Ezúttal egy idegennyelvű, illetőleg egy animációs Oscar-jelöltről lesz szó röviden.
Mustang (2015)
A Saul fiához hasonlóan szintén magától értetődően Oscarra jelölt produkció középpontjában öt lánytestvér áll, hagyománytisztelő török ház gyermekei. Tizenéves fiatalságukat tapasztalatszerzésre fordítanák, ám ehelyett kénytelenek nagybátyjuk rémuralomnak tetsző fennhatósága alatt sínylődni. A Mustang talán legnagyobb erőssége az, ahogy egyértelműnek tetsző párhuzamokat tökéletesen fordít ki önmagukból. A szabadság ízére vágyó lányok számára így lesz az iskola a menedék, míg az otthon a börtön, a tanév a felszabadultság, amíg a nyári vakáció a bezártság világa. Tény, hogy a produkció dramaturgiailag kissé kapkodó helyenként, nem mindig egyszerű követni az eseményeket, ám az is biztos, hogy Deniz Gamze Ergüven számos szép jelenettel érzékelteti filmje lényegét. Ez pedig nem más, mint a tiszta ártatlanság és vágy, amit tömlöcbe vet egy hibás értékrend, ennek eredményeképpen pedig a családi kötelékek is átértékelődnek, és egészen más emberi kapcsolatok, barátságok, valamint tanár-diák kötődések jutnak feljebb a ranglétrán. 8/10.
Anomalisa (2015)
Rendkívül érdekes, vizuálisan is megkapó, egyedi animáció ez, ami szigorúan felnőtt közönséget céloz meg magának. A megtartani kívánt beszédje miatt egy napra érkező, középkorú író visszatér a városba, ami múltja egyik meglehetősen keserű darabkáját idézi és őrzi a mai napig. Innentől kezdve pedig nincs ami gátat szabhatna a szokatlanul emberközeli lelki tortúrának. Az Anomalisa kiváló karakterdráma, remek párbeszédekkel és nagyon kreatív ötletekkel. A főhős számára kiveszett valami a világból, valami fontos, lényeges, az emberek egysíkúvá váltak, mind ugyanazon a hangon szólnak, nem is számítanak igazán. Ebbe a szürke masszába hoz fényt a szomszéd szobában lakó Lisa. Érzékletes, emberi, de csak ritkán unalmas párbeszédes jelenetek és remekül komponált szituációk érkeznek, na meg persze egy egészen pazar szexjelenet, és persze nem feledkezhetünk meg a hátborzongató, kiváló lépcsőzetességgel felépített rémálom-képsorról sem. A tévútra jutott emberi sors kálváriája ez, egy férfi története, aki önmagát keresné, csak sajnos több évtizednyi késéssel, így már nem talál senkit a hisztiző hülye gyerek, a káromkodó ex, a közönyös feleség, és a sok, ismeretlen ismerős alkotta tömegben, aki segíthetne. 8,5/10.