Movie Tank

Horns (2013)

2014. október 10. - Sparrow

Létezik eredendő gonoszság? Elképzelhető, hogy valaki, megszületvén máris sötétséget hord magában, ami csak arra vár, hogy gazdatestén keresztül a világra szabaduljon? Nem igazán. Hogy lenne egy újszülött, vagy akár egy néhány éves kisgyerek gonosz? Sehogy. Ám ahogy az ember járja az útját, ahogy egyre több születésnapot számlál, új dolgokat lát és tapasztal. Új szörnyűségeket. Meghallja egy önmagából kifordult, beteg világ fájdalmas üvöltését. Nem mindenki bírja ezt a frekvenciát, van aki meghajlik előtte, feladja a küzdelmet, és behódol a gonosznak. Így születik meg a rossz az emberben. Így szennyeződik be a kezdetben makulátlan lélek, így feketedik meg a szív, így válik az angyali ördögivé.

Hiszen maga a Sátán is angyal volt, mielőtt elbukott.

horns1.jpg

Ig (Daniel Radcliffe) számára megadatott valami, amit nagyon kevés ember tudhat magáénak. A gyerekkori szerelem, ami nem halványult el az évek múlásával, sőt, egyre csak erősödött. Mindennél jobban szerette Merrint (Juno Temple). Ám a lány már nem él. Valaki kegyetlenül meggyilkolta az erdőben, az első számú gyanúsított pedig nem más, mint Ig. A férfi eleddig megúszta a börtönt, ám óriási népharag nehezedik rá. Gyakorlatilag senki sem hisz az ártatlanságában. Egyik reggel Ig arra ébred, hogy szarvak nőnek ki a homlokából. Ám csak ezután kezdődik az igazi érdekesség, ugyanis főhősünk számára lassacskán megvilágosodik, hogy az ijesztő szarvak kihozzák az emberekből igaz valójukat. Gonosz, aljas, álnokul őszinte valójukat. Ig arra használja szarvai által megszerzett képességét, hogy megtalálja szerelme gyilkosát.

Mi lakozik a másik emberben? Mit gondol, mit akar? Vajon őszinte a mosolya, valódi a haragja? Bizony, néha gyilkolni tudnánk azért, hogy belelássunk mások fejébe. A Horns története ezt az alapsémát dolgozza fel, hihetetlenül kiforrott részletgazdagsággal, lenyűgöző átgondoltsággal, és pazar kreativitással. A rejtélyes szarvak által képzett alapmotívum gondoskodik a nézők érdeklődésének felkeltéséről, ami a furcsa kinövések megjelenése után sem lankad, hiszen hamarosan megtudjuk, hogy az ördögi testrészek jelenlétében az emberek megnyílnak, hódolnak rossz, azaz valódi énjüknek, és itt a lényeg. Mindenki behódol a szarvaknak, mert mindenki rossz, mindenkiben ott lakik a démon, a betegesen eltorzult világ által megcsonkított, bűnös lélek. Ez a kép egyre jobban erősödik, ahogy a drámát és a krimit nagyszerűen elegyítő cselekményvezetés halad a végkifejlet felé. Remek fordulatok, eszelősen kreatív, és lenyűgözően beteg ötletek váltják egymást a lehengerelt néző szemei előtt. A remekül eltalált visszatekintéseknek köszönhetően mélyrehatóan feltárul előttünk Ig és Merrin szerelme és a gyilkossági eset mibenléte, a jelenben zajló szálon pedig az igazán szimpatikus főhősnek szurkolhatunk.

horns2_1.jpg

Alexandre Aja rendezői munkája nagyszerű. Az úriember kiváló érzékkel teremt atmoszférát, miközben műve néhol inkább drámának, máshol izgalmas thrillernek, a vége felé pedig már inkább elborult horrornak hat. A direktor nem ódzkodik a durvább jelenetektől, ám tényleg csak akkor engedi el a saját magában rejlő ördögöt, amikor arra feltétlenül szükség van, így műve egy pillanatra sem válik önkényessé. A Horns széles hangulati skálát zongoráz végig, és minden szinten kiválóan állja meg a helyét. Az önmagukból teljesen kiforgatott kereszténymitológiai elemek, és a kiváló fekete komédiával átitatott jelenetek stílust kölcsönöznek a műnek, maradandóvá teszik az összképet. Mindennek tetejébe még a zenei aláfestések is jól működnek. A vizuális effektek kissé műanyagnak látszanak, de szódával azért elmennek.

Daniel Radcliffe nagyon nem akar benne ragadni a Harry Potter-skatulyában. Nagyban dolgozik az ügyön, A fekete ruhás nő után ismét egy olyan produkcióban vállalt szerepet, ami eléggé elüt a varázslótanonc világától. És Radcliffe óriási, de tényleg! Egész egyszerűen lehengerlő az, amit a főszereplő művel. Alakítása maximálisan hiteles, arcjátéka tele van érzelemmel, teljesítményének összképe pedig tökéletes profizmusról árulkodik. Persze, tudtuk, hogy nem rossz színész ő, de most már egészen biztos, hogy a Roxfort bezárása után is van keresnivalója a filmvásznon. Kíváncsian várom, hogy legközelebb milyen karakter bőrébe bújik a srác!

A Horns remek film. Sokoldalú alkotás, számos műfaj keveredik a játékidő során. Az alapmotívum lenyűgöző, az általa érvényesülő kőkemény emberiségkritika pedig egészen elborzasztó módon zseniális. Ja, és Daniel Radcliffe előtt le a kalappal! 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr856770705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.10.10. 10:47:45

@doggfather: Igen, Torontóban volt az első bemutató még tavaly.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.10.10. 11:49:31

@Sparrow: pedig a sok forgatási fotó meg ilyenek miatt azt hittem idei.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2014.10.10. 12:00:12

@doggfather: Azon az egy fesztiválszereplésen kívül sehol sem adták tavaly, most ősszel érkeznek a széleskörű premierek (bár magyar bemutatónak még se híre se hamva), viszont én mindig úgy nézem az évjáratot, ahogy az IMDB, tehát az első bemutató szerint.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.10.10. 13:40:27

Fantasztikus film! Aja megint megmutatta, hogy nagyszerű a stílusérzéke, a valóban laza jeleneteket ismét tökéletesen vegyítette a fajsúlyos drámával, a zenék pedig telitalálatok (főleg a Personal Jesus-on mosolyogtam hatalmasat).

ephart 2014.10.10. 18:51:18

az ember eredendően rossz.ez az édenkerti lázadás óta van így.már a csecsemőkben ott a rosszra való hajlam.az egész emberi nem jogosan zuhan az örök kárhozat poklába.egyetlen út van ennek elkerülésére:Jézus Krisztus

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2014.10.10. 18:55:12

@ephart:

Mármint a lázadás az volt, hogy az Úristen gondosan megmutatta a két fát, elmondta milyen fasza cucc van rajta, kivilágította majd őrizetlenül hagyta, aztán odaengedte Lucifert, akivel Éva nyilván marhára egy súlycsoportban volt intellektuálisan. :D

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.10.10. 19:02:03

hogy on is legyek, szíves örömest megnézném

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2014.10.10. 19:53:09

Csak a könyvet olvastam, az király volt. Tegyük hozzá, Stephen King fia, Joe Hill írta.

ephart 2014.10.10. 20:14:47

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: eredetileg megvolt az erő hogy Isten mellett döntsön az ember.szabad akaratból választotta a bűnt

Stenonis 2014.10.10. 21:50:01

@ephart:

Te ezt most tényleg komolyan mondod, vagy csak trollkodsz?

Egyébként rosszul tudod:
Brahmá létrehozta a tíz Életfakasztót, a Pradzsápatikat, az Ősbölcseket, akikben már tiszta értelem élt, és tevékeny erők feszültek. De hamarosan rá kellett eszmélnie, hogy azok egymagukban nem tudják folytatni a teremtés művét: nem volt mire irányítaniuk életfakasztó erejüket. Ekkor Brahmá megértette a folyamatos létesülés titkát: az egymást kiegészítő kettősséget, az ellentétek feszültségét. Az Egy tehát kettéosztotta önmagát. Egyik feléből, létesítő akaratának erejéből lett az első Atya:

Szvájam-bhúva, "Az Önmagában Létezőtől Származott"; a másik feléből, a mindent magába foglaló és formáló Természetből pedig az első Anya: Satarúpá, "A Százalakzatú".

Az első párnak fiai és leányai, majd ezeknek ismét fiai és leányai születtek. Az első leányokat Brahmá férjhez adta az ős Életfakasztóhoz, a többi fiak és leányok pedig egymással keltek egybe.

Az első fiak között az élet legjelentékenyebb továbbvivője Kasjapa volt. Feleségül kapott tizenhármat az egyik Ősbölcs, Daksa hatvan leánya közül. Kasjapa első asszonya, Aditi, világra hozta a Dévákat, a felső kör fényes isteneit, a szellemlények s a legjelesebb emberi nemzetségek őseit; a második és a harmadik asszony, Dití és Danu, a sötét erőket képviselő ellenistenségeknek adott életet, s ezektől származtak azután a Daitják és Dánavák démoni nemzetségei. Mert a létezésben szükség van az ellenállás feszültségére és az összeütközés erőkifejtésére is, hogy a tevékenység ne lankadjon el, s az ellenszegülő erők szakadatlanul tettre ösztönözzék a Nagy Törvényt szolgálók igyekezetét. Kasjapa többi felesége világra hozta az egyéb élőlényfajták, az alacsonyabb és fokról fokra magasabb rendű állatok őseit.

A világ benépesült, és mindenféle élőlény a maga helyén folytatta a természetéből következő tevékenységet. Az egész folyamaton az Egyetemes Törvény uralkodott, s ennek legfőbb elve: a cselekvés és a cselekvés következményeinek Nagy Törvénye, a hatások és visszahatások szövevénye.

Szóval így történt az egész, nem volt semmilyen kert, meg fa, meg kígyó.

:)))

Peetshow 2014.10.16. 11:48:56

Ne haragudjatok, de ebben a stílustalan, sületlen, ízléstelen baromságban, mi olyan zseniális? Teljesen szétesős a dramaturgia, következetlen a cselekmény... Nem olvastam a könyvet, de szinte biztos vagyok benne, hogy ez egy kifejezetten elcseszett adaptáció. Nem hiszem, hogy az eredeti sztori ennyire balga lenne.
süti beállítások módosítása