20 film Valentin-napra azoknak, akik nem csak nyáladzani szeretnének

2017. február 13. - Sparrow

Sokan nem szeretik a Valentin-napot, mert erőltetett, fölösleges, képmutató ünnepnek, a párkapcsolat problémáinak tradicionálisan szentesített szőnyeg alá söprési időszakának tartják. Valóban az lehet az érzésünk, hogy egy jól működő szerelmi viszonyban a február 14-i megőrülés és az egymáson alkalmazott, mosoly és ölelés mögé bújtatott érzelmi terror teljesen indokolatlan. Ugyanakkor az intelligens, kapcsolatuk állásával és lényegi elemeivel, na meg a problémákkal tisztában lévő párok is érezhetnek késztetést arra, hogy valamilyen módon megüljék ezt a napjainkra minden egyéb alkalomhoz hasonlóan felületessé és elüzletiesedetté vált ünnepet. Mivel a Valentin-nap a halloweenhez hasonlóan átragadt ránk az angolszász kultúrák majmolása által, érthető, hogy Magyarországon is sokat beszélnek a dologról. Egy jó film kiválasztásával és közös megnézésével elég könnyedén át lehet vészelni ezt az időszakot is, és mivel minden egyes néző, aki A sötét ötven árnyalata helyett valamilyen minőségi mozgóképre voksol, máris miniatűr győzelmet arat a szemétkultúra felett, íme segítségképpen húsz olyan alkotás, amely a romantikus narratíva kontextusában, intelligensen és éretten próbálja megfejteni fajunk egyik legbonyolultabb fogalmát, amit úgy hívnak, hogy szerelem.

vnap22.jpg

 

Az alábbi lista nem rangsort prezentál, hanem egyszerű felsorolást. A filmeket bemutatásuk dátuma szerint állítottam sorba.

 

Casablanca (1942)

Kertész Mihály Hollywood hőskorában alkotta meg a romantikus filmdráma egyik legfontosabb alapművét, amelynek további pikantériája, hogy úgy próbálja meg feloldani a II. világháború feszültségét, hogy közben még javában zajlik a világégés. Humphrey Bogart és Ingrid Bergman felejthetetlen párosa gyönyörű fekete-fehér fényképezés ölén suhan keresztül az érzelmek hullámvasútján, maradandó filmélményt generálva. Bővebben itt írtam az alkotásról.

vnap1.jpg

 

Diploma előtt (1967)

Dustin Hoffman számos megkerülhetetlen alakítása közül íme az egyik, abban a filmben, ami a romantikus komédia műfajának abszolút megkerülhetetlen képviselője. A produkció legfontosabb dimenziójában a klasszikus hősszerelmes történetrajz sajátos feldolgozása által alkot lenyűgözően elgondolkodtató képet a huszadik század tökéletlen embertípusairól, a meggondolatlanságról és a felelőtlenségről. Az emlékezetes záróképben, a Sound of Silence taktusaira minden átértékelődik, amit eddig a látottakról gondolni véltünk. 

vnap2.jpg

 

Annie Hall (1977)

Woody Allen, a romkom és a dramedy királyának legjelentősebb alkotása sem hiányozhat a listáról. Az Annie Hall annyira jól sikerült, hogy még a legjobb filmnek járó Oscar-díjat is elhalászta a Star Wars elől. Woody sajátos stílusában, remek szövegkönyvvel manifesztálódik a hiteles párkapcsolati történet, amelyben a főszerepet is magára vállaló író-rendezőnek a partnere nem más, mint a csodálatos Diane Keaton. Itt bővebben.

vnap3.png

 

Harry és Sally (1989)

Milyen romantikus komédia az, amelynek már legelső jelenetében elemi erejű diskurzust hallhatunk a halál témaköréről? Hát legelőbb azt mondhatnánk, hogy tartalmas. Tény, hogy a játékidő későbbi részeiben a zseniális párbeszédes mű kevésbé mondja ki a radikális üzeneteket, de az biztos, hogy elsősorban az időről mesél, és arról, hogy néha bizony súlyos éveket kell feláldoznunk az igazi boldogság megtalálásának érdekében. A cselekményt összetartó keretgondolat valódi klasszikus, a férfi-nő barátságról és a szex erre gyakorolt hatásáról alkotott elmélkedés, Billy Crystal és Meg Ryan jól működő párosának tolmácsolásában.

vnap4.jpg

 

Micsoda nő (1990)

A '90-es évek romkomvilágának egyik jelentős klasszikusává vált ez az alkotás, ami a lecsúszott lelkesedés és a fényűző kiüresedettség találkozásának környezetében mesél arról, hogy kurvából lesz a legjobb feleség. Richard Gere és Julia Roberts szórakoztató és valóban érdekes párosa által némileg túlpúderezett, de kétségtelenül okos és tartalmas történet elevenedik meg, ami a humort is bátran beleszövi az összképbe, miközben végigvezet egy nem hétköznapi szerelmi kapcsolat kibontakozásának állomásain. 

vnap5.jpg

 

Tiszta románc (1993)

Miért ne lehetne Valentin-napon is valami menő, badass produkciót bepörgetni a lejátszóba? Ugye, hogy lehet, sőt, kell is! Quentin Tarantino eme emlékezetes története, ahogy a mester egyéb művei is, a világról, az életről, az érzelmekről és az emberekről beszél egészen egyedi, hiteles és stílusos módon, perverz gengszterhumorral tálalva az összképet. Mindemellett egy füst alatt talán Tony Scott legjobb rendezéséről is beszélhetünk. Erre részletesebben. 

vnap6.jpg

 

Egy csodálatos elme (2001)

Valószínűleg Ron Howard életművének csúcsa ez a nagyszerű alkotás, ami egyben az életrajzi film zsánerének is kiemelkedő, jelentős és megkerülhetetlen darabja. Russell Crowe élete alakításában láthatjuk a skizofrén zavarral szenvedő, de zseniális John Nash professzort, akinek történetét minden egyéb réteg alatt végig az igaz szerelem mozgatja, amely kivételes hitelességgel, és persze a lenyűgöző Jennifer Connelly segítségével jelenik meg a műben. Itt a többi.

vnap7.jpg

 

Elveszett jelentés (2003)

Lehet, hogy Sofia Coppola fog még a jövőben ennél erősebb és emlékezetesebb filmet készíteni, de nem valószínű. Scarlett Johansson és Bill Murray rendkívül jól eltalált színészi együttműködése különleges hangulati világ keretei között énekli meg a plátói szerelem minden szépségét és fájdalmát, az alkotás egyedi felhangját pedig az adja, hogy atmoszférabeli katarzisa pont a történeti beteljesületlenségből fakad. Olyan mozgókép ez, amit inkább érezni, mint érteni kell, és pont ezért zseniális. Ahogy itt is fejtegettem.

vnap8.png

 

Egy makulátlan elme örök ragyogása (2004)

Michel Gondry különleges szerelmi elmeeposza a szeretni akaró, de mégis konfliktusba fúló, egyszerű emberi jellem gondolati világára fókuszál, nem is akármilyen köntösben, hiszen a huszonegyedik századi mozi egyik legkreatívabb sci-fi ötletét prezentálja fantasztikus színészi játékok asszisztálásával. A nagyszerű Jim Carrey drámai oldalának pazar parádézása mellett Kate Winslet is pályája egyik kiemelkedő produktumát nyújtja.

vnap9.jpg

 

Szerelmünk lapjai (2004)

A jól ismert szerelmi egymásra találás és az igaz, mély érzelmek kockázatvállalástól mentes receptjének jól, sőt, talán legjobban sikerült adaptációja, ami az emocionális tombolás mindenképpen felfokozott faktorát egészen frappáns ügyeskedéssel tartja a fogyasztható, kifejezetten élvezhető tartományon belül. Ryan Gosling korai fontos szerepéről van szó, mellette pedig a csodálatos Rachel McAdams szerez kellemes perceket. Itt is írtam a műről. 

vnap10.jpg

 

Apja lánya (2004)

Kevin Smith önmagához képest rendhagyó alkotása talán kissé kilóg a sorból, hiszen itt a férfi és a nő szerelmi kapcsolata háttérbe szorul az apa-lánya szeretet, és eme érzelemvilág bonyodalmas rendszerével szemben. Mivel azonban kisemberi élethelyzetekről, egyénhez közeli érzelmekről és a szerelemre való alkalmasság tragédiát követő visszaszerzéséről szól, kétségtelenül itt a helye ennek a filmnek is. 

vnap11.jpg

 

A nyughatatlan (2005)

Johnny Cash legendája az egyik legjelentősebb életút a zenei kultúra fejlődésére gyakorolt fontos hatások sorából. Kevesen adtak annyit a világnak, mint a nagyszerű zenész, akinek James Mangold, Joaquin Phoenix és Reese Witherspoon méltó emléket állítottak ezzel a nagyszerű életrajzi alkotással, amelyben fontos szerep jut a szerelmen túl az apa-fia kapcsolatnak, a zene éltető erejének és a szenvedés alkotás formájában lecsapódó értékteremtő erejének is. 

vnap12.jpg

 

A forrás (2006)

Darren Aronofsky a hangulat szempontjából értelmezve legkülönlegesebb műve három történeti és egyben spirituális síkon próbál a szerelem jelenségkörének legmélyére ásni, és ott válaszokat keresni. Aronofsky tudja, hogy szavakkal úgysem lesz képes megfogalmazni a lényeget, ezért hát inkább a látványvilágból, a gyönyörű színekből és a csodálatos emóciókból gyúr robbanékony egészet, amelyhez Hugh Jackman és Rachel Weisz által kapcsolódik a híd, ami végül a nézőhöz vezet.

vnap13.jpg

 

A boldogító talán (2008)

Most egy pillanatra mindenkiben megállt az ütő a hirtelen érkező képzavar hatására. Mit keres itt ez a sokak által már elfeledett romantikus vígjáték? Azt kell mondjam, hogy habár Paul Weiland rendezésében minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy utáljuk, mi mégis szeretjük. Én legalábbis a fináléra kriminálisan felfutó nyálfaktor és a hiteltelennek ható cselekményvezetés ellenére is többször remekül elszórakoztam már rajta, mert van tempója, kifejezetten ügyes humora és jól megválasztott színészei. Az újévezredi nyálfilmtengerből kétségtelenül kiemelkedik, ezért mindenképpen említést akartam tenni róla.

vnap.jpg

 

500 nap nyár (2009)

Marc Webb mesteri és nyugodtan korszakformálónak is minősíthető dramedyje narráció formájában már a bevezető során leszögezi, hogy nem szerelmes filmről van szó. Azért mégiscsak helyet érdemel a listában, hiszen egy fiú és egy lány viszontagságos, se vele-se nélküle jellegű kapcsolatán keresztül beszél a modern világ jellegzetes embertípusairól, valamint a kompromisszumkötésen keresztül létrejövő önmegvalósításról. Ahogy azt itt is kifejtettem.

vnap15.jpg

 

Blue Valentine (2010)

Korszakos, korszakformáló és korszakalkotó mestermű, ami vélhetően évről évre egyre nagyobb megbecsülést fog élvezni, hogy nemsokára a 2000-es évek egyik legnagyobb szerelmi klasszikusaként tekintsünk rá. Derek Cianfrance rendezése párhuzamos történetvezetéssel, és az ezáltal létrehozott, különleges hibridhangulattal beszéli el merész üzenetét. Egy olyan világról, amelyben nem létezik a valódi szerelem, és ami kínosan hasonlít saját létezésünk színterére. Erőteljes és letaglózó filmélmény. Errefelé is írtam róla.

vnap16.jpg

 

Napos oldal (2012)

David O. Russell alapvetően romantikus vígjátékot készített, ám a történet különleges humora és életszagú drámája okán akár dramedyként is számon tarthatjuk. Az erőteljes és őszinte jelenetekben bővelkedő alkotás Jennifer Lawrence és Bradley Cooper lehengerlően hiteles párosának köszönhetően avanzsál átlagos mozinál sokkal többé az elfojtott indulatok, a sérült lelkületek és a múltbéli traumák keresztmetszetében.

vnap17.jpg

 

A nő (2013)

Spike Jonze kivételes műve azért nagyon erős, mert sajátos, szürreális hangulati töltettel beszél hitelesen társadalmunk aktuális problémáiról és közeli jövőjének komoly eséllyel megjósolt kálváriájáról. A digitális világban elszemélytelenedő emberi kapcsoltatoknak állít éjsötétre festett sírkövet a történet. A történet a magányos férfiról, aki mély és sokrétű kapcsolatot épít ki a Scarlett Johansson hangján megszólaló, intelligens operációs rendszerrel. A számos emlékezetes jelenet mellett A nő tartalmazza a filmtörténelem legkülönlegesebb, legmerészebb szexjelenetét is. Itt a további elemzés.  

vnap18.jpg

 

A mindenség elmélete (2014)

A listában korábban már szóba hozott Egy csodálatos elme tulajdonképpeni testvérfilmjéről beszélhetünk, hiszen ez is életrajzi mű, ami egy nagyszerű, de súlyos egészségügyi csapástól szenvedő tudóselme köré csoportosul, minden egyéb tartalmi töltete mellett különösképpen a szerelmet hangsúlyozva ki. Stephen Hawking feleségéhez kötődő érzelmi kapcsolata évtizedeken át vezet keresztül, mintegy jelzőfényként a sötét alagúton, hogy végül kifejezetten katartikus hatásegyüttesben csúcsosodjon ki. Itt is írtam róla.

vnap19.jpg

 

Kaliforniai álom (2016)

Damien Chazelle mesterműve a huszonegyedik század eddigi egyik legfontosabb mozgóképes teljesítménye. A lenyűgöző filmértéssel összerakott musical könnyfakasztóan tiszteleg a régi és nagy értékkel bíró Hollywood előtt, miközben lenyűgöző szerelmi karakterdrámát prezentál és minden egyes jelenetével hozzád tesz valamit, hiszen a magas szintű mozgóképes művészet parádézik, és egyfajta különleges szépérzék teszi tiszteletét benne másodpercről másodpercre. Még vetítik a mozik, szóval Mr. Grey helyett erre tessék jegyet váltani! Ahogy arra itt is ösztönöztem.

vnap20.jpg

 

+1. Holtodiglan (2014)

Ezt azért nem volt képem betenni a listába, de ráadásként mindenképpen meg kell említenem. David Fincher remeke komplex, fajsúlyos thriller, ennek megfelelően természetesen a bűnügyi vonal kerül előtérbe a játékidő során, viszont mégis, ez a történet napjaink nagy arányban létező rossz házasságainak különleges korképe, amelyet a megfelelő aspektusból közelítve rendkívül hasznosan lehet elemezni, hogyha a párkapcsolati válságok mögött húzódó ok-okozati rendszerekről szeretnénk teljesebb képet kapni. Errefelé is fejtegettem a fejtegetni valót.

vnap21.jpg

 

Ez lenne az én ajánlatom A sötét ötven árnyalata helyett. És te milyen filmeket részesítesz előnyben, ha romantikus kikapcsolódásra vágysz? Kommentbe a válaszokat!

 

Ha tetszett a poszt, like-old a blog Facebook-oldalát! Köszönöm!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr5712250664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.13. 14:14:59

Fogsz kapni rendesen a Szerelmünk lapjaiért, de csak hogy előre is hozzak egy kis változatosságot, szerintem azzal nem az a baj, hogy nyálas lenne, hanem hogy teljesen sekélyes és sablonos film, mélységeiben meg sem közelíti a többit.
A Casablanca meg szerintem egyszerűen nem romantikus film, vagy legalábbis ez az oldala a legkevésbé erős.

A többinek (már amit láttam közülük) viszont abszolút helye van itt, jó pár nagy kedvencemet is feltetted. Még ha azért óvatosan ajánlgatnám akárcsak a Blue Valentine-t is bárkinek, aki nem szakítós programot szeretne Valentin-napra. :D De ha már a pesszimista romantikus mozik is játszanak, én nevezném még a Like Crazyt.

mojo jojo 2017.02.13. 18:36:12

Micsoda nő, Boldogító talán, Apja lánya. Ezek mit keresnek a listán?

gigabursch 2017.02.13. 18:38:55

A szerelmünk lapjai kifejezetten jó film. Csak ajánlani tudom.
A casablanca szerintem foshalom. Nem tudom értelmezni, mit tudtak benne isteníteni. Méltó társa az Elfújta a szél. Az is foshalom.

A Valentin nap meg azért kap ekkora szerepet, hogy nehogy eszébe jusson bárkinek is a drezdai terrorbombázás.

V Fucktor 2017.02.13. 19:23:45

Tetszett a lista, egészen a Kaliforniai álomig, mert az tipikus romantikus dráma, nyálas, unalmas és utólag értelmetlen.
Tudom, hogy 20 filmet kellett választani, de a Pop, csajok stb., az Éjfélkor Párizsban és az Adaline varázslatos élete kívánkozik a listára. A boldogító talán hamisítatlan romkom, számomra nincs a listán a helye. Az Annie Hall, a Tiszta románc és az Elveszett jelentés pedig tuti találat, zseniális, sokszor nézhető filmek.
Sok ilyet még :)

Norman Nailer 2017.02.13. 21:36:56

Bridges of Madison County (1995) - mert nem csak a húszéveseké a világ.

Duplaxiii 2017.02.13. 22:27:45

Azért érdekesek ezek a posztok.
Felcspujuk az imdb-t, szűrünk a romantikára és felsorolunk párat azok közül, ami nekünk tetszik.
De rémosztőbb az a filozófia, ahogy egyes témákhoz a mai bloggerek hozzáállnak.
Mindegy miről van szó, ők utálják.
Most a Bálint nap... Olyan totaw-s stílusban, egy rúgás azoknak, akiknek ez fontos.
Aztán lehet a lista. Miért nem lehet egy köpés nélkül?
Vagy ha azt akarod jelezni, hogy te ezt nem komálod, akkor meg minek a lista?
Csak egy mai blogger gondolja úgy, hogy azok, azok a milliók, akiknek ez a dátum fontos, azok mind hüjék! Mert csak az jó, amit ő szeret.
Szerintem írj listát és hagy a haveroknak a személyes dolgaidat.,

Kyria 2017.02.13. 22:54:08

@gigabursch: Hát nem tudom, én a Szerelmünk lapjai-t kb. a huszadik percig bírtam, de azt is nagy kínszenvedéssel, iszonyú unalmasnak találtam. De persze lehet, hogy aztán már kibontakozott volna.
A Casablanca-t én sem értettem soha, az Elfújta a szél-lel viszont nem értek egyet, mert az egyrészt az akkori korhoz (1939) valami elképesztően profin van megcsinálva, olyanok a szereplői mintha a könyv lapjairól léptek volna le, a zenéje szenzációs és tökéletesen festi alá a sztorit és nem utolsó sorban tényleg egy nagy romantikus történet, én már sokszor láttam, de még mindig bele tudok feledkezni.

Slepy 2017.02.13. 23:28:20

A Casablanca azért jó romantikus film, mert nem érezni közben a csöpögős szirupot.

Azért az Édes novembert is a listára tenném.

Aldou Raine 2017.02.13. 23:40:38

...
... ez de kár volt: Kaliforniai álom.
Megdöbbentően és érthetetlenül túlértékelt, amerikanizált közhelyekkel teli, koppincsolásokban gazdag, szirupos és elcsépelt unalomtenger! Nulla az egész, de valamiért felkapta az amerikai ízléstelenségekre fogékony és Hollywoodot szervilisen másoló hazai mainstream filmvilág. Pedig egy kellemesen közepes és átlagos habcukor.

Ami a lista többi részét illeti nagyjából korrekt, kivéve természetesen a Szerelmünk lapjait, mely megint csak a legelemibb női reflexiókra hatásvadász módon rezonáló nyáltenger!

Levisomnus 2017.02.13. 23:51:35

Érdekes, hogy mennyien buknak a Kalifoniai álomra, ha egyszer felkapja a filmvilág. Kiveszőben az önálló értékítélet, az egyéni ízlés, az érzékelés identitása, a stabil és következetes mérce használata a minőségre és végül a nívó észlelése. Maradt a szakértőknek kikiáltottak vak követése (és most itt nem a poszt szerzőjére, Danira gondolok), az egységesedő, uniformizált közízlés, melyet Hollywoodból vezérelnek. Ez az oka, hogy olyan kevesen veszik észre: mennyire tartalmatlan ez a cukormázas musicalutánzat, mennyire nincs valódi mondanivalója és mennyire másolt panelekből is lett összerakva.

Felhígult világ, melyben nincsenek már egyéniségek. Csak elvétve. Kihaltak, mind a dinoszauruszok! :)

gigabursch 2017.02.14. 11:21:19

@Kyria:
Akkor nézd meg.
Ne várj tőle akciót, meg hasonlókat, mert nem az.
Ha hagyod, hogy sodorojon a film magéval, akkor lesz igazán jó...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.02.16. 23:47:15

@danialves: na megszólalt a főgyökér, "A Casablanca meg szerintem egyszerűen nem romantikus film, vagy legalábbis ez az oldala a legkevésbé erős."

azért ez a véleményed mert még nem voltál szerelmes/vagy nem voltál nővel, mégis mi a faszom a romantikus film ha nem a Casablanca? amiben egyébként épp ez az oldal a legerősebb, konkrétan mindenért egy fájó, múltban sosem ki nem teljesedő és érthetetlen szakítás felel, azért is amiért Rick olyan lett amilyen, azért is ahogy dönt, és azért is amiért később mégis megváltoztatja a döntését

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.17. 09:32:04

@scal: "na megszólalt a főgyökér"
Látom, még mindig megvan az a jó szokásod, hogy nekem címzed az önvallomásaidat. De megértem, hogy most kicsit nagyobb a frusztrációs szint benned, hogy még egy oldallal kevesebb, ahol a saját farkadat szopkodhatod. :(

Azért a "Segítsünk a fogyatékkal élőkön!"-program keretében elmagyarázom neked, amit nem sikerült felfognod sem a filmből, sem ebből az egy mondatomból: az biztos, hogy az események mozgatórugója ez a kapcsolat, de a film fő konfliktusa baromira nem egy szerelmi szál köré épül, hanem egyrészt arra, hogy Rick megmarad-e csendes szemlélőnek vagy harcba száll, másrészt arra, hogy sikerül-e elmenekülni. Innentől kezdve a Casablanca elsősorban egy háborús dráma / thriller, mint ahogyan a Batman: Begins sem horror attól, hogy a főhős félelemeiből indul ki a koncepciója. És itt már lehet beszélni arról, hogy ha az egész romantika kb. 2-3 flashback és az ezeken folytatott szintén nagyjából ekkora terjedelmű önmarcangolás, akkor az mélységeiben, összetettségében mennyire állja meg a helyét a versenyben akárcsak a fenti lista többi szereplőjével szemben. De erről lehet, hogy nem olyannal fogok vitatkozni, aki már sokadszorra bizonyítja, hogy a filmvásznon látható romantika igazibb számára, mint a valóság. ;)

V Fucktor 2017.02.19. 09:44:12

@Levisomnus: mennyire szép, ezt most elmentem és bekereteztetem :)