Movie Tank

„ When there is no more room in Hell… ” - TOP10 Zombifilmek

2013. június 26. - Sparrow

Régen volt már, amikor a holtak először támadtak fel, hogy önmagunk torz másaiként rontsanak a haldokló világ túlélőire. Konkretizáljuk a régent mondjuk 1968-ban, hiszen George A. Romero ekkor vitte vászonra Az élőhalottak éjszakáját. Tény és való, hogy korábban is akadtak már zombis produkciók, de ez az a mű, ami egészen napjainkig meghatározza a zombiapokalipszist bemutató filmeket, és megkerülhetetlen alapját képezi a műfaj keretein belül megszülető produkcióknak. Számos élőholtas alkotás látott napvilágot az elmúlt évtizedekben. Akadt köztük nagyon jó, és vállalhatatlanul szar is. Hamarosan Marc Forster igyekszik, előreláthatólag valamelyest új szemléletmóddal, maradandót alkotni a Z világháborúval. Addig is lássuk a zombiműfaj eddigi legnagyobb dobásait!

A lista természetesen csak az én véleményemet tükrözi.

zombies.jpg

 

10. A kaptár - filmek ( 2002 - 2012 ) - Bővebben itt és itt.

Rendezők: Paul W.S. Anderson, Alexander Witt, Russel Mulcahy

resident-evil.jpgNem akarnám epizódokra bontani a szériát, véleményem szerint érthető a közös helyezés, még akkor is, hogyha a filmek minősége egymáshoz viszonyítva különböző. Franchiseról beszélünk, ami így öt rész után sokkal inkább kezelhető egy kalap alá véve, hogyha toplistáról van szó. A kaptár-széria különös erőssége az, hogy epizódról epizódra képes megújulni. Minden filmben más az alapkörnyezet, különbözik a fényképezés színhasználata, a világítási módszerek, vagyis a történet körítése mindig más. Talán a Megtorlás képez némi kivételt, ami igazából egyfajta összegzése a korábbi részeknek. A főszereplő Alice még akkor is a mozivásznak egyik legkeményebb női gyilkológépe, hogyha Milla Jovovich játéka nincs is mindig ( na jó, soha ) a toppon. Az akciók eszelősen jók, a hangulat pedig megfelelően adagolja a félelmet és a feszültséget.

 

9. Holtak földje ( 2005 )

Rendezte: George A. Romero

land_of_the_dead_xlg.jpgVajon mennyire intelligensek a zombik? Vajon tudnak- e tanulni, képesek-e eszközt használni, fejlődni? Sok film nem mer ehhez a kérdéshez nyúlni, hiszen elég egyetlen apró hiba, és a rajongók kénköves haragját zúdíthatja a vállalkozó kedvű művész a saját nyakába. Így hát az Atyaúristennek jutott a feladat, hogy egy kicsit elgondolkozzon a témán. Romero kimért módszerrel, precíz körültekintéssel teszi kissé emberivé, szervezett együttműködőkké az élőhalottakat. Ez kellemesen furcsa, de ezzel együtt pozitív hatású élményt kelt a nézőben. Jó látni az újító szándékot. Természetesen a körítés sem rossz. Az emberi civilizációt ezúttal nem pusztítja el teljesen a zombiapokalipszis, a pénz értéke megmarad, így természetesen az lesz a fő konfliktusforrás, de ugyanez elmondható a továbbra is fennálló, sőt, kiélesedő gazdag-szegény ellentétről is. A környezet pedig mintha a Mad Max és Dredd bíró keveréke lenne.

8. Holtak hajnala ( 2004 )

Rendezte: Zack Snyder

dawn04.jpgHabár hivatalosan remake-ként van elkönyvelve, Snyder debütálóprodukciója a cselekmény főhelyszínét képező bevásárlóközponton, és persze az élőhalottakon kívül szinte semmiben sem egyezik Romero eredetijével. Ez nem negatívum, csupán megemlítendő tény, ettől függetlenül igazán izgalmas, pörgős zombifilmről beszélhetünk. A Holtak hajnala legnagyobb pozitívuma a merész fordulatok bátor alkalmazása: A már éppen megkedvelt szereplők hirtelen halála, a zombicsecsemő, és a szinte utolsó utáni pillanatban érkező kudarc mesterien negatív ereje. Snyder mára az egyik kedvenc rendezőm lett, inkább más munkái miatt, de tény és való, hogy a Holtak hajnalánál jobb belépőt kezdőként nehezen tudott volna produkálni. A rá jellemző látványcentrikusság még hiányzik ugyan ( képzeljük csak el a filmet 300-szintű akciójelenetekkel ), de a hozzáértés, és az izgalmak adagolásához való mesteri tehetség már itt megjelenik.

7. Dellamorte Dellamore ( 1994 )

Rendezte: Michele Soavi

dellamorte-dellamore-poster-italia-01.jpgIgazi ínyencség a napfényes Olaszország partjairól. Nem szokványos zombifilm, sőt, a listán szereplők közül a legegyedibb darab. A hangsúly nem a világra kiterjedő zombivírusra helyeződik. Egy temetőben tombol az élőhalál, és ezt a különc Francesco Dellamorte igyekszik minél jobban elrejteni az emberek elől. Az élőhalottak ezúttal nem a fogyasztói társadalmat jelképezik ( bér a haszonlesés ebben a filmben is megjelenik ), hanem tulajdonképpen a főhős személyével kerülnek párhuzamba. Dellamorte ugyanis kíváncsi a világ más részére, ami egyre inkább nem létező helynek tűnik. Elakar menekülni, pont úgy, ahogyan az élőhalottak is kimásznak a sírokból, hogy valahogy átjussanak a temető falán. A főhős temetője Buffalora, innen próbál kitörni; a sírból ahová már életében eltemették. A röghöz kötöttség keserű képe a film központi témája, természetesen számos morbid zombiattrakcióval megfűszerezve. A főhős Rupert Everett fantasztikus játékának köszönhetően válik félelmetesen hitelessé, Dellamorte Dellamore pedig szinte biztosan ihletet adott John Constantine 2005-ös filmre adaptálásához.

6. [Rec] - filmek ( 2007 - 2012 ) - Bővebben itt, itt, és itt.

Rendezők: Jaume Balagueró, Paco Plaza

rec.jpgHasonló a helyzet, mint A kaptár esetében. Nyilván ezzel kevesen vannak így, de én a Rec-filmekről is csak egy kalap alatt tudok beszélni, hiszen mindhárom produkció tetszett. A kedvencem a második epizód, amelynek meglepő irányváltása a vallás felé az egyik kedvenc horror-fordulatommá vált. Az első rész kétségtelenül az ál-dokumentarista filmek egyik legkiemelkedőbb darabja, a rendezők kiválóan hangolják össze a jeleneteket, hitelessé teszik, az operatőrrel együttműködve, a látottakat, és a kézi kamerás mozgóképeknek ez a legfőbb célja, így sikerről beszélhetünk. A harmadik részben elhagyják a kézi kamerát, ez nem tetszett, de ettől eltekintve egy veszettül izgalmas, nagyon véres, és pörgős zombifilmet láthattunk tavaly is. Érdemes megnézni mindhárom alkotást!

5. Holtak hajnala ( 1978 )

Rendezte: George A. Romero

Dawn_of_the_dead.jpgKétségtelenül rászolgált a klasszikus-titulusra. Nagy öreg zombifilm, ami sokkal jobb, mint az általánosan istenített Az élőhalottak éjszakája. Az ok megfejtése nem nehéz: A '68-as produkció fölött jócskán eljárt már az idő, mai szemmel nem is lehet igazán élvezni. A Holtak hajnala viszont megőrizte erejének nagy részét, hiába a maiakhoz képest elavult maszkmesteri munka, a film mégis tud hatni a nézőre. Átadja a zombiapokalipszis kilátástalanságát, tökéletesen prezentálja a fogyasztói társadalom kritikáját - a zombik a bevásárlóközpontot ostromolják, mivel régi életük emlékfoszlányai életük legfontosabb helyéhez vezetik őket -, valamint ügyesen kitér az emberi ostobaság témájára is. Összefogás helyett egymásra támadnak a túlélők a holtak uralta világban. És természetesen ne hagyjuk ki azt sem, hogy a filmtörténelem egyik, a horrorvilágnak pedig kétségtelenül A legemlékezetesebb mondata ebben a produkcióban hangzik el: Amikor már nincs több hely a Pokolban, a holtak a Földön járnak.

4. Hullajó! ( 1992 ) - Bővebben itt.

Rendezte: Peter Jackson

braind.jpgPeter Jackson számára még nagyon messze volt ekkor A gyűrűk ura, és nyilván a Hullajó! akkori nézői nem is gondolták volna, hogy eme brutálisan morbid zombifilm rendezője tizenkét év múlva a mozitörténelem egyik legfontosabb adaptálását veheti a kezébe. Tény, hogy Jackson munkáján már a Hullajó! esetében is érződik a profizmus, az új-zélandi úriember filmkészítéshez való zseniális érzéke. Ebben a produkcióban ömlik a vér, ellep minket a genny, az összkép pedig annyira gusztustalan, hogy a sok szar szinte kifolyik a képernyőből. Ez akár negatív véleményezés is lehetne, de mégsem az. Pont ellenkezőleg, ugyanis a kivitelezés és a hangulat félelmetesen jó! Az elvont atmoszféra, a kisarkított karakterek, a nevetésre késztető, eltúlzott vérengzés, és a bujkáló mondanivaló, ami az emberek egymás közti meg nemértettségét veszi górcső alá, maradandó filmélménnyé teszik a Hullajó!-t.

3. Dance of the Dead ( 2008 )

Rendezte: Gregg Bishop

dancez.jpgA legszórakoztatóbb horrorvígjáték, amihez valaha szerencsém volt. A Dance of the Dead nézése közben repülnek a percek, a néző teljes mértékben átadja magát a fekete humornak, és az amúgy sem túl hosszú játékidő pillanatoknak tűnik csupán. Az újranézés így garantált, de természetesen nem csak a pörgős cselekmény miatt van ez így. Az akciójelenetek izgalmasak, a karakterek egysíkúak, de ezt a forgatókönyv pazarul kisarkítja, így szinte már ironikusnak tetszik. A poénok, a beteg ötletek és a remek dumák, megspékelve néhány elképesztően laza arccal mesteri kettősséget produkálnak: A Dance of the Dead egyszerre funkcionál tökéletesen zombifilmként, és agyeldobós vígjátékként is. Gregg Bishop rendezőnek sikerült megtalálnia az egyensúlyt, így munkája igen gyakran fog ki-be járkálni a lejátszóba.

2. Holtak naplója ( 2007 )

Rendezte: George A. Romero

DiaryOfTheDeadPoster2.jpgA Mester legalulértékeltebb filmje ez a remekbe szabott ál-dokumentarista produkció. A Holtak naplójában nemcsak a feszültség tombol falakat repesztő erővel, hanem a forgatókönyv is kreatív, és megrázó cselekményt tár elénk. És ha ez még nem lenne elég, akkor említem a szövegkönyvet, ami a legjobb, zombifilmben valaha hallott mondatokat tartalmazza ( Leszámítva persze a korábban kitárgyalt ominózust a Holtak hajnalából ). Ezek többsége a ( még szinkronnal is ) meglepően erőteljes narráció útján jut el hozzánk. A produkció kritikát fogalmaz meg az emberi ostobaság, és, hihetetlen módon, az alkotóművészet felé. A csillagos ötös zárójelenetben pedig a felelősség kérdése kerül elő. Bűn és bűnhődés, valamint a kérdés: Megérdemeltük? A holttest leszakadó teste ad választ: Meg. Mindezek mellett ki kell emelni az áldoksis filmben valaha látott leghitelesebb színészgárdát, különösen a narráló Michelle Morgant.

1. 28 nappal később ( 2002 ) - Bővebben itt.

Rendezte: Danny Boyle

28-Days-Later-Posters.jpgDanny Boyle mára már bizonyította, hogy ő a filmtörténelem legsokoldalúbb direktora. A 28 nappal később idején azonban ezt még senki sem tudta, de egyvalami biztos volt, ahogy tény ma is: Általánosan az egyik, véleményem szerint pedig A leghatásosabb zombifilmet tette le az asztalra. A produkció megfogalmazza a zombivírus valódi jelentését: Düh-kór. És valóban, mi más lehet az élőhalott, mint az egykori ember visszatérő, csupasz, és kontrollálatlan haragja, ami megbünteti a gyarló világot gazdája földi életben elszenvedett fájdalmaiért. A kivitelezés fantasztikus, a rendezés elsőosztályú. A kihalt Londonban kóborló Cillian Murphy a filmtörténelem egyik legmaradandóbb képét szolgáltatja. Mindemellett a cselekmény veszettül izgalmas, a végjáték eszelősen vérgőzös, a színészi alakítások pedig a legjobbak, amiket valaha zombifilmben láthattunk.  

Ez lett volna a zombifilmes toplistám! Kommentben várom véleményeiteket, saját listáitokat. A The Walking Dead-kérdésen pedig légyszi már most legyünk túl, ugyanis ( hiába nekem is a kedvenc zombi-történetem ) az egy tévé-sorozat, így nincsen létjogosultsága ebben a listában. Majd egy másikban lesz...

A bejegyzés trackback címe:

https://movietank.blog.hu/api/trackback/id/tr125379132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.27. 08:18:59

a kaptár nem igazán zombifilm, nem?!
Azok inkább olyan szörnyek vagy mik.

jackass99 2013.06.28. 11:22:40

Nekem is nagy kedvencem a 28 nappal később. Bár én inkább a tizedik helyezettnek a gonosz halott trilógiát raktam volna. Az inkább zombi franchise. A Dance of the dead milyen oldalon lehet megnézni?

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2013.06.28. 13:58:46

@jackass99: Magyar szinkron nem készült hozzá, de nemzetközi oldalakon angolul fent van.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2013.07.12. 08:10:13

@bbenjyy: Nem tartom kiemelkedőnek. 6-ost adtam rá, amikor írtam róla.
süti beállítások módosítása