs hozzá hasonlatos, de lehet, hogy a film többi része nem is ezzel akar lenyűgözni, hanem pl. a humorával vagy az érzelmességével. Tudom, hogy a lista sok szereplőjére ez nem igaz, de pl. az Any Given Sundayt is akkor lenne igazán korrekt szerepeltetni, ha mondjuk Pacino végigmonologizálná, vagy a Children Of Ment akkor, ha egy akciófilm lenne.

Viszont ennek kapcsán arról tényleg érdekes beszélni, amikor a film az elején-közepén ellövi a puskaporát és utána már nem marad semmi (ami igaz is a lista nagyon sok szereplőjére), szerintem egy fokkal relevánsabb megközelítés ezen filmek kapcsán, mint az "egy jelenet és más semmi".

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2015.08.24. 13:19:24

@danialves: "de pl. az Any Given Sundayt is akkor lenne igazán korrekt szerepeltetni, ha mondjuk Pacino végigmonologizálná, vagy a Children Of Ment akkor, ha egy akciófilm lenne."

Értem, hogy érted, de szerintem hogyha kettő teljesen különböző stílusú filmet, például egy thrillert és egy romantikus drámát össze tudunk hasonlítani a minőség szempontjából, akkor egy filmen belül kettő teljesen különböző stílusú jelenetet, például egy autós üldözést és egy nagy monológot is összemérhetünk ilyen módon, tehát a minőség szempontjából. Hiszen ahogy műfajtól függetlenül mindkettő film, úgy stílustól vagy elképzeléstől függetlenül mindkettő jelenet, tehát egy kategóriát képvisel, összehasonlítható.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.24. 13:26:42

@Sparrow: Ez abszolút jogos, csak én ez alatt nemcsak azt érteném, hogy nincs olyan jó monológ egy filmben, mint akciójelenet, hanem a műnek sokkal absztraktabb vonásait is, amelyek nem bonthatók le így jelenetekre. És itt csatolnék vissza az első gondolatomhoz, hogy ahogy kell minden műnek az építkezés, úgy mondjuk a Kingsman szatíráját, az MI3 dinamikáját, vagy a Children of Men katarzisát sem feltétlenül lehet úgy megfogni, hogy "na itt volt egy baromi jó jelenet".
De akár megfogalmazhatnám ezt úgy is, hogy lehet, hogy egy mű tele van remek szövegekkel, de ha azok nincsenek egy monológba belepakolva, annyira nem irányul rájuk a figyelem.

dutch 2015.08.24. 16:30:17

Az Acellovedeknek most kezdem felfedezni a masodik felet. Eloszor 10 eve lattam az egeszet, onnantol evekig csak a kikepzes reszt neztem meg, vagy tekertem bele, foleg R. Lee Ermey miatt. Az utobbi idoben viszont megint lattam a masodik felet, es egyre jobban bejon, foleg az aprolekos kidolgozas a vegen a szetlott varosban, szinte hibatlan, es persze meg CGI nelkul.

dutch 2015.08.24. 16:31:23

Bocs a szoismetlesekert, telefonrol irom, nem tudom olyan tuzetesen atnezni

Dr_utcai_arcos 2015.08.24. 18:53:24

"És most képzeljék el, hogy ez a kislány fehér."- Amikor először láttam ordítottam a tv előtt, hogy ilyen nincs!

mojoking77 2015.08.24. 22:46:54

Az en listam (csak, hogy szemet modon elspoilerezzem a kovetkezo postot... :))
-Edward Norton megtapossa a feka sracot az Amerikai Historia X-ben,
-Oldboy, mikor az embernek elkezd derengeni, hogy mi is az egesz lenyege -konyorogtem a TV-nek, hogy ne AZ legyen
-Schindler Listaja - a rozsaszin ruhas kislany (a tobbi tulhype-olt propaganda)
-Rekviem egy alomert - a vegso "korkapcsolas" a fohosok pillanatnyi helyzeterol
-Szemekbe zart titok - a liftes jelenet
-Mary es Max a -vegso talalkozas (tudom, egyedul en promotalom a blogokon a filmet, de sajnos az egyik kedvencem)
-
Van meg egy csomo, de egyenlore ezek jutottak eszembe, mint kiemelkedo jelenetek.

Dr_utcai_arcos 2015.08.24. 23:53:09

@mojoking77: Tegyük hozzá, hogy Luke, én vagyok az apád. A többi csak felesleges koörítés :)!

Palladrin 2015.08.25. 08:56:54

[Gunnery Sergeant Hartman:] I am Gunnery Sergeant Hartman, your senior drill instructor. From now on you will speak only when spoken to, and the first and last words out of your filthy sewers will be “Sir”. Do you maggots understand that?
[[Recruits:] [In unison in a normal speaking tone] Sir, yes Sir.
[Gunnery Sergeant Hartman:] Bullshit I can’t hear you. Sound off like you got a pair!
[Recruits:] [In unison, much louder] SIR, YES SIR!
[Gunnery Sergeant Hartman:] If you ladies leave my island, if you survive recruit training, you will be a weapon. You will be a minister of death praying for war. But until that day you are pukes. You are the lowest form of life on Earth. You are not even human fucking beings. You are nothing but unorganized grabastic pieces of amphibian shit! Because I am hard, you will not like me. But the more you hate me, the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless. And my orders are to weed out all non-hackers who do not pack the gear to serve in my beloved Corps. Do you maggots understand that?
[Recruits:] YES SIR, YES SIR!
[Gunnery Sergeant Hartman:] Bullshit I can’t hear you.
[Recruits:] YES SIR, YES SIR!

[Gunnery Sergeant Hartman:] What’s your name, scumbag?
[Private Snowball:] Sir, Private Brown, sir!
[Gunnery Sergeant Hartman:] Bullshit! From now on you’re Private Snowball. Do you like that name?
[Private Snowball:] Sir, yes, sir!
[Gunnery Sergeant Hartman:] Well there’s one thing that you won’t like, [Private Snowball:] they don’t serve fried chicken and watermelon on a daily basis in my mess hall.
[Private Snowball:] Sir, yes, sir!

[Private Joker:] [doing a bad John Wayne impersonation] Is that you John Wayne? Is this me?
[Gunnery Sergeant Hartman:] Who said that? Who the fuck said that? Who’s the slimy little communist shit twinkle toed cock-sucker down here who just signed his own death warrant? Nobody, huh? The fairy fucking godmother said it. Out-fucking-standing. I will P.T. you all until fucking die. I’ll P.T you until your assholes are sucking buttermilk!
[Gunnery Sergeant Hartman:] [Grabs Cowboy and questions him] Was you you scroungy little fuck, huh?

bandigyerek 2015.08.25. 22:28:52

Lehet hogy én nem értek valamit, de milyen már, hogy van egy blogposzt filmjelenetekről, de nincs odalinkelve maga a jelenet??...
Egyébként szerintem az akciófilmtörténet legszebben megkomponált jelenete a RED-ben van, mikor Helen Mirren egy forgó autóból két oldalra pisztollyal tüzel, miközben mögöttük pörögve elrepül egy terepjáró... én sem linkelem ide :)