Movie Tank

Mindjárt belépsz a gyönyörű klisék országába - Assassin's Creed (2016)

2016. december 20. - Sparrow

Mi a franc folyik itt? - kérdezi Michael Fassbender a film egy kritikus pontján, és én megtudom érteni. Nem lennék meglepődve, ha kiderülne, hogy a színész a forgatókönyvre adott valós reakcióját rögzítette a kamera. Valóban, nem kell sokat gondolkodnunk azon, hogy nagy átlagban miért nem működnek a videojáték-adaptációk. A játékos számára az interaktivitás élménye képezi a fókuszt, amikor valamilyen programban elmerülve igyekszik teljesíteni a küldetéseket és kimaxolni a rendelkezésre álló lehetőségeket. Így, hogy a befogadó figyelmének nagy része nem a történet mélységeire összpontosít, a fejlesztők megengedhetik maguknak, hogy egyszerűbb, sablonosabb cselekményeket öntsenek évről évre egyre megkapóbb grafikai mintába. Viszont a moziban kiesik az interaktivitás lehetősége, ekkor pedig sor kerül arra, hogy a történet önmagában is megmérettessen. Sajnos ekkor szokott nyilvánvalóvá válni, hogy ezen sztorik többsége könnyen elunható, ha mi magunk nem alakíthatjuk az események láncolatát. Üdítő kivételek persze akadnak. Hogy az Assassin's Creed közéjük sorolható-e?

Igen is, meg nem is.

assassin2.jpg

Cal Lynch (Michael Fassbender) fiatalon elveszítette édesanyját. Ezt követően, harminc éven át tartó züllés és balhék után egészen a méreginjekcióig jut. Nem kér az imából, sem a szép szavakból, csupán arra vár, hogy végre az egész szar véget érjen. Ám valójában ekkor veszi kezdetét élete igazi küldetése. A halálos ítéletet csak látszólag hajtják végre, valójában szabotálják, majd Cal-t egy titkos társaság rehabilitációs intézményébe szállítják. Itt találkozik hősünk Dr. Sophia Rikkinnel (Marion Cotillard), akinek legfőbb célja, hogy kiirtsa az erőszakra való hajlamot az emberi lényekből. Ehhez szüksége van valakire, aki génjeiben hordozza az agressziót. Cal nem örül annak, hogy ráesett a választás, de kénytelen belépni az Animusba, ami a génemlékezet felhasználásával visszarepíti a múltba, hogy megfigyelhesse egyik őse tetteit. Aguilar (Michael Fassbender) az Asszaszin eskü hű szolgálója volt és a spanyol inkvizíció tombolása közepette azért küzdött, hogy a templomos lovagrend előtt lelje meg az emberiség egyik legnagyobb kincsét, az Éden Almáját.

A promóanyagokat és előzeteseket nézve az volt a legnagyobb kérdés bennem, hogy egészen pontosan mi is az az Animus. Emlékezőgép, netán időutazó masina vagy olyan szerkezet, ami párhuzamos valóságokat hoz létre?Vajon a készítők megfogják magyarázni vagy inkább csak blöffölnek, esetleg nem is foglalkoznak mélyebben a sztori eme fontos elemével? Szerencsére megmagyarázzák, legalábbis a fő kérdésekre úgy-ahogy megérkezik a válasz. Igaz, a fináléban a készítők kavarnak egy testes kört kotyvalékukon, hogy megint csak ne legyen egyértelmű a dolog.

És habár az Animus funkciója szódával elismerhető módon megnyílik a néző előtt, a gép háttértörténete közel sem világos. Itt egyértelműen a forgatókönyv elkerülő mechanizmusát figyelhetjük meg. Jó az alapötlet, de a science fictionhöz az is hozzátartozik, hogy a fikciót hihető, hiteles alapokra építjük. Enyje, hát ez pedig nem jött össze a produkciónak. Sajnos a többi elem figyelembevétele után a történet nagy egészéről is hasonlóakat lehet elmondani. Az Assassin's Creed forgatókönyve zavaróan egyszerű és felületes, ráadásul pont annyira sablonos, mint egy tucatszerű, kisgyerekek igénytelen szórakoztatására szánt rajzfilm. Nagy és titkos szervezetek évszázadok óta küzdenek a rejtélyes és hatalmas ereklyéért, amely természetesen misztikus vonzattal is rendelkezik. Az év egyik legjobban várt filmjétől azért had követeljünk már egy kicsit többet.

assassin_1.jpg

Tény és való, hogy a szabad akarat motívuma szépen érvényesül a történetben. Ez a tartalmi világ egyetlen eleme, ami megtalálja helyét a mondanivaló átadásához és az érvényesüléshez vezető úton. A sas-szimbólum, a főhős szándékával szemben felállított párhuzam és a halvány, de jelenlévő vallási töltet szép, korrekt módon mutatják be az eredendő, sokat tárgyalt emberi jellegzetességet.

Utóbbitól eltekintve viszont a produkció kínosan gyenge sztorival próbál imponálni nekünk. És ez nem jó. Ugyanakkor az Assassin's Creed mégis kihagyhatatlan filmélmény. Hogy miért? Hát azért, mert Justin Kurzel rendező olyan beteges gyermeki lelkesedésbe keveri az akcióhoz való kiváló érzékét, hogy azt nemes egyszerűséggel meg kell könnyezni. Az Assassin's Creed gyönyörű film. Mármint vizuálisan. A jelenetkoreográfiák lenyűgözőek, a színek varázslatosak, a beállítások sorából pedig százszámra lehetne háttérképeket gyűjtögetni. Kurzel jól bánik a fény-árnyék hatással, olyan lehetetlen helyekre is rak kamerákat, amelyekre sokan nem is gondolnának, a vágószobában pedig a felhőtlen és pörgős szórakozás szellemében tákolja össze művét. És így lesz alkotása olyan film, amit rossz hallgatni, de annál jobb nézni.

assassin3.jpg

Na meg a színészgárda! Michael Fassbender és Marion Cotillard határozott és kételytől mentes elismerést érdemelnek, amiért ennyire erősen és hitelesen képesek parádézni egy ilyen bénán megírt forgatókönyvben. Fassbender arcjátéka gyakorta mesteri még akkor is, ha néha kifejezetten úgy tetszik, mintha unná ezt az egészet. Cotillard pedig viszi a prímet. Tény és való, furcsa egy ennyire komoly színésznőt ebben a bugyuta sztoriban látni, de ugyanakkor örülhetünk is, mert tekinthetjük ezt egyfajta próbatételnek is. Talán ezáltal lesz végérvényesen igazán nagy művész a hölgyből. Hogy csontig hatoló, velőtrázóan hiteles egy olyan filmben, amiben ennek látszólag semmi helye nem lenne. Aztán itt van még Jeremy Irons, aki már csak a jutalomjátékra figyel. Megbékélt azzal, hogy az ő ideje már elmúlt, ennek megfelelően nem is akar meghatározó produktumot prezentálni, de alakítása azért persze mégis több, mint korrekt.

Az Assassin's Creed összességében buta, klisés, egy ponton túl már kifejezetten fárasztó film, viszont Justin Kurzel megbabonázó tehetsége okán nagyszerű mozis látványélményt is szolgáltat. Hát igen, kétoldalú alkotás, de így kell szeretni, vagy így kell utálni. Ez már rajtatok áll. 7/10.

 

Ha tetszett a poszt, like-old a blog Facebook-oldalát! Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr1912062701

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nincs végzet, csak ha bevégzed - Assassin's Creed 2016.12.20. 21:30:24

Az Assassin’s Creed a Zsivány Egyes mellett az év végi blockbuster szezon egyik legnagyobb várományosa. Azt már tudjuk, hogy a Star Wars történet jól szerepelt. Nem tökéletesen, minden elvárásnak lefeküdve, de nagyon jól. Az Assassin’s Creed nyilván ne...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ComLo 2016.12.21. 08:46:54

Nekem baromira zavaró volt, hogy jól làthatóan olyan irta a cikket, aki mèg tàvolrol sem làtott AC jàtèkot. Èn nagyon nem vagyok AC fan (össz vissz 1 jàtèkot toltam vègig, ès 2-3 màsikat probàltam), de süt a cikkböl hogy aki csinàlta annak ez full ismeretlen terep. Ami azèrt gàz csak, mert a film egy jol megfogható, hatalmas rajongobàzisnak kèszült. Nekik pedig màsok a szempontjaik.

LaranjaS 2016.12.21. 09:21:30

@ComLo: maximálisan egyetértek! Kedves index! Legközelebb, ha kiadtok egy ukázt, hogy írj egy beszámolót erröl meg erröl a játékadaptációról, akkor tegyétek fel azt a hatalmas filozófiai kérdést a kollégának: amugy, te játszottál vele? És ha nemleges válasz érkezik: akkor jáccá vazze!!! Vagy olyat bizzatok meg aki igen!!

para_noir 2016.12.21. 09:39:27

@LaranjaS: az ugye megvan, hogy ezt nem az index írja, hanem egy blogger, aki kikerülhet az írásával a felületre? Egyébként meg sokan vannak, akik játszottak vele, de még többen, akik nem, például én sem, és a film közönségének is csak egy része lesz az, aki a játék miatt nézik meg, rengetegen egyszerűen sima filmként tekintenek rá. A filmet készítők is nyilván a játék rajongóinak körénél nagyobb közönségre tervezték a filmet. A kritikát egyébként érheti kritika, sokszor magyartalan a fogalmazás, és a szerző megpróbálhatná összetettebb, bonyolultabb mondatokban kifejezni magát, néhol nagyon gimnazista dolgozat íze van a szövegnek.

ComLo 2016.12.21. 11:02:06

@safranyn: Jogos, de valami mellett nem lehet elmenni: ma már célcsoportorientáltan készül gyakorlatialg minden. Akik beülnek az AC mozira, azok 80%-ban abból a nem kicsi AC közösségből kerülnek ki, akik évről évre veszik meg az újjab darabokat, és valósággal függők. Meg biztos van egy 10-15% Fasbender rajngó is.
Szóval igen, a kritika jogos, tényleg ilyen szemmel fogja látni az, aki előismeret nélkül beül erre a filmre. De érzésem szerint ez a nézők elenyésző része lesz. Pláne akkor, ha azt vesszük, hogy a kiadónak itt pl az az érdeke, hogy fanatikus rajongókat megtartsa, tovább fanatizálja. Ha pl volt egy döntés hogy az AC-t nem ismerő Vér Pistike igényét elégítsék ki, vagy évente 20e Ft-ot erre eltapsoló AC rajongóét, tuti az utóbbi igénye nyert.

2016.12.30. 18:57:18

@ComLo:

de ennek az égvilágon semmi köze egy film véleményezéséhez, kizárólag mint egy lehetséges filmelemzési szempont jöhet szóba.
onnantól hogy valamit adaptálnak, önálló életet él, még akkor is, ha direkt a rajongók voltak a célcsoport, mely sok esetben nem is igazolt, legfeljebb feltételezett.
süti beállítások módosítása