Movie Tank

A barlang (2005)

2014. július 15. - Sparrow

Előfordult már veletek, hogy miközben egy, a nézői közvélemény és a kritikusok által egyaránt dicsért, sőt, megkerülhetetlen műnek tartott filmet néztetek, ti csak értetlenül tátogtatok, mert egyszerűen nem tudtátok felfogni, hogy mi is olyan jó ebben a szennykupacban? Velem volt már ilyen, többször is. Legutóbb akkor, amikor Neil Marshall 2005-ös rendezését, A barlangot (eredeti címén The Descent) tekintettem meg.

descent2.jpg

Egy év telt el azóta, hogy Sarah (Shauna MacDonald) autóbalesetben elveszítette férjét és kislányát. A nő természetesen még mindig cipeli a tragédia súlyát, de úgy határoz, hogy megpróbál visszarázódni az életbe, és barátnőivel barlangásztúrára indul az Appalache-hegységben. A csapat tagjai tapasztalt barlangászok, így nem aggódnak, ám miután leereszkednek a sötétbe, nem telik bele sok idő, és kiderül, hogy életük eddigi legpokolibb, legvéresebb kalandja vár rájuk.

Két lehetőség van. Az egyik az, hogy Neil Marshallban nem kevés nőgyűlölet tombol, a másik pedig az, hogy az úriember cseszett gondolkodni az alapkoncepció megalkotásakor. Ugyanis a falkára való hülye picsa már az elején elrontja a filmélményt, hát még aztán ahogy Marshall fokozza irritáló személyiségük brillírozását! Ennyire pocsékul megírt női karakterekkel már rég nem találkoztam. Unintelligens, beképzelt, mérhetetlenül bosszantó idióták, akiknek idegesítő személyiségrajzát csak fokozza a pocsék szövegkönyv, ami tele van filléres, de teljesen komolyan tálalt okoskodásokkal.

De persze, nemcsak a karakterekkel meg a szövegeikkel vannak gondok, hanem a cselekményvezetéssel is, ami valami elképesztően unalmas. Körülbelül ötven percen át nem történik semmi, és habár utána némiképp beindulnak az események, az összkép inkább hat izzadtságszagú, muszájból elkövetett darálásnak, mintsem lelkesen szerkesztett történetvezetésnek. Továbbá azt is fontos megemlíteni, hogy Sarah múltbéli veszteségének ténye teljesen funkciótlan a filmben, és csak annyi köze van a főcselekményhez, hogy a főhősnő néha a kislányáról álmodik a barlangban. Annyi értelme volt az autóbalesetnek, hogy így végre láthattam egy olyan filmet, amiben következményekkel jár az, hogyha a sofőr hosszú másodpercekig nem az utat figyeli, hanem oldalra fordulva beszélget az utasával. És én tényleg egy ilyet emelek ki pozitívumként... Na mindegy, azt azért meg kell hagyni, hogy a filmvégi, szintén funkciótlan, de legalább stílusosan előadott csavar valóban meglepő.

descent.jpg

Neil Marshall valószínűleg elaludt a rendezői székben, a film első felében látható jelenetek forgatásakor legalábbis mindenképpen, hiszen a mű ezen szakasza leginkább valami olcsó, a műsoridő kitöltésére szolgáló, unalmas és érdektelen ismeretterjesztő filmre hajaz, aminek leforgatásához gondosan csak hülye picsákat kértek fel (úristen, de komolyan egy értelmes karakter sincs a filmben). Aztán amikor elkezdődik a vérengzés meg miegymás, akkor meg a rendező olyan hitelesen adja át a barlang sötét világát, hogy gyakorlatilag semmit sem lehet látni abból, ami épp folyik a képernyőn. De hogy ne csak mocskolódásból álljon a poszt, azt azért mindenképpen leírom, hogy a fináléban igenis sikerül produkálni néhány valóban faszályos beállítást, amilyenekhez hasonlókat elnézegettem volna a korábbi 75 percben is.

Írnék én a színészi játékokról részletesen, de csak annyit tudok elmondani a gárda tagjairól, hogy nagyon, de tényleg nagyon gyengék. Kivételt képez Shauna MacDonald, aki azért eléggé keményen tolja, miután átmegy női Ramboba.

Enyhén szólva nem nyűgözött le A barlang. Az az igazság, hogy egy-két éve egyszer már belekezdtem, de akkor félúton ki is kapcsoltam. Most végignéztem, de továbbra sem értem, hogy miért szerepel a 101 horrorfilm között, amit látnom kell, mielőtt meghalok. 3,5/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr996484177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.15. 16:48:37

Ugyanez voltam én is. Elkezdtem a filmet évekkel ezelőtt és ritka unalmasnak találtam. Idén pótoltam azonban és én is túlértékeltnek tartom.
SPOILER
A szörnyek azonban beindították a fantáziámat. Egyértelműen emberszabásúak, akik már az őskor óta ott vannak (barlangrajzok ugyebár). Tehát ősemberek, akik idővel biológiailag alkalmazkodtak a barlangi körülményekhez. Ez nekem nagyon bejön.
SPOILER
Szerintem 6/10.

2014.07.16. 09:48:56

Ráadásul van második része és van egy másik Barlang (The Cave) című film, amiben szárnyas szörnyek vannak, akik emberekből alakultak át egy fertőzés hatására.
Barlang 2: www.port.hu/a_barlang_2._the_descent:_part_2/pls/w/films.film_page?i_film_id=113937
(ugyanaz mint az 1, ramaty)
www.imdb.com/title/tt0402901/

STIRLITZ 2014.07.16. 10:02:17

Akkor legyen itt egy ellenvélemény is! Szerintem csúcs a film, a maga kategóriájában! Barlangos "témában" készült már több variáció is, melyek lényegesen szarabbak. Például a The Cave (Barlang - 2005)

www.port.hu/a_barlang_the_cave/pls/w/films.film_page?i_film_id=68399

Na ez tényleg unalmasan gyenge alkotás! De a posztban agyonfikázott Descent nekem nagyon tetszett! Izgalmas, fantázia van benne, és a legvégén még meglepi is van! Mi a francot várunk még mást egy horrortól! A magam részéről egyet értek azzal, hogy bekerüljön a TOP 100 -ba. Bár az első 10-ben nincs bent nálam. Hogy úgy mondjam nem egy Mártírok! www.port.hu/martirok_martyrs/pls/w/films.film_page?i_film_id=99936

GERI87 2014.07.16. 10:16:47

Szerintem annyira nem rossz film.
A második résszel jobb és lezárul a történet.
Az első fél órát kell kibírni.

sanyix 2014.07.16. 11:16:46

Az egyik legjobb film, tökjó ahogy húzza a nézőt, aki igazából nem is tudja mire számítson, egy ideig egy sima barlangászásnak indul, majd elkezdenek furcsa dolgok történni.

Sandokohn - a maláj jiddis 2014.07.16. 15:09:38

Szódával elmegy film. Nem nagyon szar, de nem is jó. Egyszer megnézős, ha nagyon nincs más.

SarahConnor 2014.07.16. 18:26:53

Én kimondottan kedvelem a filmet, ami meglepő számomra, mert a hasonló szörnyes-menekülős dolgokat nem bírom. Engem viszont nagyon megfogott a hangulat (az van rendesen), a szörnyek, és igen, igen, a lányok is, konkrétan kettő, a főszereplő és Juno nevű "barátnője". Szerintem a nem túl megbonyolított sztori nagyonis jól működött, a film pont annyit vállalt, amennyit teljesíteni is tudott, márpedig azt nagyon korrektül. Nincsen százforintos CGI, a szörnyek kimondottan jók és félelmetesek (számomra), ami azért hozzátesz az élményhez, a karakterek pedig arra valók, hogy egy ilyen élet-halál harc közepén is megkavarják a kakit... és ez megtörténik. Minden szinten megy a feszültség, és korrektül ül a para, szerintem műfajának (szörnyes horror) egy kiemelkedő darabja. A végén lévő csavar a hollywood-i nyáltól is megmenti. Nem úgy a második része, ami szánalom, igazából ez a poszt arról kellene, hogy szóljon. Az tényleg egy celluloidhulladék. Az első viszont sok szempontból példás. Már többször megnéztem, amit szintén ritkán teszek horrorral.

!Márk! · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.17. 00:57:09

Szerintem is kicsit túl van lihegve a film, de összességében nem tartom rossznak. A finálét kifejezetten erősnek könyveltem el.

K.Leslee 2014.07.19. 13:58:37

Nekem elsore nem tetszett aztan ujraneztem 2 ev mulva es akkor meg jonak talaltam. Tegyel vele megegy probat.
süti beállítások módosítása