Kezdetben horror mérföldköves listát terveztem, de valami elrettentett tőle ( nem is tudom, mi... ), úgyhogy inkább egy sokkal szubjektívabb témát választottam, méghozzá egy egyszerű kedvenc listát. Összeszedtem kedvenc horrorfilmjeimet, és egytől huszonötig rangsoroltam őket. Még egyszer kiemelném, mert ennek megértése nehéz szokott lenni, hogy teljes mértékben SZUBJEKTÍV a lista, kizárólag az én véleményemet tartalmazza. Persze, nyugodtan lehet vitatkozni, ha kulturáltan teszitek. A horror összes kategóriájából válogattam, semmilyen megkötést nem alkalmaztam, az volt a lényeg, hogy a filmek ebbe a műfajba essenek. A 11. helyezett után a továbbra kattintva nézhetitek meg a TOP10-et!
25. Red State ( 2011 )
Rendezte: Kevin Smith
Smith-t mindenki csak a pop kulturális utalásoktól hemzsegő, fogyasztói társadalmat kritizáló vígjátékairól ismerte, egészen tavalyig, amikor is Néma Bob a mozikba küldte a Red State címre keresztelt, magyar szinkront máig nem kapó horrort. A direktor hasonló üzeneteket lovagol meg, mint korábban, de most sokkal jobban elviszi a történetet a vallási fanatizmus irányába. Igazából utóbbi könyörtelen kritikája a film elsősorban, kegyetlenül, véresen tálalva, lenyűgöző színészi játékokkal, élen John Goodmannal.
24. Silent Hill - A halott város ( 2006 )
Rendezte: Christophe Gans
Sosem próbálkoztam a játékokkal, igazság szerint nem vagyok nagy klaviatúra meg joystickbűvölő, viszont a népszerű videojáték sorozat alapján készült filmet nagyon szeretem. Ennek elsődleges oka, hogy az egyik legfélelmetesebb film, amit valaha láttam. Minden Silent Hill hátborzongató vészharangjával kezdődik, aztán jön a sötétség, a szörnyek, és a határtalan rettegés. Mindez elképesztően pazar fényképezés tolmácsolásában. Ja, és Sean Bean ezúttal túléli a filmet!
23. Az utolsó ház balra ( 1972 )
Rendezte: Wes Craven
Egy szülőnek nincs nagyobb fájdalom annál, hogy megfosztják gyermekétől. Egyszerű, nyers bosszúfilm ez a forradalmian brutális produkció, melyben nem kell feltétlenül nagy mondanivalókat keresni. A történet lényege a kegyetlen megtorlás a három alávaló bűnözőn, akik megölik az ártatlan Marit. A szülők, ahogy megtudják, mi történt, puskához és láncfűrészhez nyúlnak, aztán pedig kő kövön nem marad. Naturális és túlontúl hiteles film Az utolsó ház balra, zseniális remekmű.
22. A kör ( 2002 )
Rendezte: Gore Verbinski
Ritka jelenség, hogy a remake gyakorlatilag minden téren kenterbe veri az eredetit. Hiába, a Ringu Verbinski mesterien megrendezett filmjéhez képest egy rakás kaka. Habár a mai napig nem bírok napirendre térni Samara mérhetetlenül gagyi maszkján, a film egésze horroriskola. Elejétől a végéig hátborzongató, elég ha csak a gyilkos videokazetta látszólag összefüggéstelen képsoraira gondolunk, vagy az egyre különösebb jelenségekre. Meg persze ne feledkezzünk meg a főszereplő Naomi Wattsról, aki minden kétséget kizáróan a film legnagyobb pozitívuma. Az egyik kedvenc színésznőm, ráadásul gyönyörű szép. Itt írtam már róla korábban.
21. Kedvencek temetője ( 1989 )
Rendezte: Mary Lambert
Elérkeztem arra a pontra, hogy ha befejezem a jelenleg olvasott regényemet, rohanok a könyvesboltba valami jó kis Stephen Kingért, ugyanis az évek során látott, a Mester könyveiből készült filmadaptációk nagyon meggyőzőek. Köztük szerepel a Kedvencek temetője, mely az egyik legborzongatóbb alapötlettel rendelkező horrortörténet. A halottaiból visszatérő gyilkos kisgyerek valami hihetetlen félelmetes, a hangulat pedig minden ízében hátborzongató. És az az eszelős kacaj... Huh.
20. A betolakodó ( 2007 )
Rendezték: Alexandre Bustillo, Julien Maury
A franciák szeretnek vérfürdőt filmre varázsolni, ezt jól tudjuk. A betolakodó a viszonylag kicsi házba bezárt, nagybetűs Terrort hozza el. A képi világ remek, a véres jelenetek élethűek, és gyomorforgatóak, ráadásul az egészhez hozzájárul egy igen félelmetes atmoszféra. A két főszereplő remek alakítást nyújt, és a filmvégi csattanó sem akármilyen. Itt írtam már róla bővebben.
19. 1408 ( 2007 )
Rendezte: Mikael Håfström
Eléggé a thriller határán egyensúlyoz eme remekmű, de terjedelmének nagy része mégiscsak a horror térfelén belül tartózkodik, így merészkedtem helyet szorítani neki a listában. Ezúttal nem hogy egy kis ház, semmilyen ház nincs, csupán egy viszonylag nagy hotelszoba, ahová parajelenség vadász hősünk bezárkózik, egy régi legenda okán. Ám ami ezután történik, az maga a valóra vált rémálom. A 1408-as szobában a szilárd leomlik, a vízszintes függőleges lesz, a nyitott ajtó bezárul, és a halott életre kel. John Cusack elsőosztályú alakítást hoz, és a jó Sammy Jackson is remekel. Persze, ez a történet is a horror mesterének tollából született.
18. Carrie ( 1976 )
Rendezte: Brian De Palma
Ismét egy King-adaptáció, méghozzá az egyik legnépszerűbb. Iskolai terror, lelki bántalmazás, vallási fanatizmus, megspékelve egy kis telekinézissel, és létrejön a Carrie szívszorító, elborzasztóan zseniális története. A visszahúzódó, csúnyácska lányról, akiből gyilkos őrült válik, mikor az egész végzős bál előtt porig alázzák. Sissy Spacek minden idők egyik legjobb női alakítását nyújtja, és a film zenéje is csodálatos, de egyben szomorú is.
17. Sikoly 4 ( 2011 )
Rendezte: Wes Craven
Nyilván eléggé egyedül vagyok ezen a véleményen, de nekem a legújabb Sikoly film sokkal jobban tetszett, mint az első három együttvéve. Jóval pörgősebb, izgalmasabb lett ez a produkció, mint elődei, ráadásul a hangulat is kicsit sötétebb, és a fekete humorba ágyazott önkritika is nagyon tetszett, ahogy Wes bemutat a mozikat elözönlő, érdektelen horror-remakeknek. Mindenkinek meg kéne fogadnia: Ne baszakodj az eredetivel!
16. [Rec 2] ( 2009 )
Rendezték: Jaume Balagueró, Paco Plaza
A spanyol ál dokumentarista horror első része nem igazán tetszett, eléggé unalmasnak találtam. Ellenben a második epizóddal, ami egyenesen zseniális. Remek ötlet volt behozni a vallást a filmbe, és kicsit megkavarni a szálakat. A cselekmény jól megszerkesztett, az atmoszféra félelmetes, a csattanó pedig elsőosztályú. A dokumentarista operatőri technika is messze itt működik a legjobban az ilyen filmek közül. Na jó, talán az Ideglelést nem pipálja le, de még így is második. A filmről itt írtam bővebben.
15. Az átok 2 ( 2007 )
Rendezte: Takashi Shimizu
Az első rész pocsék, a harmadikat pedig jobb meg sem említeni. Viszont a kettő között valami megszállta Shimizut, és leforgatott egy ízig-vérig zseniális horrort, ami nyomasztó, félelmetes, és remek történettel rendelkezik. Kayako az egyik legkarakteresebb gyilkos, akivel horrorban találkoztam, kikészítő kappanhangja pedig egyenesen brutális. A színészi játékok is elsőosztályúak, a kedvencem Teresa Palmer. Itt írtam már a filmről.
14. 28 nappal később ( 2002 )
Rendezte: Danny Boyle
Boyle az egyik legnagyobb műfajkalandor. 2002-ben kipróbálta magát a zombihorror világában, és hej, de jól tette. A remekül megírt forgatókönyvet, a hátborzongató nyitójelenet indítja útjára, melyben az ezúttal is zseniális Cillian Murphy a teljesen üres Londonban kóborol. A hangulat nyomasztó, remekül átadja az apokalipszis érzését, a direktori munka pedig egyenesen példás. Az egyik kedvenc poszt-apokaliptikus világomat varázsolta Boyle a vászonra. Remek munka, melyről erre írtam bővebben.
13. A légy ( 1986 )
Rendezte: David Cronenberg
Cronenberg kétségtelenül egyik legjobb munkája, mely tulajdonképpen nem szól másról, mint a főhős kegyetlen metamorfózisáról, melynek során ember méretű léggyé változik, egy balul sikerült kísérlet következtében. A látvány, a maszkmesteri munka olyan szinten zseniális, hogy azt iskolában kéne tanítani. Magát a kész szörnyet csak rövid ideig láthatjuk, de ez is elég ahhoz, hogy fejben besoroljuk a legfaszább horrorszörnyek közé. Jeff Goldblum játékáról pedig szót se, neki ez nem volt nagy feladat, jól hozza a figurát. Itt több szót is pazaroltam a filmre.
12. Fűrész VI ( 2009 )
Rendezte: Kevin Greutert
Ebben a részben a legerősebb a szériát amúgy is egyben tartó társadalomkritika. Jigsaw flashback monológjai, Tobin Bell játéka, és a széria legbrutálisabb Fűrész-játéka, meg persze Costas Mandylor fapofája minden pénzt megér. A forgatókönyv is szépen egyensúlyoz a jelen és a múlt között, illetve a filmvégi fordulat is ütős, a végső tanúság pedig, mely a könyörtelen büntetésről szól, félelmetes, de hiteles. Erre már írtam a filmről.
11. Shutter ( 2004 )
Rendezték: Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom
Thaiföld gyakorlatilag ezzel az egy művével beírta magát a filmtörténelembe. A valaha volt egyik legfélelmetesebb horrort láthatjuk, ha belökjük eme remekművet a lejátszóba. A remek forgatókönyv, a jó alapötlet, és a pusztító csattanó még semmi, mindehhez hozzájön még a valaha filmben tapasztalt legnyomasztóbb hangulat ( max. az Amerikai História X lehet a versenytársa ). A színészi játékok elsőosztályúak, és a kísértetlány kivitelezése is fantasztikus. Itt bővebben is írtam a filmről.
10. Péntek 13. ( 1980 )
Rendezte: Sean S. Cunningham
A slasher hőskorának, a horror nagy klasszikus termelő időszakának egyik produkciója, mely habár nem a legjobb lopakodó film, kétségtelenül ez alkalmazza legjobban a receptet. Idegesítő tinik szépen sorban, kreatívan történő lemészárlását láthatjuk, de ezt stílusosan, egy rejtélyes gyilkos kése által. Kevin Bacon ezzel a filmmel indult el eléggé sikeres karrierjének útján. A forgatókönyv jó, a zárás pedig már vetíti is előre a horror egyik legnépszerűbb gyilkosának színre lépését.
9. Srpski film ( 2010 )
Rendezte: Srdjan Spasojevic
Minden idők legbrutálisabb filmjének lett kikiáltva ez szerb remekmű, melynek pazarul kivitelezett kegyetlen vérengzésén sokan nem látnak át, hogy felfedezzék a többrétegű mondanivalót, melynek társadalom és politikai kritika is a részét képezi. Persze említést érdemel a főszereplő Srdjan Todorovic, aki olyan hiteles alakítást nyújt, amilyet ritkán lehet tapasztalni. Itt még több szó a filmről.
8. The Woman ( 2011 )
Rendezte: Lucky McKee
A tavalyi év egyik legjobb filmje, nem csak azért mert a főszereplő Pollyanna McIntosh jobban alakít még Todorovicnál is. A The Woman az emberek által fölöslegesen, önkényesen alkalmazott lelki terrorról, állati mivoltunkról szól, arról, hogy valójában csak két lábon járó, ruhába öltöztetett, beszélő, unintelligens vadállatok vagyunk, akik élvezik, ha fájdalmat okozhatnak másoknak. Itt bővebben is boncolgattam a témát.
7. Fekete karácsony ( 1974 )
Rendezte: Bob Clark
Az egyik legelső slasher film, mely ugyan kultusznak örvendő sorozatgyilkost nem adott a horrorvilágnak, mint utódai, viszont megteremtett egy utánozhatatlanul groteszk hangulatot. A karácsonyi ünnepi atmoszféra, és a véres horror légköre olyan pazarul keveredik, hogy végezetül egy csodás hibridet kapunk, ami sokkal nagyobb körülrajongást érdemelne, mint amit kap. A gyilkosságok kreatívak, és az utolsó lányt alakító Olivia Hussey is remekel. Múlt karácsonykor írtam már a filmről.
6. Rémálom az Elm utcában ( 1984 )
Rendezte: Wes Craven
Craven az egyik legnagyobb horrorrendező, ez kétségtelen. Az Elm utca pedig életművének csúcspontja, legjobb, legkreatívabb, legeredetibb munkája. Fred Krueger az egyik legjobb, méltán kultuszt érdemlő slasher gyilkos, aki ráadásul remek fekete humorérzékkel van megáldva. Maga a karakter külső kivitelezése is lenyűgöző, örökre beleég a néző retinájába. A hangulat egyedi módon hátborzongató, a fényképezés elsőosztályú, Nancy pedig a valaha volt legkarakteresebb utolsó lány. Tegnap írtam a filmről bővebben.
5. Az ördögűző ( 1973 )
Rendezte: William Friedkin
Mikor néhány éve elkezdtem nézni Az ördögűzőt, kb. fél óra után kikapcsoltam, mert marhára untam. Érdekes, hogy mikor idősebb fejjel, nemrég újranéztem, egyenesen borzongtam rajta. Régen tapasztaltam már, hogy lefekvés után is félek egy film hatására, és ez most megtörtént, kár lenne tagadni. Egy megszállt test, lélek, és elme borzalmas tortúrája, remek maszkmesteri munkával, jól kitalált jelenetekkel. Elsőosztályú munka.
4. Cannibal Holocaust ( 1980 )
Rendezte: Ruggero Deodato
"Nem tudom, vajon kik az igazi kannibálok." Így szól Deodato nagy port kavart filmjének zárómondata. A The Womanhez hasonlóan itt is az ember állatias barbárságát hangsúlyozza ki a rendező, amiért őt be is perelték, filmjét pedig rengeteg országban betiltották, ezzel is alátámasztva, hogy a film igazat szól, mikor az unintelligens, vérre éhező emberiséget mutatja be kendőzetlenül. Igen, brutális. De okkal. Itt írtam már a produkcióról.
3. A texasi láncfűrészes mészárlás ( 1974 )
Rendezte: Tobe Hooper
Az önpusztító, őrült világ kegyetlen metaforáját láthatjuk ebben a slasherben. Bőrpofa szimbolizálja az elmebeteg, trófeavadász emberiséget, családja pedig az öltönybe bújtatott kannibalizmust. Szép fényképezés kíséri a mesterművet, és ki tudná elfelejteni a zárójelenetet, mely egyben filmtörténeti klasszikus is. Bőrpofa a lemenő nap fényében lóbálja láncfűrészét, olyan idegesen, hogy a néző önkéntelenül is hátrébb húzódik a fotelban, nehogy a végén még a gyilkos kitörjön a képernyőről, és beszedje következő áldozatát. Errefelé már ajnároztam a filmet.
2. Halloween - A rémület éjszakája ( 1978 )
Rendezte: John Carpenter
Elsőre úgy tűnik, hogy minden rendben. A békés amerikai kertvárosban süt a nap, a gyerekek játszanak, a lányok pasikról beszélgetnek, és az égvilágon senkinek nincs semmi gondja. Ám akkor megjelenik. A képernyő széléről, talpig feketében, maga a halál szájonbaszott angyala, megszólal a direktor hátborzongató, feszültségkeltő zenéje, és a néző érzi. Nincs menekvés. Itt fogok meghalni, ebben a fotelban, a megtestesült gonoszság pengéje által. Persze utolsó leheletemmel még írtam róla egy elemzést itt.
1. Fűrész ( 2004 )
Rendezte: James Wan
A legnagyobb, a legyőzhetetlen, maga a nagybetűs HORROR, a filmtörténelem egyik legfantasztikusabb királya, aki kezdetben nem volt más, mint egy egyetemi vizsgára készített rövidfilm. Ám, ami lett belőle, az egy megkerülhetetlen klasszikus, a Wan-Whannel-Clouser trió halhatatlan remekműve. Utóbbi Hello Zepp című zeneműve földbedöngölő védjegyévé vált az egész szériának, a filmvégi csattanó pedig az egyik legnagyobb all the time. Itt már írtam a filmről.
Ők lennének az én nagy kedvenceim, Index-kommentelők kíméljenek, viszont aki tud kulturáltan véleményt, esetleg kritikát fogalmazni a posztról, az bátran tegye meg. A bunkó, cinikus, lenéző hozzászólások törölve, küldőik pedig kitiltva lesznek! És ne mondjátok, hogy nem szóltam előre!
Ha tetszett a poszt, like-old a blog Facebook-oldalát! Köszönöm!