Movie Tank

Utóélet (2014)

2014. október 18. - Sparrow

A művet a Magyar Filmhéten láttam.

A betegség és a gyógyulás egyaránt Istentől ered, mondja a tiszteletes a tanácsot kérő fiúnak Zomborácz Virág filmjében. Mindenki elbújik valami mögé. Saját tökéletlenségünket elütjük egy felsőbbrendű hatalom megnevezésével. Találunk valamit, valakit, akire ráfoghatjuk, akire magunk helyett a felelősséget terhelhetjük. A képmutatás tartja össze az egész világot. Életjelenséget ugyan adó, de belül teljesen halott droidok róják a kopár utcákat a szürke ég alatt. És tudjátok, mi van?

Ez az egész pokolian vicces.

utóélet2.jpg

Mózes (Kristóf Márton) szorongásos neurózisban szenved. Apja, a tiszteletes (Gálffi László) épp a pszichiátriáról hozza ki a fiút a történet kezdetén. Mindketten tudják, hogy egyenesbe kell hozniuk kapcsolatukat, meg kell tanulniuk egymás mellett élni. Ám alighogy megkezdik a jobb viszonyon való munkálkodást, a tiszteletes meghal. A temetés után azonban Mózes látni kezdi apja szellemét, aki értetlen arckifejezéssel kóvályog a világban. A srác, egy ezotériában is jártas autószerelőnek (Anger Zsolt) köszönhetően, arra jut, hogy apját valamilyen elvégzetlen ügy tartja a Földön, így elhatározza, hogy a tiszteletes egyik pártfogoltjának (Petrik Andrea) segítségével átveszi a fater korábbi pozícióját, és elvégzi azokat a munkákat, amelyeket az elhunyt már nem tudott befejezni.

Zomborácz Virágnak van keresnivalója a színtéren, és nem is kevés! Az utóbbi évek egyik legtehetségesebb hazai filmesét vélem felfedezni a hölgyben, aki mind írói, mind pedig rendezői fronton kimagaslót produkál az Utóéletben. A film lenyűgözően egyedi hangulati világa egy csapásra magával rántja a nézőt, akinek az elkövetkező másfél órában bőven lesz alkalma nevetni, és elgondolkodni, és helyenként még némi szomorkodásra is maradhat idő. Merthogy az Utóélet nagyszerű fekete komédia, telis-tele iróniától duzzadó képsorokkal. A képmutatást, és a tökéletlenségektől való erőltetett eltekintést remekül figurázza ki a produkció. Itt ugyanis mindenki próbál helyesen cselekedni, követni a hagyományokat, tetszeni Istennek, ám azt valamiért nem hajlandóak észrevenni, hogy akárhogy tepernek, a galamb akkor sem szál a magasba, miután elengedik, az égen nem süt ki a nap, a Mennyország pedig minden korábbinál távolabbi jelenségnek tetszik.

utóélet.jpg

Ebben a filmben mindenki vesztes. Nincsenek hősök, csak lúzerek, akik számára nagy ritkán meg-megcsillan a siker pillanata, ami aztán olyan gyorsan szalad tova, mintha soha nem is létezett volna, csupán halovány maradványa lehetett egy éjszakai, békés, szépséges álomképnek. Hiszen ez a film rólunk szól, hétköznapi emberekről. Sikerességre, boldogságra törekvő szerencsétlenekről, akik annyira küzdenek, hajtanak a győzelemért, hogy rendszerint kínos helyzetekbe kerülnek, leégetik magukat, nevetség tárgyává válnak. Az Utóélettől jó kedvre derülsz. Hogy miért? Mert fantasztikus érzés kiröhögni a világot, amiben élsz, nevetni az embereken, akik körülvesznek. Fantasztikus érzés kiröhögni önmagadat, a nevetségessé váló emberkép elragadóan szórakoztató. És ezért válik ez a film maradandóvá. Mert végre itt van egy író-rendezőnő, aki kendőzetlenül, és hitelesen mutatja be ezt a röhejes világot, ami tényleg csak akkor ér valamit, hogyha megtanulunk nevetni rajta. És ilyen szempontból az apa-fia kapcsolat rendszeres előtérbe helyezése szinte már fölöslegesnek is hat, hiszen a hangsúly nem itt van, hanem a szürke, szomorúságából fakadóan vicces világképen, és persze azon a bizonyos képmutatás-elemzésen, ami összetartja a produkciót.

Kristóf Márton A halott menyasszony Victorjának élőszereplős verziója, és amúgy kiválóan megállja a helyét a főszerepben, játéka csak nagyon ritkán válik sótlanná. Gálffi László lehengerlően jó a halott tiszteletes szerepében, alakítása igazán szórakoztató. A prímet azonban Petrik Andrea viszi végtelenül hiteles produktumával.

Mindemellett a remek fényképezés, és a nagyszerű filmzene már csak hab a tortán. Az Utóélet kiváló filmalkotás, elsőosztályú fekete komédia, és egyben az utóbbi évek legjobb magyar mozgóképe a Fehér isten mellett. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr316801429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása