Movie Tank

A Föld után ( 2013 )

2013. október 07. - Sparrow

Mi történt M. Night Shyamalannal? Hova lett a rendező, aki egykor olyan nagyszerű produkciókat hozott tető alá, mint a Hatodik érzék, A sebezhetetlen, vagy a Jelek? Magánéleti tragédia, esetleg személyes trauma lehet a változás oka? Vagy a rendező helyét átvette egy skrull? Egyszerűen nem lehet értelmes magyarázatot találni a hihetetlen mértékű színvonalhanyatlásra. Már A falu is borzalmasan gyenge volt, de a 2010-es Az utolsó léghajlító esetében már nem volt egyetlen ember sem, aki pozitívan nyilatkozott volna a rendező munkájáról. Ez utóbbi filmet én már inkább meg sem néztem. Idén azonban váratlan dolog történt. Annak ellenére, hogy Shyamalan minden jel szerint kiégett, kapott egy utolsó utáni esélyt, méghozzá Will Smithtől, aki őt választotta ki következő, fiával közösen forgatandó filmjének direktorául.

after-earth-jaden-smith-1024x576.jpg

Az emberiség tönkretette a Földet, így arra kényszerült, hogy a valaha volt legnagyobb evakuációs program keretein belül elhagyja a bolygót. Új otthonunkon azonban nem élhettünk békében, ugyanis idegen lények próbáltak kiirtani minket, óriási szörnyetegeik, az ursák segítségével. Az ursák nem látnak, ellenben érzik az emberi félelem által termelt feromont, így csak a rettegés legyőzésével lehet ellenük hatékonyan harcolni. Az első ember, aki képes volt elfojtani magában a félelmet, Cypher Raige ( Will Smith ) volt. Cypher, habár kiváló katona, pocsékul funkcionál apaként, így felesége nyomására következő, utolsó küldetésére magával viszi fiát, Kitait ( Jaden Smith ) is. Űrhajójuk azonban lezuhan, ők pedig a Földön találják magukat, ami viszont már ezer éve nem hordott embert a hátán.

Sajnos A Föld után elképesztően rosszul sikerült. Engem személy szerint meglepett, hogy néhány hónapja, a mozipremier után nagyon negatív kritikákat kapott a produkció, ugyanis a trailert kifejezetten meggyőzőnek találtam. Tény és való, hogy a film elsősorban a forgatókönyvön bukik el. A szkript hemzseg az ostobaságoktól és a logikai bakiktól. Itt van például az az információ, mely szerint a Földön minden állat arra fejlődött ki, hogy elpusztítsa az embert. Ez csak azért furcsa, mert az emberiség elvileg már egy évezreddel ezelőtt elhagyta a bolygót. Aztán a másik kínos pont pedig Cypher, aki elvileg az első ember, akik képes volt a félelmét elfojtva hatékonyan szembeszállni az ursákkal. Ha ezer évig tartott az úgynevezett kísértés ( a félelem elfojtásával való harc ) feltalálása, akkor hogyan éltünk túl ennyi ideig a vérszomjas idegen lények árnyékában úgy, hogy közben mindenféle ütős űr- és fegyvertechnológiákat találtunk fel? És azt, hogy az óriásmadár miért áldozza fel magát Kitaiért, már inkább meg sem kérdezem. Ezentúl pedig a cselekményvezetés is legalább annyira magával ragadó, mint bármelyik 200 forintos, bevásárlóközpontban kapható számítógépes játék története. A sztori unalmas, de olyannyira, hogy az első félóra után jóformán teljesen elveszítjük az érdeklődésünket a karakterek sorsa iránt, és aki nem akar kritikát írni róla, az valószínűleg végig sem nézi a filmet.

AFTER-EARTH3.jpg

Shyamalannak a forgatókönyvben is benne volt a keze, de ezentúl a rendezői fronton sem állja meg túl jól a helyét. Azt például nem értettem, hogy az űrhajó lezuhanását hogy az istenbe merte úgy megoldani, hogy a teljesen sötét kép alá bevágatta néhány, a polcról leboruló lábos hangját. Nem hiszem el, hogy nem volt képes azt mondani, hogy Will, idefigyelj, csökkentsük már kicsit a gázsidat, és csináljuk meg faszára ezt a lezuhanós snittet abból a pénzből. Néha azért érezhető, hogy a direktor próbálkozik, de a klisék, néhol azért tűrhető minőségű, de idegesítő alkalmazásán kívül nem tud maradandót alkotni. Filmje fárasztó, erőtlen, minőségéhez képest pedig túlságosan is hosszú.

Sajnos a színészi játékok sem segítenek sokat az összképen. Jaden Smitht főhősnek megtenni elképesztően hülye döntés volt. Apja mellett asszisztálva tűrhető a gyerek, ezt láthattuk A boldogság nyomában esetében, de mégis kinek a fejéből pattant ki az a baromság, hogy Will legyen a mellékszereplő, és porontya pedig a nagycsászár ( sajnos valószínűleg pont a fater volt az ötletgazda ). Ettől függetlenül Will Smith is talán élete legrosszabb alakítását nyújtja. Kisarkított, gépies karaktere pocsékul van megírva, a színész pedig gyakorlatilag az egész film alatt nem csinál mást, minthogy ráncolja a szemöldökét. Pedig én bírom őt, drámai szerepei rendkívül maradandóak, ám ezúttal nagyon benézte a dolgot. Jaden pedig nemes egyszerűséggel nem jó színész. Nem örökölte ezeket a géneket, nincs benne szinte semmi tehetség. Nem képes arcával kifejezni a megfelelő érzelmeket, eltúlozza azokat, vagy ha még ez se megy, akkor csak simán olyan fejet vág, mint akinek szorulása van. Borzalmas.

Aminek azért mégis sikerül mentenie a helyzetet, az a látványvilág, ami azért elég faintosra sikeredett. A fényképezés gyönyörű szép, a Földön készült nagy totálok szemkápráztatóak. A komputeranimáció is egészen jól sikerült, a különböző állatok, és az ursák jól néznek kis, kidolgozásuk részletgazdag. Időnként pedig a  filmzenének is sikerül hatnia a néző, a film hatására rideggé vált szívére. 

Will Smithnek volt egy sztorija, amit tök fölösleges elmesélni, annyira klisés. De ő azért megkereste M. Night Shyamalant, aki az amúgy sem túl ihlet-gazdag alapanyagot csak tovább rontotta, ráadásul Smith főszereplőnek beleerőltette a produkcióba saját, tehetségtelen porontyát. Mindennek eredménye pedig 2013 egyik legrosszabb mozgóképe lett. 3/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr855555782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása